WingDude Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Har nettopp kjøpt et slikt digitalkamera, og savner en norsk bruksanvisning, kun på engelsk den som følger med. Noen som er i besittelse av en norsk bruksanvisning, eller vet hvordan jeg kan få tak i en ? Hadde satt stor pris på om noen kan hjelpe meg. mvh Kjetil Lenke til kommentar
coban Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 På de coolpix kameraene vi selger så følger det med to stk. bruksanvisninger.. Man får meg en hurtig guide som er på norsk og bekskriver de mest brukte funksjonene, så får man med en teknisk bruksanvisning som beskriver alle funksjonene- denne er på internasjonale språk. Lenke til kommentar
WingDude Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 På de coolpix kameraene vi selger så følger det med to stk. bruksanvisninger.. Joa, men det hjelper ikke meg da Der jeg handla det, Komplett - står det i beskrivelsen at det kun er med engelsk manual, det er vel en grunn til at det står det Ingen andre som kan hjelpe meg ? Lenke til kommentar
WingDude Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 På de coolpix kameraene vi selger så følger det med to stk. bruksanvisninger.. Joa, men det hjelper ikke meg da Der jeg handla det, Komplett - står det i beskrivelsen at det kun er med engelsk manual, det er vel en grunn til at det står det Ingen andre som kan hjelpe meg ? Lenke til kommentar
WingDude Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) Fortsatt ingen som kan hjelpe ?? Endret 27. februar 2004 av WingDude Lenke til kommentar
WingDude Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Fortsatt ingen Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Skjerp deg!!! Drive å lure en gammel tråd opp på denne måten! Ring en butikk eller importør om det er så viktig for deg! Eventuelt skaff deg en ordbok om du ikke skjønner en engelsk bruksanvisning! Lenke til kommentar
PhotoGen Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 En av grunnene til at Komplett har solgt deg kameraet noe billigere enn i fotoforretningen på hjørnet, er antagelig fordi du ikke har kjøpt en "norsk utgave" med en påkostet norsk bruksanvisning, norsk menyspråk på kameraet, osv. Komplett kjøper mye i "bulk" fra utlandet som ofte går utenom norske importører som ellers gjør mye for å tilpasse produktene norske forhold. Det er i og for seg ikke noe galt i dette,- du får et billigere produkt som kan selges billigere fordi denne versjonen er tilpasset et adskillig større marked enn lille Norge,- men på den andre siden må du også finne deg i å få en "internasjonal versjon" av brukerveiledning, programvare, menyspråk, osv. Lenke til kommentar
WingDude Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Skjerp deg!!! Drive å lure en gammel tråd opp på denne måten! Ring en butikk eller importør om det er så viktig for deg! Eventuelt skaff deg en ordbok om du ikke skjønner en engelsk bruksanvisning! Noen ganger er det bedre å holde tastefingrene i ro, istedet for å poste useriøst svada, slik du gjør. Bruksanvisningen er til en som ikke er så god i engelsk, men trenger ingen usaklige komentarer fra deg i så henseende. Takk for seriøst svar PhotoGen, det stemmer nok som du sier, kameraet har svensk meny, selvsagt også engelsk og andre språk. Men vedkommende som handlet dette, var ikke klar over dette. Og så fikk jeg jobben med å prøve å få tak i en norsk instruksjonsbok, men er ikke villig til å betale 500 kr for en slik, som det har blitt antydet. Håpet kanskje at en vennlig sjel (ikke Covcon) hadde en norsk versjon av dette kameraet, og kunne være behjelpelig med å kopiere, eventuelt låne bort bruksanvisningen, slik at jeg kunne kopiert den. Beklager forøvrig så meget, hvis denne tråd eller forespørsel skulle trå noen på tærne... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Noen ganger er det bedre å holde tastefingrene i ro, istedet for å poste useriøst svada, slik du gjør. Bruksanvisningen er til en som ikke er så god i engelsk, men trenger ingen usaklige komentarer fra deg i så henseende. Er enig med Covcon at å drive å lure opp en slik tråd ikke er god netikette. Det er mye enklere å spørre importør (Interfoto) eller en Nikon forhandler om akkurat det samme. Så slipper du å vente så lenge på svar også. Når det er sagt... grunnen til at du må betale for norsk bruksanvisning, er at den er laget av den norske importøren som ikke vil at brukerne skal kjøpe kamera i utlandet (det tjener ikke de noe på) og deretter få gratis bruksanvisning av norsk importør. Det er altså for å sikre seg mot paralellimport, der butikker kjøper kameraet fra utlandet, og legger med norsk bruksanvisning. Det er heller ingen sjanse til å, lovlig, hente bruksanvisning på nettet. Kopiering av bruksanvisning er ikke bare tungvint, men også ulovlig. En ting som forøvrig er lovlig, er hvis en som har kjøpt norsk versjon av kameraet og klarer seg med engelsk bruksanvisning, gir bort sin norske bruksanvisning til deg (oppfordring til en snill person med gode engelskkunnskaper og en norsk versjon av Nikon Coolpix 3700). Hvis man ikke kan engelsk, og kjøper ett kamera der det står at det kun følger med engelsk bruksanvisning, så må jeg bare få lov til å si at det ikke vitner om å være særlig oppmerksom når man kjøper ett produkt, hvilket man MÅ være nettopp av for eksempel denne grunn. En annen ulempe ved å kjøpe såkalte paralellimporterte kamera, er at reklamasjonssaker kan ta betraktelig lengre tid ettersom kameraet må sendes til utlandet til utenlandsk distributør. Du får heller ikke utvidet garanti første året fra norsk importør og mister noen rettigheter allerde der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå