Gå til innhold

DVD-brenning i Linux

Anbefalte innlegg

Jeg har omsider fått dvd-brenning 'aktivert' på suse-8.2-box'n min..

-etter masse om og men..

Orginalplanen var å bruke xcdroast 0.98-alpha15

men denne måtte jeg da installere ProDVD, -som trenger ny lisens annen

hver måned (noe som ikke er aktuelt).

Deretter begynte jeg å snuse på k3b's siste versjon som også visstnok

skulle støtte dvd-brenning.. -men ikke før en nyere versjon av growisofs

var kompilert og installert.. :angry:

Hvorfor skal det være så vanskeligt å få aktivert/installert et dvd-brennersw

på linux??.. -nå står box'en og brenner dvd, men det tok meg godt over en dag før jeg fikk installert alt dette (og da teller jeg ikke den dagen hvor jeg måtte reinstallere linux-box'en pga litt for mye tukling med ting og tang.. ).

Det jeg selvsagt burde gjør nå var å hive opp en raskt how-to for dette...

men det gidder jeg rett og slett ikke..jeg har kava nok med dette.. men jeg kan gi noen linker til hvor jeg fant diverse sw..

growisofs

k3b

nå kommer det sikkert en storm med svar hvor alle sier at det var piece'o'cake å få det inn..noe det jo kanskje var..etter at jeg først hadde funnet alt jeg trengte.. men det er jo ikke poenget mitt heller.. det jeg vil vite er -hvorfor ikke la det hele funke når man installerer os'et?.. det er en ny versjon av 8.2 jeg har.. (sjøl om selvsagt Suse 9.0 alt er på markedet :blush: )

vel.. ting tar tid, og nå funkar det..neste gang jeg skal installere tar det kun 2min .. for nå skal jeg brenne filene på en dvd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her skrev jeg 'yum install k3b', og yum lastet ned k3b og alt som k3b trengte. Jeg kan tenke meg at det er like enkelt med yast i SUSE 9, men kanskje ikke i 8 siden k3b ikke har hatt dvd-støtte så lenge.

Synes du skal være glad istedetfor bitter, du har sikkert lært en ting eller to :)

Lenke til kommentar
Synes du skal være glad istedetfor bitter, du har sikkert lært en ting eller to :)

Enig. Er jo sånt en lærer av. Om alt hadde funket chop-chop-chop hadde en aldir måtte finne ut åssen ting funker under overflaten :)

Men jeg skjønner jo at det kan være fustrerende.

Lenke til kommentar
Suse 8.2 update er fra juni/juli '03..

den er ikke 'moldgammel'

jeg skjønner jo at man ikke kan forvente å ha dvd-brenner sw i Dos 3.11-distro'er o.l, men takker for å påpeke det...

Det som er "trøbbelet" med de fleste linux-distroer er at de ikke legger inn annet et sikkerhetsoppdateringer og andre bugfixer når man oppdaterer distroer. Man får altså ikke nye versjoner av programmene sånn uten videre - de må isåfall enten legges inn manuellt eller man må oppgradere hele distroen til en ny versjon hvis det er tilgjengelig. Dette er dog et bevisst valg fra utgiverne for å ikke skape evt kompatibilitetsproblemer, men kan fort virke litt frustrerende.

Hvis man tar sjansen og satser på en bleeding-edge distro (test/unstable versjoner) blir jo dette helt annerledes.

Lenke til kommentar

er redd for at jeg var litt for raskt ute da jeg sa alt funka knirkefritt..

dvs: jeg får brenne vha kommandoen

growisofs -M /device/fil -R -J /data/jeg/vil/brenne

men i k3b så får jeg fremdeles feilmelding om

k3b: (growisofs) :-( Failed to change write speed:2822->2704

Kommandoen k3b prøver å sende er som følger:

/usr/bin/growisofs -M /dev/sr0 -use-the-force-luke=notray -use-the-force-luke=tty -speed=2 -gui -graft-points -V K3b data project -volset -A K3B THE CD KREATOR VERSION 0.10.3 © 2003 SEBASTIAN TRUEG AND THE K3B TEAM -P -p K3b - Version 0.10.3 -sysid LINUX -volset-size 1 -volset-seqno 1 -sort /tmp/kde-root/k3bBrCaxa.tmp -r -hide-list /tmp/kde-root/k3bxMG0ha.tmp -l -iso-level 2 -p

ath-list /tmp/kde-root/k3bGaoaob.tmp

jeg ser at speed står til =2 her..jeg har prøvd å satt den til "automatic" og til 1..

det er en NEC ND1300 DVD-/+RW som jo skal takle 4speed.

Suse Linux 8.1 + 8.2 upgrade

k3b-0.10.3-3 suse 82.i686

growisofs is from dvd+rw-tools 5.16.4.8.5

er ingen krise sålenge jeg kan brenne fra terminalvinduet, men hadde vært kjekt å kunne brenne fra gui'et også.

Lenke til kommentar
er redd for at jeg var litt for raskt ute da jeg sa alt funka knirkefritt..

dvs: jeg får brenne vha kommandoen

growisofs -M /device/fil -R -J /data/jeg/vil/brenne

men i k3b så får jeg fremdeles feilmelding om

k3b: (growisofs) :-( Failed to change write speed:2822->2704

Kommandoen k3b prøver å sende er som følger:

/usr/bin/growisofs -M /dev/sr0 -use-the-force-luke=notray -use-the-force-luke=tty -speed=2 -gui -graft-points -V K3b data project -volset -A K3B THE CD KREATOR VERSION 0.10.3 © 2003 SEBASTIAN TRUEG AND THE K3B TEAM -P -p K3b - Version 0.10.3 -sysid LINUX -volset-size 1 -volset-seqno 1 -sort /tmp/kde-root/k3bBrCaxa.tmp -r -hide-list /tmp/kde-root/k3bxMG0ha.tmp -l -iso-level 2 -p

ath-list /tmp/kde-root/k3bGaoaob.tmp

:laugh: Jeg ler meg halvt ijæl! Bare et opensource-program kunne hatt noe sånt! :laugh:

Lenke til kommentar

hehe..

-use-the-force-luke

synes den var bra jeg.. :p godt å se at det ennå er humor inni bildet

hos noen :yes: sjøl om den ikke funkar helt hos mig akkurat nå.. men

nå lar jeg det gå for god fisk.. box'ene må pakkes og sendes. og det blir vel bare meg som brenner dvd uansett, så da er det helt åkai med terminal-kommandoer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...