greigster Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Jeg sitter med noen linux-box'er som er tenkt å være på en "lokasjon", -en ekstern arbeidsplass hvor det ikke vil være Sys.Adm eller andre folk som lett kan fixe problemer for de stakkars uvitne. I den forbindelse har jeg fundert litt over beste måten å ha full "kontroll" i tilfelle det utenkelige skulle skje.. (disk-krasj?). Det ideelle ville jo være å ha 2 harddisk-skuffer, -hvor den ene er en speiling av den andre.. Skulle hoved-disken krasje (det har skjedd i ny og ne.. -box'ene står ofte på båter med mye vibrasjon m.m) så vil den sekundære disken ta over samtidig som den defekte vil bli byttet ut med en blank disk som vil overta sekundær-stillingen (eh..el.l du skjønner sikkert hva jeg mener). Men jeg har hørt rykter om at det ikke er så enkelt å få speilingen til å fungere på linux.. -jeg har ikke prøvd det selv ennå men har snakket med enkelte linux-folk som har prøvd seg på det.. Er det noen av dere som har erfaring fra dette? Jeg kommer til å starte å se litt på det nå denne uken.. men tar gjerne imot tips og råd.. Greigster Lenke til kommentar
xeon Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Du kan enten se på HW-RAID eller SW-RAID. Ettersom det tross alt er root-partisjonen det er snakk om her vil jeg tro hw-raid er en fordel...... Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Det er ikke noe problem å boote fra SW-Raid i linux. -Det du kan få problemmer med er trolig : boot - manager bør legges inn på alle diskene som settes inn i maskinen. Eks: Boot-manageren ligger på disk 1, og disk 1 kresjer og fjernes. Da du ikke boota systemet .. ( Du kan legge den inn på begge og/eller lage en boot diskett eventuelt boote fra en tredje disk, som bare har i oppgave å inneholde /boot + boot manager ) For å boote fra SW-Raid må diskene formateres på en spesiell måte. De må være partisjons type fd ( 0xFD ). Alt står beskrevet påldp.linux.no/boot+Raid og ibiblio/SW-Raid Lenke til kommentar
sim Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 (endret) Dagur, din hack! Beklager denne posten, min feil glemte å ta av autologin på skolen, dvj måtte seff utnytte dette .. :/ Endret 20. januar 2004 av sim Lenke til kommentar
greigster Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 (endret) harkonen/xeon: takker for rask reply, skal sjekke med sjæfn om innkjøp av raid og skal lese litt mer på linkene som ble oppgitt. Greigster edit: SW-raid?.. må vel lese litt om det også da.. trodde det kun fantes HW-raid it's a whole new world out there Endret 20. januar 2004 av greigster Lenke til kommentar
xeon Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 du kan lese litt om sw-raid her: http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/R...approaches.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå