Gå til innhold

Coolermaster Aero 7+

Anbefalte innlegg

--===== Coolermaster Aero 7+ CPU Vifte ======-

I dag bestemte jeg meg for å skrive en test for Coolermasters pris beløndte prossesor vifte. Aero 7+. Viften kommer i både AMD version og Intel.

I181512.jpg

-== Første intrykk ==-

Viften kom i en god inpakning og med to stk "gel bags". Godt å vite at viften er godt beskyttet når du kjøper den. Men kanskje noe av det mest merkbare med viften er dens design. Imotsetning til vanlige "tradisjonelle" vifter som blåser luften ned mot "heat sinken" som igjen kjøler prossesoren. poenget er at direkte under viften sentrum blir det et lite "død punkt", som gjør slik at sentrum av prossesoren, nemmelig selve kjernen ikke blir kjølt ordentlig ned.

Poenget med Aero 7+ sitt design er at den blåser ned luften over hele heatsinken og prossesoren.

axial_blower.jpg

Luften kommer inn fra sidene, ikke toppen som i tradisjonelle vifter, resultatet av dette skal jeg komme tilbake til.

Det følger også med en vifte kontroller, som kan fester i en PCI slot eller i 3.5" (floppy) slot.

Heat sinken til Aero 7+ ser veldig god ut, ingen riper, og hele heat sinken er laget av en bit kobber, og den ser ut til å være av god kvalitet. Litt senere i testen skal vi se om "blåser designet" til Aero 7+ fungerer!

En ting må inrømmes, viften ser litt stor ut, og kanskje får den ikke plass i de aller minste kabinetter. Men det er bare spekulasjon.

-== Spesifikasjoner ==-

Produkttype: Prosessorkjøler

Produktmateriale: Kobber

Rotasjonshastighet: 3500 opm

Luftstrøm: 20 cfm

Funksjoner: Variabel viftehastighet, kobberfot kjøler

Kompatibel med: Socket A, Socket 370, Socket 7

HVA FØLGER MED I PAKKEN:

Installerings manual

Aero 7+ Heatsink med vifte

PCI og 3.5" monterings deler

Skruer

Kjølepasta

Strøm kabler

--=== Montering ====-

Jeg setter viften på et ASUS A7N8X Deluxe hovedkort, i et Chieftech Bigtower kabinett.

Dette gikk dårlig, viften fikk jeg ikke plassert på hovedkortet mens hovedkortet satt i kabinettet. en vegg i kabinettet blokkerte for monterings klippen. Dette er delvis ASUS sin feil også.

Problemer med forgjengeren til Aero 7+, var at monteringen var vanskelig og at den ofte blokkerte for Ram slotten nærmest prosessoren slotten.

jeg tok hovedkortet ut av kabinettet, og da gikk monteringen

overaskende enkelt. Ingen verktøy trengtes. Etter dette plasserte jeg hovedkortet tilbake i kabinettet.

Viften trenger en del strøm, så du kobler en strøm kabel til en strømforskynings kabel, og kobler den lille CPU pluggen inn til hovedkortet. Enkelt og greit!

Så bestemte jeg meg for å teste ut 3.5" monterings delen for viftekontroll. Jeg hadde hørt at denne ikke passet i omtrent noen kabinetter. Jeg så problemet, den er for kort og skrue hullene i monterings delen så jeg liten mening i. Men med litt kreativitet i form av teip\lim o.l fikk jeg montert den til slutt. Det så ufattelig kult ut!

cmasterASBV73U1_dial.jpg

--==== Ytelse, lyd nivå og effektivitet =====-

okay, da skrur vi på pcen her....

AMD CPU`er krever som de fleste vet ganske god kjøling, noe som ofte resulteterer i masse bråk. Men med den den justerbare vitehastigheten er lyden er en stille nok for den "ikke-fullt-så-kresende" amd brukeren. ca 20dB på lav hastighet og ca 38-40dB på høy hastighet...

RELEVANT TESTING INFO:

Romtemperatur: Normal (ca 22c)

CPU: AMD XP2800+ Barton

Kabinett: Chieftec Bigtower

Viften kjøler ufattelig bra. min AMD Xp2800+ ble kjølt ned til under 40c. Dette var uten noen kabinett vifter eller annen kjøling.

Når det gjelder det unike designet til Aero 7+ ser den ut til å være veldig effektiv. Den blåser luften rett ned på heatsinken og cpu`en kjernen.

