Gå til innhold

2000 Pro vs XP Pro

Anbefalte innlegg

Jeg argumenterer med faren min om hva som burde vært lurest å kjøre på skolens pcer mellom 2000 Pro og XP Pro. Jeg holder av på 2000 Pro og faren min XP Pro. De brukes til for det meste skolearbeid som tekst og regneoppgaver, surfing i friminuttene og andre applikasjoner ala Flash. De vil etterhvert kanskje bli kjørt som klienter på en server, da denne serveren vill bli brukt som avbelastning for pcene. Det vil også bli brukt et program som heter Illusiom som vil hindre "ungene" i å ødelegge noe på pcene, det lager en illusjon. Det ser ut som om du gjør noe ille men det er bare noe du tror, i virkeligheten for du ikke til å gjøre en ting. Altså dette programmet er lagd for 95 og 98, noe som også spiller inn her. Så leverer vi leksene med et program som heter First Class, ala It's Learning bare at det er et program og ikke webbasert.

Så til pcene. Jeg mener at 2000 vil være best siden det er minst krevende og med XP vil det bli for mye multimedia dritt på skolene, altfor lett til å stille på innstillinger. Og 2000 Pro er mer kontor.basert, samtidig som multimediavennlig. Pcene er slik:

Compaq Deskpro

Intel P3 400 mhz

64 mb (hvis dette blir en realitet så er det 256)

4 gb harddisk

4 mb skjemminne Ati Rage Pro.

Positivt ved XP Pro

• Den bygger på 2000 så en del bugger og slikt ligger allerede fikset inne
  • Nye funskjoner, vet ikke om Remote Desktop er en del av 2000
  • Nyere, og større sjanse for support hvis noe går skeis

Negativt ved XP Pro

• Lisensen
  • Du må aktivere allasammen vær bidige gang
  • Mer fristende til å innstallere spill
  • Standard så er det mer krevende enn 2000
  • Har noen innihampen dumme bugger

Positivt ved 2000 Pro

• Er ikke like krevende
  • Eldre, men et stabilt og mye brukt OS som gir deg sotr sjanse for bugger
  • 4 SP, noe som viser at de har fått fikset en hel del bugger og feil
  • Folk tror at spill ikke virker like bra her, ser kjedelig ut
  • Vanskeligere å gjøre enkelte ting med, smule ulikt XP

Negativt ved 2000 Pro

• Eldre, men samtidig dyrt
  • Kan bli litt for nytt for enkelte elever som enten bare kjenner til 9x eller XP

Mot eller med-argumenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er det som skal administrere de?

Utifra et rent teknisk spørsmål er nokk Windows 2000 det beste. Eller Linux er det nokk det beste, men det er utelukket at samme grun som at det er rellevat hvem som skal administrere det: Selv om det nokk er en ytelsesforskjell mellom 2000 og WinXP så er den såpass liten at om dere har en administrator som ikke liker win2k og foretrekker Xp så er det "lov" å gå for det. Jeg vet om flere videregående skoler med ca lik hardware, _mange_ maskiner og hvor administrator foretrekker Xp. Jeg hadde valgt 2000, men det er administrator som må svette over maskinene dag etter dag etter dag så da bør han få ta utganspunkt i det OS'et han mener han jobber best med.

Men rent teknisk, da hadde jeg valgt 2000.

Lenke til kommentar

Da er det vel kanskje P2 da? Mente da så sannelig det var P3, jaja. Det foregår egentlig ganske mye automatisk på skolene våre nå, men fremtidlig skal det bli en del mer proffesjonnelle saker. Hvis serveren kjører 2003, hva er best egnet som klienter av 2000 Pro og XP. Internettet vårt ligger bak en proxy i en annen kommune så den kan vi ikke gjøre noe med, så man må rette seg etter det. Han har ikke så veldig mye erfaring med klienter og tjenre så vi begge er ganske nye på dette (er hans lille assisten :p).

Lenke til kommentar
ta å hiv inn W2000, XP går drit på det pc`ene der, ikke er jeg sikker på om XP går på de pc`ene heller. tenker på rammen. å harddisken. ja, en reinstallert XP tar over 1 gig.

Det var jeg tenkte på å, og kommunen har ikke store budsjettet til å kjøpe inn nytt.

Lenke til kommentar
ta å hiv inn W2000, XP går drit på det pc`ene der, ikke er jeg sikker på om XP går på de pc`ene heller. tenker på rammen. å harddisken. ja, en reinstallert XP tar over 1 gig.

Jepp ! faktisk ca, 1,6-1,7 GB med alle oppdateringer og servicepacks.....

Officepakke og litt til så er diskene fulle ;)

Lenke til kommentar

ville iallefall kjørt W2K jeg iallefall. jeg liker denne best av alle Windowsene, så ligger XP PRO på en andre plass. tar mindre systemressurser og W2K veit du. selv om jeg har 512 ram så liker jeg allikevel å kjøre Windows 2000 på denne.

Lenke til kommentar

Windows XP er nok sikrere med tanke på innstilinger og lignende, er du ikke administrator, får du heller ikke lagt inn spill og lignende. Har mest erfaring med XP.

Men da maskinen ikke har den største CPUen og mest med RAM, tror jeg nok jeg ville gått for Windows 2000.

La oss se hva Windows.no sier om hardware:

Windows XP

Windows XP Home Edition

Laget for hjemmebrukere. Uten avanserte nettverksfunksjoner.

Minimumkrav: 233 MHz CPU. 64 MB RAM.

