Gå til innhold

Overklokke min P4

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hey...

Vil presse littegranne mer ut av min P4-2.0 NW...

Har et abit TH7-2|Raid Hk, GF3- A8200 Deluxe og RDRAM... Et chieftech Dragon Bigtower (3 80mm vifter blåser inn, 2 suger ut)

Så er det sagt...

Har nå orginalvifte og ribber (en stor kobbe), og tror ikke jeg vil skifte noen vifterribber enda.

Det jeg lurer på er følgende:

1. Hvor mye kan jeg klokke denne datamaskinen til, der jeg er HELT Sikker på at den ikke ryker til helve*te.

2. Hvor varm bør cpu, hk, gpu, bli før jeg bør reagere, å skru ned klokkefrequensen?

3. Hvordan bør jeg klokke prosessoren?

4. Bør jeg klokke GPU, RAM, og hvordan?

5. Bør jeg montere vifte på Chipsettet?

6. Hvor mye tjener jeg på å bruke goop på CPU, GPU?

Hmm. ble litt mye, men er alt i første omgang =)

Norwegian_Beret

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. Har et temmelig likt system, bortsett fra at jeg har ti200 kortet til asus, og jeg har en 2.2ghz p4.. Den ryker nok ikke til helvette.. Jeg har prøvet minn CPU på 133mhz :smile: Kjører FSB på 108.46 akkurat nå, dønn stabilt.. Litt irriterende at jeg ikke kan sette volt høyere en 1.625, når spesifikasjonene sier at jeg skal kunne sette den til 2.2... Mange Th7-II-Raid kort innehavere har akkurat samme problem.. Har sent mail til Abit, venter på tilbakemelding...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

Takker for et ufullstendig svar :razz:

:smile:

hmm.. hva har core-volten med alt dette?

og kan du svare på resten av spørsmåla mine

Punktivs?

=)

Norwegian_Beret

Lenke til kommentar

Her får du det med teskje:

1. Du klarer sikkert å nå 2,4ghz så sant det er en Northwood (sannsynligvis enda mer)..og bare så det er sagt, så vil nok maskinen bli ustabil lenge før den tar kveld. (så sant du klokker steg for steg og ikke kjører minnet på 600mhz fra starten av :razz:)

2. Jeg har ikke så mye erfaring med temp på skjermkort og sånn, men vent med å klokke skjermkort til du vet at resten av PC-en er helt stabil...så øker du steg for steg hastigheten (gpu/ram..en av gangen) til alt låser seg... så setter du ned hastigheten ned et par hakk (ca 5-10mhz..kanskje mere).... Skjermkortet overklokkes ved å laste ned f.eks Powerstrip.

Cpu bør ikke bli over ca. 50 C... men den ryker ikke før den blir nærmere 80-90 C (noe sånt...)

Den kan lett bli ustabil om den er over 50 C...

Hk.. er ikke helt sikker på hva du mener med dette... system temp? Så kjølig som mulig.. men du hadde jo nok kabinettvifter... så det går nok bra...

3 og 4. På P4 prosessorer er multiplier låst, og du kan bare overklokke ved å øke fsb`en (system clock) Dette gjøres i biosen. Dersom maskinen begynner å bli ustabil, og temperaturen ikke er spesielt høy bør du øke spenningen på cpu (vcore i bios - kan hvertfall økes til 1,7v, men sørg for god kjøling. Høyere vcore=mer varme)

Minnet kan også overklokkes. Dette gjøres også i bios, men er ikke helt sikker på hvordan på hovedkortet ditt. Er sikkert under "Advanced Chipset" ellerno... Hvor høyt du kan øke avhenger av ramen din...

5. Ja monter en vifte på chipsettet. Den tar hvertfall ikke skade av det, og du klarer nok noen ekstra mhz...

6. Goop er absolutt å anbefale. Kjøp f.eks. Artic Silver III. Normalt tjener man vel 5-10 C på dette...

Husk at det er viktig å klokke steg for steg. Dette gjelder både cpu,minne,gpu... Du bør teste maskinen etter hver økning ved å kjøre 3dmark eller å spille et spill med litt tung grafikk.

Dersom skjermen skulle bli svart ved oppstart er det nok bare en resetting av cmos som er nødvendig. Dette er en jumper på hovedkortet (se manualen)

Lykke til! Puh!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hey!

Meg igjen :smile:

takker 1000 ganger for et MEGET seriøst og fullstendig svar........

Nå skal pc1 få svi jah!"#¤!#%! &

Norwegian_Beret

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...