HellCat Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Hei! er det noen som vet hvordan man kan skrive en kode i C som linker objektfiler og lager en image fil av dette??? Håper noen der ute vet.... Lenke til kommentar
HellCat Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 Ja...............LITT på vidda... Ei image fil er ei fil sombestår av datasegmenttet og kodene til de filene som den er linket med. Denne image fila kan så skrives til en floppy disk, og brukes mye til å lage egne operativsystem hvor man selv har skrevet en bootblock i assembly, jeg har bootblock og kernel ferdig (oftest disse to som er linket i image fila) men får ikke til a skrive programmet i C som skal linke disse. : Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Tar du inf 2201 på uit du også? Litt må du jo jobbe for å få det til. Lenke til kommentar
HellCat Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 Hehe, ikke helt det jeg var ute etter, men sto mye annet lurt der som kunne brukes! Takker og bukker!! Men må nok prøve litt videre, er stygt redd for at det ikke er så lett å gjøre det jeg prøver på.... Ta da! Lenke til kommentar
HellCat Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 Hehe, e du klar over kor hardt eg faktisk jobbe!!!!??????? Slit du og? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Jepp, bootblocka mi fungere ikke. Har derfor enda ikke startet på createimage Lenke til kommentar
HellCat Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 Bootblocken er relativ grei, følg oppskrifta til int 0x13 (som står i oppgaveteksten.....)og sett opp stacken til kernel og angi hvor den skal ta ljmp helt til slutt Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Hadde glemt å flytte datasegmentet til kernel segmentet før long jump til kernel. Så den fungerer fint nå. Lenke til kommentar
HellCat Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 Det var bra, er nesten ferdi m createimage no!! Jiippiiii håper ikke noen teit feil dukker opp rett før eg e ferdi!! Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 (endret) He he - har tatt in242 på UiO. Det var en del sene kvelder. Husker at en titt på elf headerfilen og diverse ELF relatert dokumentasjon var nødvendig i "createimage". Endret 24. januar 2004 av kattemat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå