Gå til innhold

Nettverket hacket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, det kunne jo vært litt gøy det her ...

hvis budskapet ikke hadde vært så lavmål, og hvorfor i allverden overskrive indexsidene? det hadde vært bedre bare å gi dem nytt navn f.ex index2, så hadde oppryddingen gått på 10 min.

Kuuult? :no:

Lenke til kommentar
Vel, det kunne jo vært litt gøy det her ...

hvis budskapet ikke hadde vært så lavmål, og hvorfor i allverden overskrive indexsidene? det hadde vært bedre bare å gi dem nytt navn f.ex index2, så hadde oppryddingen gått på 10 min.

Kuuult? :no:

Du hadde også lagt inn root-kits, logging av tastetrykk m.m.

Boksen som ble infisert ble reinstallert i går og vil være oppe for full produksjon i løpet av dagen. Dessverre medfører det mye arbeid når slike hendelser inntreffer. Så får en bare lære av det og forbedre rutinene.

Lenke til kommentar
Det er vel RIMELIG gjennomsiktig at den der var ment mest humoristisk?

For øvrig kom de seg inn gjennom poll-scriptet "Advanced Poll 2.0.2", som nå er fjernet fra serverne. Så lyder i alle fall siste melding fra drift.

Men til de som synes vi er useriøse som, på vår måte, tar igjen mot skurkene: slapp av, beskjeden vil bli fjernet så snart siten er oppegående igjen. Let's move on...

Hmm... Mulig det er rimelig humoristisk ment, men siden jeg er mindre begavet så tok jeg ikke det som en humor, det ble litt mere furtegefühlen over det hele. Ikke for det, de må jo få på trynet på en eller annen måte, så det er jo verdt å prøve denne.

Jeg tar det ikke ille opp at dere skriver slikt, men jeg tenkte bare jeg skulle belyse hvordan mindre begavede mennesker som meg kunne tenkes å ta det.

Men igjen, you do your thing, I do mine.

Lenke til kommentar

Meget bra og forklarende artikkel av Røste, dette her. Liten vits i å surmule og kjefte på hackerne, som på forsiden på www.overklokking.no i går, de fortsetter nå i samme tralten uansett.

Sikkerheten er, som Røste sier, en hver sitt ansvar. Man kunne kanskje ønske det ikke var sånn, men dette er en av de grunnleggende egenskapene nettet har, og jeg liker egentlig alle de gode egenskapene til nettet. Det er umulig å få både i pose og sekk, kontroll på et mer sentralt sted ville utvilsomt gått utover også mange av de gode sidene ved nettet.

Crackerne, som Røste kaller dem, har dermed også en positiv funksjon, ved å få folk og nettstederr til å være på vakt og tette slike hull. Jeg kan tenke meg mye verre ting som kunne skjedd hvis crackere gjorde ting i det skjulte, og ikke skiftet index.html-filene! De er på sitt vis ærlige, og de setter fram sitt enkle, dog selvmotsigende, politiske manifest. De er litt søte, synes jeg. Synd med alt ekstraarbeidet, men kanskje nettverket trengte en skjerpings da? Og litt samholdsfølelse, som dette angrepet utvilsomt stimulerte til?

:roll:

Lenke til kommentar

Sier meg enig i siste innlegg til Maroder.

De har jo på en måte ærlige hensikter, men tanke på hvor mye mer skade de

sannsynligvis kunne gjort, men ikke gjorde.

Og det HW nettverket trengte kanskje en liten oppdatering/patching..

Men får håpe dere får alt opp å svive igjen, er et utrolig informasjonsrikt nettverk!

Lenke til kommentar
Meget bra og forklarende artikkel av Røste, dette her. Liten vits i å surmule og kjefte på hackerne, som på forsiden på www.overklokking.no i går, de fortsetter nå i samme tralten uansett.

Sikkerheten er, som Røste sier, en hver sitt ansvar. Man kunne kanskje ønske det ikke var sånn, men dette er en av de grunnleggende egenskapene nettet har, og jeg liker egentlig alle de gode egenskapene til nettet. Det er umulig å få både i pose og sekk, kontroll på et mer sentralt sted ville utvilsomt gått utover også mange av de gode sidene ved nettet.

Crackerne, som Røste kaller dem, har dermed også en positiv funksjon, ved å få folk og nettstederr til å være på vakt og tette slike hull. Jeg kan tenke meg mye verre ting som kunne skjedd hvis crackere gjorde ting i det skjulte, og ikke skiftet index.html-filene! De er på sitt vis ærlige, og de setter fram sitt enkle, dog selvmotsigende, politiske manifest. De er litt søte, synes jeg. Synd med alt ekstraarbeidet, men kanskje nettverket trengte en skjerpings da? Og litt samholdsfølelse, som dette angrepet utvilsomt stimulerte til?

Uten hackere\crackere hadde vi ikke trengt all den sikkerheten, og det du sier at det søtt eller hva f. du sa. Så er det noe av det dummeste jeg har lest\sett\hørt i hele mitt liv. Tenk deg all det arbeidet som blir gjort pga slike folk. Tenk all dritt som skjer pga de "ungene". osv.

Lenke til kommentar
Uten hackere\crackere hadde vi ikke trengt all den sikkerheten, og det du sier at det søtt eller hva f. du sa. Så er det noe av det dummeste jeg har lest\sett\hørt i hele mitt liv. Tenk deg all det arbeidet som blir gjort pga slike folk. Tenk all dritt som skjer pga de "ungene". osv.

Jaha. Men hva mener du egentlig med dette? At crackere bør ta selvkritikk, og slutte med dummingen sin?

Jeg tar stilling til realiteten i dag som den er, og crackere er nok kommet for bli. På godt og ondt, som jeg forsøker å illustrere i innlegget mitt.

Lenke til kommentar

Jaha. Men hva mener du egentlig med dette? At crackere bør ta selvkritikk, og slutte med dummingen sin?

Jeg tar stilling til realiteten i dag som den er, og crackere er nok kommet for bli. På godt og ondt, som jeg forsøker å illustrere i innlegget mitt.

jeg sier at vi hadde klart oss enda bedre uten crackere. jeg vet det er null å gjøre for å bli kvitt det, det er her for å bli.

Lenke til kommentar

Ser at mange sier "det er da bare å hive inn index filene fra backup, gjort på kort tid!". Dette tyder på uvitenhet relatert til professjonell IT drift.

Ja, de aller fleste webhack/cracks rammer "default documents" og man kan evt. hive inn index filene/etc. Det tar ikke lengre tid enn tapspilleren/annet medium bruker på å få de ut. Men det er ikke alt!

Når man blir hacket/cracket etc, skal man ALDRI bare restore de filene som ble rammet.

Man skal alltid reinstallere OS'et! Hvorfor?

Selv om man tror man har oversikt over alt ett angrep har foretatt seg på systemet, kan man aldri vite om det har blitt lagt inn andre bakdører, hentet ut passord osv. osv. Derfor kan selve angrepet være en avledningsmanøver for en mer alvorlig "infeksjon". Pga. dette krever det alltid en reinstallasjon av server og deretter full restore fra en "frisk" tape.

Ofte kan dette optimaliseres med image av grunninstallasjonen(hvor man endrer alle passord etc), og deretter full restore av systemet, evt. DR restore etc.

Det er ikke en bagatell å bli rammet, det stjeler verdifull tid. Det er i grunn no-brain å hacke/cracke(det får man til bare man kan lese og bruke internett).

Det krever liten innsats å rive noe ned, men mer innsats å skape noe.

Edit: Derimot må det også være sagt at profesjonell IT drift også burde tilsi at kjente hull med tilgjengelige patcher er tettet, men det er alltid et spørsmål om ressurser samt at alle kan gjøre feil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette er cyber-terrorister og de handler på samme måte som andre terrorister!

Alltid skal det gå utover uskyldige mennesker og det skal vi liksom tolerere???

De driter langt i hvordan det går med nettstedet rent økonomisk sett og de gir blaffen i en hel haug med lesere, ikke aseptabelt på noen som helst måte!

Flere årsverk kan gå med for å reparere den skaden disse personene påfører uskyldige nettsteder og store summer må brukes på sikkerhetstiltak!

Vi alle husker 11. September og skal vi bare legge skylden på oss selv siden vi ikke har foretatt noen sikkerhetsjusteringer? NEI!

TERRORISTER ER OG FORBLIR TERRORISTER UANSETT HVILKENE VIRKEMIDLER DE BRUKER!!!

Lenke til kommentar
TERRORISTER ER OG FORBLIR TERRORISTER UANSETT HVILKENE VIRKEMIDLER DE BRUKER!!!

@Moderatorer: Dette er mellom den 5 og 8 fiskingen etter politisk preget flaming som har funnet sted i denne tråden, og dere har gitt klar beskjed om at dette ikke blir tolerert 3 - TRE - ganger nå.

Jeg er ikke interessert i at folk blir advart lenger, jeg forlanger reaksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...