fanta Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Begynner å studere til høsten, og i den forbindelse står jeg overfor følgende valg: Skal jeg kjøpe en brukbar bærbar eller en god stasjonær pluss en håndholdt PC? Alternativ 1 (bærbar): Fujitsu Siemens LB Amilo D 15"TFT Cel 1.2 GHz, 128MB, 30GB,DVD-Combo,WinXP Pris: 17 862,- inkl mva. (buydirect) Alternativ 2 (stasjonær+håndholdt): Compaq iPAQ 3870 - 64 MB RAM og 32 MB ROM. 206Mhz Pris: 7800,- inkl. mva. (idédata) + Komplett datamaskin med XP1800+ prosessor, 256MB, 40GB, 64MB skjermkort m/TV-utgang, 16x/48x DVD, CD-brenner, 17'' skjerm, nettverkskort, modem og fargeskriver Pris: 9.995,- inkl. mva (multicom) -- Skolen (BI) har trådløst nettverk, noe som naturlig nok frister hva den bærbare angår.. samtidig vurderer jeg bærbare maskiner som et kompromiss på alle kanter, mens en kombinasjon av en stasjonær og en håndholdt henter det beste fra begge verdener. Maskinen vil bli brukt til skolearbeid (Office 2002, stort sett), webutvikling (Photoshop, teksteditorer) og DivX/Mp3... muligens litt spill, men det er ikke veldig prioritert. Grunnen til at jeg i det hele tatt vil ha en bærbar løsning er at jeg trenger kontinuerlig tilgang på epost samt notatmuligheter. Noen som har innspill? [ Denne Melding var redigert av: fanta på 2002-03-11 17:36 ] Lenke til kommentar
Habelihvafornoe? Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Hei, Jeg har gått på BI i Sandvika i snart fire år og er ikke i tvil. Velg en bærbar! Det trådløse nettverket fungerer bra (har lastet ned mye musikk)og det er relativt vanskelig å finne ledige maskiner i eksamensperiodene. Det er ikke noe problem å bruke en bærbar i forelesningene. Det er utrolig digg med bærbar når man skal skrive oppgaver med andre, samt under 48 og 72 timers eksamen. Kjøp deg heller en billig palm i tillegg. Et tips, kjøp en kabel som du kan låse fast maskinen din med. Det er mange skurker rundt omkring. 128 mb ram er for lite, du må ha minst 256. Lykke til! prøv: http://www.zepto.no/ Har hørt de har meget gode priser og bra service. Dessuten får du kjøpt maskin uten os og annen programvare. [ Denne Melding var redigert av: Habelihvafornoe? på 2002-03-11 18:13 ] Lenke til kommentar
fanta Skrevet 11. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2002 takk for svar! Znote 3001 ser bra ut, men den har også 128MB minne, og ikke en eneste mailadresse er oppgitt på sidene. Blir visst nødt til å ringe dem i morgen. Sløvt.. Lenke til kommentar
fanta Skrevet 12. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2002 Hei igjen! Er det noe spess jeg må tenke på mht. det trådløse nettverket i Sandvika eller? Hva kreves? Lenke til kommentar
Habelihvafornoe? Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Ikke såvidt jeg vet. Tråløst nettverkskort får man kjøpt på skolen. Det følger med en intruksjon på hvordan kortet installeres. Dessuten er det en egen support avdeling som kan bistå. Jeg bruker en Toshiba med celeron 600 og winXP. Det fungere helt utmerket. Lenke til kommentar
Paragrafrytteren Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Du kan få innebygget WLAN i en del av maskinene fra bl.a. Acer og Compaq, men som oftes er dette de toppspesifiserte maskinene, derfor er det bedre å kjøpe et trådløst PCMCIA kort. Jeg er selv student, (hvis du ser på brukernavnet mitt skjønner du sikkert hva jeg studerer...)og bruker en stasjonær PC, men angrer litt på at jeg ikke valgte bærbar. Som student har nok størrelsen litt å si, PC-en skal jo tross alt opp og ned i sekker, skap o.l., og den bør heller ikke veie alt for mye. Du kan grovt og unøyaktig si at det størrelsesmessig er to klasser av bærbare PC-er; De vanligste, de såkalte 2- og 3-spindel* maskinene, er typisk ca. 31x26x3,5 cm, og veier rundt 3 kg. Disse har 14,1" eller 15" skjerm, og CD, DVD eller CD-RW/DVD integrert. 3-spindel maskinene har også floppy. De ultraportable (1-spindel* maskiner)er mye mindre, ca. 27x20x1,5 cm, med en vekt på ca.1,5 kilo. Disse har typisk en 12,1" skjerm, og ekstern tilkobling for floppy og CD. Disse er ofte dyrere enn de andre maskinen siden de er så små. Eksempler på slike maskiner er Dell Latitude C400 og Compaq EVO 200c. *) Med spindel menes innebygde bevegelige lagringsmedier (HDD, FDD og CD) 1-spindelmaskiner har kun HDD, mens 3-spindelmaskiner har HDD, FDD og CD) Jeg vil anbefale deg å ta en titt på Targa Traveller 900. Dette er en 2-spindelmaskin med integrert 24x CD eller 8x DVD (floppydisken er det vel uansett ikke så mange som bruker lenger), Intel PIII 800MHz, 128 MB RAM og 10GB HDD. Skjermen er på 13,3", og målene er relativt beskjedne: 29,5x23,9x2,53 cm, med en vekt på 2,2 kg. Den har innebygget LAN, men ikke WLAN. Med CD-ROM koster hele herligheten bare 14.095,- inkl. MVA. Skulle jeg kjøpt meg en bærbar til studiebruk i dag, ville dette klart vært mitt valg, da dette er det beste kompromiss mellom funksjon og størrelse/vekt jeg har sett hittil. Eneste minus er den gyselige blåfargen på utsiden... :smile: http://www.targa.no/productinfo.cfm?artno=611394 Mvh, Lars Christian <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Paragrafrytteren på 2002-03-15 22:48 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Paragrafrytteren på 2002-03-15 22:54 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå