Bornslip Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Jeg har store planer om å skaffe meg en ganske bra laptop snart, både på grunn av hobby og skole... Har veldig lyst på en mac iBook eller powerbook, synes mac designet er så herlig Uansett, jeg har vært en windows bruker hele livet, og lurte derfor på om der går ann å bare formatere en iBook og legge inn winXP og bruke den som en windows maskin... Dette burde vel gå ann med tanke på at innmaten basically er den samme som i andre maskiner? Jeg har ingen kjenskap til mac fra før av så jeg bare tipper, kunne vært greit å få litt info her... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Nei, det går ikke an. Du kan konvertere en mac til å kjøre windows, men da går det fryktelig tregt. Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Det går ikke. Enkelt og greit fordi de bruker to vidt forskjellige prosessorer. Mac bruker PowerPC, mens Windows kjører på x86. Det nærmeste du kommer er vel Windows NT for PowerPC! Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Innmaten er fundamentalt ulik, så det går ikkje heilt utan vidare. Det finst eit produkt som heiter "Virtual PC", og det går visstnok ikkje så allerverst på nye, kjappe Macar. Du kan ikkje rekna med å kunna køyra tunge spel og sånt, men vanlege Windows-program går sikkert plenty kjapt nok. http://www.microsoft.com/mac/products/virt.../virtualpc.aspx Lenke til kommentar
gu Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Jeg brukte "Virtual PC" på en Mac en periode. Dette programmet lar deg kjøre Windows som en applikasjon under opertaivsystemet til Mac'en - OS X 10 i mitt tilfelle. Det fungerer (noe som egentlig er imponerende i seg selv), men det går ekstremt tregt. Spill er bare å glemme og kontorprogrammer går også veldig, veldig tregt. I tillegg er det begrenset støtte for forskjellige maskinvarekomponenter. F eks kunne ikke maskinens firewireport brukes i Windows. "Virtual PC" er etter min mening en god løsning for Mac-brukere som en sjelden gang har behov for å kjøre et Windows-program, men helt ubrukelig dersom du primært skal kjøre Windows. Hvis du har tenkt å fortsette å bruke Windows, vil jeg på det sterkeste fraråde deg å kjøpe en Mac, selv om jeg er enig i at designet er lekkert. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Jeg kjører Virtual PC på en G4 1.25GHz PowerBook med 512MB minne, og det er aaalt for lite. Skal du kjøre Virtual PC noenlunde effektivt så trengs mer minne. Jeg tipper 1GB minne vil være OK. 512 til OS X og 512 til XP. Ellers er PowerBooken virkelig et stykke designkunst! Pen og funksjonell på en unik måte. Anbefales hvis du har råd til det og takler et plattformskifte. Vil du knote med innstillinger, drivere, antivirus og spybotfjernere, så er Windows din ting. Det du får igjen for dette er ytelse, spill og en platform som har et mye bredere fotfeste. -KJ Lenke til kommentar
perbl Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 @Bornslip: Hva er det du skal bruke maskina til? De fleste applikasjoner som er populære til Windows (Office, Adobe, enkelte spill) finnes også for OS X, og burde la seg kjøre greit der. Angående OS X, hvis du er en noenlunde oppegående databruker, og har god oversikt over hvordan ting funker i Windows, burde OS X være forholdsvis greit å sette seg inn i. Det aller meste kommer du meget raskt inn i , og du bør være produktiv og klar til å bruke maskina di etter en eller to dager. Lenke til kommentar
Bornslip Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 Hei perbl, Jeg skal hovedsaklig bruke maskinen til grafiske oppgaver og musikk... Adobe photoshop, 3dsmax, indesign o.l. Skal bruke laptopen mye i skole sammenheng, og jeg har tenkt å søke på webdesign eller grafisk design. Ellers kommer jeg jo som sagt til å bruke den mye til musikk, lager musikk i reason. Ellers vil det nok gå i litt spilling som et lite avbrekk. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Har du sjekket om disse programmene finnes på Mac? Jeg vet at Adobe pakken finnes, men har ikke kikket på de andre. Selv spiller jeg Dungeon Siege og NeverWinter Nights på min PowerBook. -KJ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 3Dstudio max finnes ikke. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 3Dstudio max finnes ikke. Men det går rykter om at Apple dealer om å kjöpe opp deler av Discreet så man kan aldri vite. Om det hadde skjedd så ville vel det samme skjedd som skjedde med Logic, programmet blir porta til Mac og Windowsversjonen legges ned. Detter er bare rykter! Det finnes jo andre programmer til Mac som Maya, Cinema og Lightwave som også er brukanes 3d-programmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå