Gå til innhold

XP 2200 avgikk med døden i dag

Guffen Duck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min XP2400 har blitt kjørt med både feilmontert kjøler og uten vifte, PC-en skrudde seg av av seg selv begge gangene, og CPU-en lever i beste velgående. HK er Abit NF7-S 2.0.

Edit: Palomino ja...

Endret av EnD.R.E.
Lenke til kommentar

Tbred mener jeg skal ha beskytelse mot viftedød, den merker at temp er på vei opp og henger maskinen, P4 takler at hele kjøleinnretningen detter av, slakker bare ned syklen slik at temp holder seg ok.

Så en video på www.tomshardware.com om dette hvis ikke jeg husker helt feil. I q3 gikk p4 maskina på 60+ fps, så tok man bort kjøleribbe og vifte, og vips - 5 fps, på med ribba så opp i 60+ fps igjen..

Lenke til kommentar

Dere har totalt misforstått overopphetings beskyttelsen til Intel og Amd.

Begge produsenter har innebygde temp.føler i nyere prosessorer. Dette gir hovedkort produsentene muligheten til å legge inn overopphetingsbeskyttelse slik at hvis temperaturen stiger over et visst nivå (satt manuelt i biosen av bruker eller predefinert av produsenten) senker hovedkortet klokkefrekvensen til prosessoren og/eller slår av maskinen for å motvirke skade på prosessoren som følge av overoppheting.

Noen hovedkort har samme funksjonalitet men bruker temp.føleren i socketen istedenfor (Abit NF7-S er et eksempel på det).

Endret av Ash
Lenke til kommentar
Akk ja da var jeg en cpu fattigere :love: . CPU vifta sluttet å virke, og vips en svidd cpu. Ikke var den klokket heller :ermm:

Trodde XP2200 hadde overhetnings beskyttelse jeg? Har den ikke det?

Dette var en AMD XP 2200 Palomino.

Ja ja ja... Noen lærer aldri :no: Kjøp PENTIUM neste gang :laugh::thumbup::laugh:

Lenke til kommentar

jeg har en t.bred, og den sier fra når man starter maskinen (altså i bios) hvis viften ikke er på plass. min cpu lå på rett under 100 grader før jeg fattet mistanke.

er det ikke bare til å sjekke ut videoen til tom??

Endret av AgUr
Lenke til kommentar
Hadde før Asus A7N8X Rev 1.02 eller hva det het....

Hadde på en Palomino 2000+, testet med å ta vekk kjøleren, da ble det en brent cpu...

for 2 dager siden glemte jeg å sette i strømmen i cpu-vifteregulatoren fra Tt, og kjørte i 5-7 sek uten vifte :no: . det endte også med død cpu(tror jeg). har nå bestilt en xp2400 :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...