Gå til innhold

Ekstern mikrofon til Sony-TRV80

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg leter etter en bra og billig (selvmotsigelse??) mikrofon til mitt kamera (Sony-TRV80) for å kunne fange opp lyd bedre på avstand enn hva den innebygde mikrofonen klarer.

på komplett.no foreslår de denne.

Er det noen som kan dele sine erfaringer med denne mikrofonen, eller er det noen som har et bedre forslag? Alle tips og erfaringer mottas med stor takk! Er det noe mer dere vil vite om hva jeg ønsker så bare å si ifra!

Endret av ob1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"..bedre på avstand"

Prøv å beskriv bedre hva du er på jakt etter. Mikrofonvalg er vanskelig, og dyrt.

Hvis det er tale mellom et par personer så vil en billig "mygg" kunne være et godt valg. Hvis det er litt mer action på lenger avstand så må du nok satse på en skikkelig shotgun mikrofon, les en test her:

http://www.lafcpug.org/review_shotgun_mic.html

Denne siden gir mange gode råd om valg av mikrofoner til (Sony) DV kamera:

http://www.bealecorner.com/trv900/mic.html

Mikrofoner skal generelt alltid plasseres så nærme lydkilden som mulig. (Kameramontert er nødløsning..)

Skal den kunne brukes ute i fuktig vær ?

Stereo eller mono ?

Høye lydtrykk, musikk, god bass ?

Trådløs ?

Jeg bruker selv AT822 som gir utrolig fin stereolyd med solid bass (perfekt til musikkopptak og nyttårsaften...) i tillegg til Sennheiser EW512P trådløst system.

Mikrofonene overlever sikkert flere kamerakjøp, så sats på skikkelig kvalitet med en gang. Kjøp kvalitetsmikrofoner på internett:

B&H:

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...ku=68194&is=REG

Trådløst bør kjøpes i Europa på grunn av frekvensene som brukes i Norge, f.eks her:

http://www.handheldaudio.co.uk/pages/ui_home.asp

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Microfonen du lurer på, er en av de bedre fra Sony. Har selv endt opp med den til bruk på PC-105, etter å ha prøvd flere. Den har to bruksområder, ett som stereo zoom, der faller lydkvaliten dess lengre zoom som anvendes. Det andre bruksområdet er som gun, der blir lyden i mono. Lyden er generelt litt "tynn", enten du bruker den som stereozoom eller gun, men det kan oftest gjøres noe med under redigering. Ett annet ankepunkt, er noe lavt innspillingsvolum, men det skyldes vel mer selve kameraet. Ellers er mic'en lite påvirkelig av vind, særlig i guninnstillingen. En windjammer er likefullt et absolutt tilleggsutstyr til utebruk!Mic'en tar heller ikke opp kamerastøy. Begge de to siste momentene har ødelagt manget et opptak.

degas

Lenke til kommentar

Bruker selv denne mikrofonen på min TRV 80. Det jeg liker ved den er at den ikke trenger eget batteri for å få strøm, den trenger heller ikke å plugges inn i mikrofoninngangen. Overføring av strøm og lyd blir gjort gjennom den "intelligente skoen".

Mikrofonen er bare mono, men når du har den i zoom posisjon så kombineres den innebygde mikrofonen og den eksterne. Desto mer du zoomer inn, desto mer av lyden blir tatt opp av den eksterne mikrofonen. Selv bruker jeg bare mikrofonen i gun posisjon.

Har ikke fått vurdert resultatet av mikrofonen skikkelig enda. Jeg vil påstå at det er litt mer bakgrunnshiss ved bruk av den eksterne mikrofonen, ikke mye, men merkbart hvis du skrur opp volumet. Den innebyde mikrofonen har nok en form for støyfjerning. Angrer ikke på kjøpet av mikrofonen, men skulle ønsket at jeg hadde kunnet bruke noen tusen lapper til og fått meg en kvalitets mikrofon.

Lenke til kommentar

Ja det triste i denne prisklassen er at du egentlig ikke får NOK for pengene. Tusen kroner for denne er det nok ikke verdt, på den annen side finnes det egentlig ikke noen annen løsning (og 1000 spenn er ikke all verden). Jeg selv bruker en Azden SGM-X2, og selv om lydkvaliteten ikke er det beste med denne, så kan man operere den som en profesjonell mikrofon. Man kan feste den til bom, den har bass cutoff og dessuten XLR og ekstra rør for å få den mer retningsbestemt. Jeg kjøpte den brukt for 1500, og jeg vil påstå det er en kjempebra pris... Om du titter litt rundt kan det være at du klarer å gjøre slike kupp (men de kommer alt for sjelden ja).

Men det er litt sånn tvetydig... skal du vente og kjøpe og få storslagen lyd mye dyrere eller få litt bedre lyd med en gang litt billig?

lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...