arneoen Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Hei! Etter mange år borte fra speilrefleks og amatørfotografering, er jeg igjen klar for nye utfordringer. I mellomtiden har jeg tatt en god del video, litt digitale bilder (med IXUS 2) av mine to gutter på 10 og 11 år (og kone). Artig å oppleve at fotograferings kunnskapen ikke er foreldet når det gjelder DIGITALE KAMERAER! Vi ferierer en del utenlands hvert år, samt på sommersted (mye båt og bading) og hytte på fjellet. Det betyr at feriebilder er viktig, - og da teller størrelsen på kamera "noe", men ikke avgjørende. Jeg liker å ha utstyret med på lange skitturer. Det han være kaldt, -ikke uvanlig med minus 10 (mitt gamle IXUS klarer vanligvis 2 til 4 bilder i denne kulden!). Altså er batterikapasitet viktig. (PS: Har noen et godt råd for hvordan beskytte kamera i kulden, samtidig som det skal være tilgjengelig) Jeg liker å ta portrett bilder av venner og kjente. Har hatt suksess med å gi slike bilder som presang til jul og bursdager! Antar at 90% av bildene taes ute. 5% inne når luset er ok og 5% inne når lyset er mindre bra (selskaper mv). Er svak for vidvinkel ned mot 28mm og sterk tele er ikke påkrevd. Da her jeg beskrevet behovet! Har lest mye på nettet og festet meg ved disse i denne rekkefølgen (i øyeblikket): Nokon CP5400 Canon S50 Pentax 555 Sony V1 Trenger ikke bruke mer penger enn nødvendig, men vil ikke være så forsiktig at jeg risikerer å angre etterpå! Tar også i mot råd om kjøpested, mv. Og om det er smart å vente "litt" til? Takknemmelig for svar. Hilsen Arne Oen Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Du som har erfart speilrefleks og liker å få bilder uten kaninøyne og få full kontroll over dybdeskarpheten bør også vurdere Minolta Dimage A1 i tillegg til Nikon Coolpix 5400 som allerede står øverst på lista di. Med batterigrepet bør den dekke de fleste behov. Fås billig her: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...u=297755&is=REG Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 For fotografering i kulde er det antakelig greiest å ha mulighet for å bruke vanlige (AA) oppladbare batterier, slik at du kan kjøpe deg 3-4 sett billig. Da får du akkurat så bra kapasitet som du ønsker...men blir nødt til å skifte batterier en gang iblant. Eller...sist jeg fotograferte utendørs i 15 minusgrader varte ihvertfall batterisettene mine til ca 200 bilder hver. Det holder nok for de fleste skiturer... Lenke til kommentar
bassulf Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Siden du er gammel "speilreflexer": Kjenner du til Panasonic's nye Lumix-modell ? Fullt navn: Panasonic Lumix DMC-FZ10 Du sa at tele ikke var et "must", men denne har Leica-produsert zoom objektiv, tilsvarende 35 mm kamera på 35-420 mm (12 x zoom) -kontinuerlig lysstyrke: 2,8 Komplett.no / div andre svanske nettbutikker venter å få den inn slutten av februar, hos vanl. butikker som selger Panasonic : "Vet ikke" Har vært i salg i USA siden oktober 2003. Der selger den som "varme hveteboller", blant kjøpere av din kategori. Har kjøpt fra USA, men ikke mottatt ennå. Kandidat til vurdering, eller ? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Har lest mye på nettet og festet meg ved disse i denne rekkefølgen (i øyeblikket):Nokon CP5400 Canon S50 Pentax 555 Sony V1 Vil bare legge inn noen kommentarer til lista di. Nikon 5400 virker som et veldig bra kamera. Men det er litt treg og usamarbeidsvillig på autofokusen. Kommer litt an på turbonivået i gutta dine, men det kan være du mister noen blinkskudd. Ellers tar det meget bra bilder. Ang. Canon S50 vil jeg si at 5mpix på et kompaktkamera egentlig er oppskrytt. Les evt. denne testen som konkluderer at S50 ikke tjener noe særlig på den ekstra mpix'en over S45. Men for all del, kameraet tar meget bra bilder, selvom det også sliter litt med autofokusen. Da kan jeg peke på Canon A80, som jeg selv har. Det tar etter min mening like bra bilder som S50, men har noe raskere autofokus. Pentax skal jeg ikke uttale meg for mye om, men det var et av kameraene som ble lagt bort ganske tidlig i min egen "hvilket kamera skal jeg velge"-prosess. Syns ikke bildene det tok var så veldig skarpe, men det er mulig de er lettere å etterbehandle. Sony V1 er et kult kamera fordi det er så innmari kjapt. Rask bilde til bilde tid og kjapp autofokus. Men det sliter med støy og litt merkelige fargeklatter. Dette bildet viser A80 opp mot et sony kamera. Riktignok er det 3mpix, men det viser litt disse misfargingene: Øverst er Sony kameraet, nederst er Canon. Mulig du må zoome inn for å se det ordentlig... Vel, det var mine to cents... Endret 5. februar 2004 av Tjohei Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Syns vel kanskje du bør ta med Canon G5 og ikke minst Olympus 5060 i vurderingen din. Olympusen har en bra vidvinkel på 27mm og tar bilder med meget bra kvalitet. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Med fare for å få deng av de andre her snart, må jeg som vanlig få melde inn en kandidat til for deg, nemlig Olympus C-750 UltraZoom. Med ditt fotograferingsmønster høres du noe lik meg ut, og da er dette tingen for deg. Det har hele 10x optisk zoom og supermakro ned til 3 cm. Den kraftige zoomen har de klart å få så liten at kameraet faktisk ikke er særlig større enn C-4000/5000-serien, og de har jo bare slappe 3x zoom, eller som en kollega sier, "det er jo bare som å ta to skritt frem". Med 10x (+4x digital, totalt 40x til spesielle behov), har du nesten en kikkert. Kikk på www.manskow.net/kameratest og www.manskow.net/galleri for testbilder. Det benytter 4x AA-batterier, så jeg har to sett med 2100mAH, alltid et oppladet i veska, og da er man meget godt skodd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå