Gå til innhold

Ett Eller Annet Tette-Material

Anbefalte innlegg

bezel_filled.jpg

Hva er dette, og hvor finner jeg det? (tenker på det røde tette tingen)

Ha tenkt litt på å lage tre kabinett, og da kunne jeg jo fått bruk for noe å tette div. hull og andre sprekker. Har jeg oppfatta riktig, at det er tette-masse?

Takk for alle svar :)

Endret av dD.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til tre bruker du Sikaflex eller Wurth sin Kleb & Tett. Begge holder noe vanvittig når fugen er herdet, du sliter istykker treverket før fugen revner. Imidlertid er jeg usikker på hvordan lakk oppfører seg på en slik fuge, men begge typene skal være overmalbare.

Ha et glass med Zalovann for hånden når du fuger, og dypp fingeren for hver 20 cm eller så.

Edit: Sparkel kan sprekke hvis det er bevegelse i kabinettet ditt, f.eks ved løfting.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

skal du ha en hard overflate, bruker du verken siakflex eller kleb&tett. disse er elastiske selv etter herding (med andre ord: de blir ikke harde)

bruk tresparkel eller kjemisk tre ( en type sparkel som ser ut som tre, hvis du ikke skal lakke)

tresparkel får du på byggmakker, jernia, fargeglede, fargerike osv. der de selger maling og trevarer stort sett med andre ord.

Lenke til kommentar

siden du skal bruke det på tre er nok vanlig sparkel eller kjemisk tre det beste. Hvis man skal gjøre mod på kabinett fronten som på bilde vil jeg anbefale gassfibersparkel. Den er tokomponent og blir som plasten når man får pusset over overflaten :)

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale glassfiberspakkel uansett. Det sitter meget godt på tre også, og det sprekker i alle fall ikke.

Enig. Glassfibersparkel er både sterkt og kan slipes. Min erfaring med kjemisk tre (=formtre) er at det krymper noe etter herding, slik at det gjerne sprekker litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...