Gå til innhold

Jording av lynfanger.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er ingen ekspert på alt rundt elektronikk, men grovt sett fungerer det jeg setter opp bra nok men når det da blir snakk om lynfangere og sånt noe så begynner jeg å bli usikker.

 

Denne lynfangeren er satt opp som et mellomledd mellom en trådløs bridge enhet og antennekabel/antenne. Greit nok, jeg forstår at dette må jordes om det i det hele tatt skal ha noen nytte. Men nå kommer det som jeg er veldig usikker på.

 

Hvordan skal jeg jorde den? Det jeg ser for meg er å jorde den via stikk-kontaktenes jord, dette burde vel holde? Eneste problemet er at om lynet skulle slå ned at det ikke tar resten av sikkringene ogl.

 

Ikke vet jeg, det er tross alt snakk om store krafter i et lyn - som jeg har hatt lite om å gjøre med opp til nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "lynfanger"?

 

Hvis du tenker på et overspenningsvern/filter, så holder det med å jordet den i stikkontakten. Da tenker jeg på disse som man kobler eks strøm til PC, telefonlinje o.s.v. gjennom.

 

Er det snakk om en lynavleder, typisk en mast som står på på taket så må den jordes med 10-25mm2 ledning rett ned i jorda enten ved hjelp av et jordspyd eller lignende.

 

Regner nok med at det du har går under den første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...