Men her er noe som imponerte meg ufattelig mye: Jeg satt en kabinett vifte bak i kabinett veggen, den vil altså blåse kald luft inn i kabinettet og rett over CPU`en. Siden Aero 7+ har åpningene ut på siden vil den kalde luften fra kabinett viften gå inn dit, og Aero 7+ blåser ekstra kald luft på prossesoren. Dette resulterte i at jeg kunne senke vifte hastigheten til aero 7+ ned til 50%. Nå er ihvertfall lyd nivået behagelig. Nå var temperaturen enda lavere og begynnte og nærme seg i overkant av 30c under IDLE. Så kjørte jeg opp 3D mark 2004 og lot den kjøre i en time.

AmdXp2800+ viste i ASUS probe og BIOS ca 42c med kabinett viften.

også overklokket jeg AmdXp2800+ til Xp3200+, med å senke multiplier til 11, og fsb opp til 200. Ingen stor forskjell i temparturen.

-=== Konklusjon ====-

Coolermaster ser ut som de har lyktes i Aero 7+ sitt unike design. Viften er uhyre effektiv og i min mening burde være den normale overklokkers sin drøm.

Viften ser utrolig kul ut, og i tillegg gir den ikke ut så mye lyd, i forhold til andre AMD `vifter som er ute på markedet i dag.

+ nydelig design og god kvalitet på heatsinken

+ Veldig effektiv og kjøler godt

+ Unik design, som fungerer meget bra

+ Enkelt og montere

+ Vifte kontroll

- Litt stor

- 3.5" monterings delen er dårlig laget

KARAKTER 5\6

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

tja... for det foerste er ikke 3dmark03 en saerlig god maate og teste CPU paa da.. Det bruker jo omtrent bare gfx kortet og ikke cpu. Saa test med CPU warming i stab test eller prime95.. og for det andre.. 42c..

http://www.ocshoot.no/cma7.htm

ser man paa denne testen blir kjoelern logget inn til 32c.. med andre ord et meget daarlig resultat viss man tenker paa stoynivaa.

saa denne kjoeleren fortjener IKKE 5 av 6 mulige..

Lenke til kommentar
tja... for det foerste er ikke 3dmark03 en saerlig god maate og teste CPU paa da.. Det bruker jo omtrent bare gfx kortet og ikke cpu. Saa test med CPU warming i stab test eller prime95.. og for det andre.. 42c..

ser man paa denne testen blir kjoelern logget inn til 32c.. med andre ord et meget daarlig resultat viss man tenker paa stoynivaa.

jeg beklager skrivefeilen i testen min. Jeg brukte 3dmark 2004 som har en CPU test i tillegg.. retter opp nå

Lenke til kommentar
tja... for det foerste er ikke 3dmark03 en saerlig god maate og teste CPU paa da.. Det bruker jo omtrent bare gfx kortet og ikke cpu. Saa test med CPU warming i stab test eller prime95..  og for det andre.. 42c..

jeg beklager skrivefeilen i testen min. Jeg brukte 3dmark 2004 som har en CPU test i tillegg.. retter opp nå

pcmark 04 mener du?

Lenke til kommentar

Et annet minus er at i kabinettet mitt (Chieftec xx-08 Big Tower) så havner klammen til Aeroen, på et NFORCe2 hovedkort feil vei, slik at du må bruke tang og bøye faneskapen ellers blir det ikke plass. Resultatet er da en 50% sjanse for blodige/ømme fingre når du presser den på plass + kjølepasta blir litt "gnidd" utover da det er vanskelig å presse Aero'n ned på cpu'n samtidig som du fester den med klammene sine.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har en slik vifte  på en XP2400 og må si meg stort sett enig med Earth657.

Et par plusser til jeg vil legge til er:

*Pris. (ca. 300,- på komplett)

*Samler lite støv.

har akkurat det samme, har en Xp2400+ cpu og Coolermaster Aero 7+. jeg har testet denne mot min andre cpu kjøler som var en aluminums blokk med vifte opptil xp2600+ og med Aero 7+ viften ble den hele 10C grader kaldere med en gang!,

før så pleide jeg og ligg på rundt 50-55 C grader med xp2600+ viften uten noe kabinett vifter eller noe, med coolermaster'n ligger jeg nå på alt fra under 30C til såvidt over 40C ( idle/maks load og med kabinett-døra av/på).

tror ikke det er så mange andre luftkjølere til AMD cpu'er som er stort bedre enn denne:

Negative Sider:

er ganske tung (550g)

Postitive Sider:

Vannvitig enkel og montere, trenger ikke et enneste verktøy her

Kjøler meget godt

Fint design

justerbar vifte hastighet

lavt støynivå på laveste turtall

Ville gitt den Kar 6/6

Endret av AMD_XP3000+
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...