Windows XP Professional

Laget for bedrifter. Med avanserte nettverksfunksjoner. Støtter to prosessorer og 4 GB RAM

Minimumkrav: 233 MHz CPU. 64 MB RAM

Windows XP 64-bit Edition

Samme som Professional, men gir bedre ytelse med riktig maskinvare. Støtter 16 GB RAM.

Minimumkrav: 733 MHz, 64-bit prosessor. 1 GB RAM

Minimumkravene er det som Microsoft anbefaler. Du vil nok kunne bruke Windows XP med en svakere PC enn disse kravene, men det vil ikke gå særlig fort, spesielt ikke hvis du kjører tunge programmer og multimedia.

Windows 2000

En datamaskin vil som regel trenge mer maskinkraft i praksis enn det som oppgis her, det gjelder spesielt hvis man bruker mange krevende applikasjoner samtidig.

Windows 2000 Professional

Arbeidsstasjon med minimumkrav 133 MHz CPU, 64 MB RAM.

Windows 2000 Server

Tjener som støtter 4 prosessorer og har minimumkrav 133 MHz CPU, 128 MB RAM.

Windows 2000 Advanced Server

Avansert tjener som støtter 8 prosessorer og har minimumkrav: 133 MHz CPU, 128 MB RAM.

Windows 2000 Datacenter Server

Avansert tjener som støtter 32 prosessorer og har minimumkrav Pentium III CPU, 256 MB RAM.

Regner med et det er Pro som er aktuelt.

Jeg ville nok kjørt på Windows 2000. Dette på grunn av dårlige erfaringer med en maskin som har 1,10 GHz Prossesor og 128 MB RAM. Den jobber som bare F, og slitter kraftig. Kan bare tenke meg hvordan en maskien som er mindre enn dette vil arbeide...!

Velg Windows 2000 du. Tror ikke du vil angre på det.

Er det Barne eller Ungdomskole maskinene brukes på?

Lenke til kommentar

Samme som Professional, men gir bedre ytelse med riktig maskinvare. Støtter 16 GB RAM.

Er den absolutte minimumskravet, greier ikke å kjøre med mindre? Syntes det var en hel del.

Det er kombinert barne-og ungdomsskole. Ellers takk for fyldig svar.

Er det stor forskjell i pris på lisenser til Win2000Pro og XPPro?

Endret av eiriksen
Lenke til kommentar

Er den absolutte minimumskravet, greier ikke å kjøre med mindre? Syntes det var en hel del.

Denne versjonen er nok ikke det du burde velge, dersom du velger XP, må må velge Windows XP Professional.

Windows XP Professional

Laget for bedrifter. Med avanserte nettverksfunksjoner. Støtter to prosessorer og 4 GB RAM

Priser se her. (http://komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&CatID=21&GrpID=5&t=443&l=2)

Home Edition kan ikke brukes mot server med dommene...! Bare så du vet det.

Lenke til kommentar
Windows XP er nok sikrere med tanke på innstilinger og lignende, er du ikke administrator, får du heller ikke lagt inn spill og lignende. Har mest erfaring med XP.

Men da maskinen ikke har den største CPUen og mest med RAM, tror jeg nok jeg ville gått for Windows 2000.

La oss se hva Windows.no sier om hardware:

Windows XP

Windows XP Home Edition

Laget for hjemmebrukere. Uten avanserte nettverksfunksjoner.

Minimumkrav: 233 MHz CPU. 64 MB RAM.

Windows XP Professional

Minimumkravene er det som Microsoft anbefaler. Du vil nok kunne bruke Windows XP med en svakere PC enn disse kravene, men det vil ikke gå særlig fort, spesielt ikke hvis du kjører tunge programmer og multimedia.

Windows 2000

En datamaskin vil som regel trenge mer maskinkraft i praksis enn det som oppgis her, det gjelder spesielt hvis man bruker mange krevende applikasjoner samtidig.

Windows 2000 Professional

Arbeidsstasjon med minimumkrav 133 MHz CPU, 64 MB RAM.

Windows 2000 Server

Tjener som støtter 4 prosessorer og har minimumkrav 133 MHz CPU, 128 MB RAM.

Windows 2000 Advanced Server

Avansert tjener som støtter 8 prosessorer og har minimumkrav: 133 MHz CPU, 128 MB RAM.

Windows 2000 Datacenter Server

Avansert tjener som støtter 32 prosessorer og har minimumkrav Pentium III CPU, 256 MB RAM.

Regner med et det er Pro som er aktuelt.

Jeg ville nok kjørt på Windows 2000. Dette på grunn av dårlige erfaringer med en maskin som har 1,10 GHz Prossesor og 128 MB RAM. Den jobber som bare F, og slitter kraftig. Kan bare tenke meg hvordan en maskien som er mindre enn dette vil arbeide...!

Velg Windows 2000 du. Tror ikke du vil angre på det.

"Jeg ville nok kjørt på Windows 2000. Dette på grunn av dårlige erfaringer med en maskin som har 1,10 GHz Prossesor og 128 MB RAM. Den jobber som bare F, og slitter kraftig. Kan bare tenke meg hvordan en maskien som er mindre enn dette vil arbeide...!"

Hadde du bare hatt minst 128 MB mer minne så det så...

Lenke til kommentar

win2k funker sikkert greit den, men ser heller ingen grunn til å ikke bruke XP, med et bra nettverks oppsett og domene med mandatory user profiles å strenge GPO regler så er det ikke så enkelt å tukle med systemet...

med winxp pro corporate edition så trenger man ikke å aktivere winxp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...