Gå til innhold

Hvordan ta Backup av Kmail -epostfoldere?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har installert Suse 9.0. Prof. Har satt opp Kmail med noen kontoer.

Vil:

Kopiere hele mailfolderen som ligger i mitt "home", til en annen HD, som ligger på eMagic, USB 2.0, 60 GB, fat 32 formatert disk. Har satt alle tillatelser på mailfolderen, at den kan deles med andre, skriv, les, grupper, osv,osv.

Men:

Får to typer meldinger samtdig hver gang.

1. Kopiering går ikke, skip, cansel, osv.

2. Har ikke "tillatelse" til å kopiere, og så noen lange kryptiske ... fil/mappe-navn, tror jeg. Antar at dette er de "ekte" navnene på mailfolderne til Kamil.

All annen kopiering til denne disken går som smurt.

Hvordan får jeg til dette?

Takknemlig for svar,

Anders H.

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Ja, rimelig sikker. For selve linuxpartisjonen booter fra en ren linuxHD. Så Kmail lagrer sine mailfolder/filer på denne. Så ønsker jeg å kun kunne trekke disse (hele mail-mappen) over til fat32-disken. Men får da disse feilmeldingene.

Eller misforstor jeg deg nå?

Anders H.

Poenget er at FAT32 ikke støtter rettigheter på file som ext2/ext3 evt. andre filsystemer du bruker gjør.

Derfor vil du få en advarsel om at systemet ikke kan sette de samme rettighetene på filer som kopieres til FAT32 devicer. Gjør en vanlig cp i shellet og post feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Hei, samme problem, jeg kopierer ved å trekke fra et vindu til et annet i suse 90, kde 3,4,

og jeg får disse to feilmeldingene:

Could not change permissions for /media/sda1/linux/Mail/.sent-mail.index.ids

Og

Could not write to /media/sda1/linux/Mail/inbox/cur/1074545709.2729.oDiP:2,s

Tilsynelatende så ligger det nå en mailfolder i SDA1 HD, kopiert fra boothds home/anders område. Men feilmeldingene kommer like fuøt fordet.

Så hvordan ta en backup av disse filene over til min andre HD da?

Takknemlig for svar!

Anders H.

:blush:

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Det ser ut til at jeg fint får kopiert Mail folderen til andre steder på samme HD, feks til min desktop.

Antar dette betyr at det enten er fordi Hd 2 er en USB 20 HD, eller fordi den har et fat32 filsystem (for å kunne leses i windows).

Så hva gjør jeg nå, hvis jeg likevel vil ta backup av Mail til min HD 2?

Hjelp?

Anders H.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Nettopp, poenget er at jeg har en rutine på å sikkerhetskopiere alle data, til en HD-2. Gjør det samme i den Win-en jeg også kjører.

Men for Linux fungerer min HD2 også som den HDen jeg overfører data mellom Win og Lin med.

Kan det hjelpe å skifte lagringstype for min Kmail. Nå bruker jeg (var default) den nyeste typen (en fil for hver mail) og ikke den gamle (i unix, hvor alle mail er i en fil).

Altså: Kanskje gammel type lar seg overføre til fat32 ?

Takknemlig for hjelp, Anyone?

Anders

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at dette er den beste løsningen - men det kan være en siste nødløsning.

Ellers bør du jo finne ut hvorfor du får feilmeldinger. Alle USB devicer jeg har att har jeg kjørt FAT32 på til vanlig uten prøblemer. Kan det ha noe med lengden av filnavn? Ulovlige tegn i filnavn? osv...

Om du vil bruke ext2 kan du gjøre en mkfs.ext2 /dev/<usbpartisjondevice> (som root)

For å lese ext2 i windows kan du sjekke ut ting som:

http://www.it.fht-esslingen.de/~zimmerma/s...are/ltools.html

http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm

det finnes helt sikkert flere....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...