Gå til innhold

65 nm? om 12 måneder

Anbefalte innlegg

Jeg så nylig at mac rumer hadde funnet ut at denne siden http://www.teamxbox.com/news.php?id=5327 Der snakker de om 65nm cpu. Og at den kan produseres komersielt om 12 til 13 måneder. Dette gjelder da Xbox. Men siden IBM som alle vet leverer G5 er det ikke utenkelig atom ikke lenge apple shipper ut G5 65nm.

Dette vil være svært avgjøremde siden IBM sine prossesorer her 65nm arkitektur mens AMD/ Intel forsatt holder på med 130nm. Da kan virkelig apple få en ny gullalder. :cool:

Dette baner også vei for en PB G5 siden jo mindre arkitektur jo mindre varme slippes ut. Siden en Xbox ikke kommer til å koste mer enn max 7k mest sansynelig rundt 5k. Så kan PB som har ander prisrammer sikkert bruke denne teknologien mye før.

Dette blir et bra mac år. Det er ikke lenge til den 24/1 da fyller apple 20 år. Og forhåpentlig vis kommer det en G5 2,6ghz. Og en cube versjon av G5 hadde tatt kaken.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette vil være svært avgjøremde siden IBM sine prossesorer her 65nm arkitektur mens AMD/ Intel forsatt holder på med 130nm. Da kan virkelig apple få en ny gullalder. :cool:

Not. Going. To. Happen.

:p

Aldri i verden at noen klarer å være 2 hakk over Intel når det gjelder fabrikkeringsteknologi. Intel er jo bare millimeter fra 90nm allerede.

Hadde selvsagt ikke skadet dersom IBM hadde vært betraktelig før Intel på 65nm, men jeg finner det lite trolig, igrunnen.

Lenke til kommentar

Ja jeg var vist litt opptimistisk. Men det er ikke utenkelig at de bærbare apple maskinene vil kune løfte seg opp mange hakk. Det er et kjent faktum at Prescott har store varmeproblemer. Selv om rescott har en 90nm arkitektur. Den slipper ut mye mer varme enn en G5 130nm og 90nm.

Og hvis apple klare å få tak i 65nm prossesorer for bærbare maskiner er varmeproblemet så godt som løst. Dette trenger apple som har fallet helt av nær det gjelder high-end laptops. PB er nå nesten den stygge andungen i apple familien. Overprist så det holder. :cry:

Får håpe at folkene i IBM klare det umulige, nemelig å slå Intel. Kan ikke fatte at vi måtte holde ut med Samsung i så mange år.

Håper at det kommer noen godbiter om ikke lenge fra apple.

Lenke til kommentar

Men du skjønner det, vennen min, at varmeproblemet er løst. Apple har godsnakket med IBM, og fått de til å lage lavereklokkede 90nm-versjoner av PPC970, som bærer navnet 970FX (alle 90nm).

Dette

PDF-dokumentet, på side 9 viser en 1.4GHz 970FX som bruker kun 12.3W typisk, som er 6W lavere enn Motorolas 7457 på 1.267MHz (ca. 18W). Dvs. at man da muligens kan bruke en 1.4GHz G5 i 12"-powerbookene, 1.6GHz i 15", og kanskje hele 1.8Ghz for 17-tommeren, til å starte med.

Det hadde røsket og revet, spør du meg, og det burde ikke være noen tvil om at det er fint mulig å dytte en 970FX inn i noen bærbar maskin.

Men dette er jo litt off-topic uansett. En 65nm-versjon av 970 burde også hjelpe brukbart på temperatur og de gode sakene. Det IBM uansett ser ut til å ha slått Intel kraftig på er ytelse pr. watt.

Endret av Zapchud
Lenke til kommentar

Sorry det hadde jeg ingen anelse om. :blush:

Den linken funket ikke, men det du sier er gode nyheter. Jeg ser at "Tejas"-prosessoren er på 65nm. Og den kommer i midt i 2005. Siden Xbox 2 skal komme ut til julesalget i år, men blir sikkert forsinket.Så IBM kommer nok til å være først ute med 65nm også.Som tidligere sakt så skal Xbox 2 ha en IBM prossessor med en 65nm arkitektur.

Men selv en 1,8Ghz PB synes ikke jeg er godt nok. Jeg er helt sikker på at en 1,8Ghz G5 blir slått kraftig av en P4 3Ghz. :( Tror faktisk at apple har gjort noe taber i de siste 3 årene med PB.

Håper Apple kommer til å få fortgang i sakene og utvikte en kraftig G5 helst godt over 2Ghz. En PB med dual 2,4Ghz det hadde vært noe det :dribble:

The baseboard is an ATX form factor and contains two 970FX processors that can operate up to 2.4GHz," according to the document which was obtained by AppleInsider sources.

http://macosrumors.com/

Der står det en del om G5 Rykter, og at det skal komme en G5 iMac.

Lenke til kommentar
Sorry det hadde jeg ingen anelse om. :blush:

Den linken funket ikke, men det du sier er gode nyheter. Jeg ser at "Tejas"-prosessoren er på 65nm. Og den kommer i midt i 2005. Siden Xbox 2 skal komme ut til julesalget i år, men blir sikkert forsinket.Så IBM kommer nok til å være først ute med 65nm også.Som tidligere sakt så skal Xbox 2 ha en IBM prossessor med en 65nm arkitektur.

Men selv en 1,8Ghz PB synes ikke jeg er godt nok. Jeg er helt sikker på at en 1,8Ghz G5 blir slått kraftig av en P4 3Ghz. :( Tror faktisk at apple har gjort noe taber i de siste 3 årene med PB.

Håper Apple kommer til å få fortgang i sakene og utvikte en kraftig G5 helst godt over 2Ghz. En PB med dual 2,4Ghz det hadde vært noe det :dribble:

The baseboard is an ATX form factor and contains two 970FX processors that can operate up to 2.4GHz," according to the document which was obtained by AppleInsider sources.

http://macosrumors.com/

Der står det en del om G5 Rykter, og at det skal komme en G5 iMac.

Husk på at maskinene som har de 3Ghz P4ene er brølende monstre som veier tungt, og er varme som fy, og ikke minst har dimensjoner som fjell, sammenliknet med PowerBook.

1.8Ghz G5 ville være kjempebra, da Powerbook konkurrerer mot notebooks med Centrino-chipset, og prosessorer på omtrent den klokkefrekvensen. Det burde duge plenty, egentlig. Powerbooks selger i hopetall bare med en lusen G4 allerede, den ville selge som hakket møkk med en slik G5 i seg :-)

Lenke til kommentar
1.8Ghz G5 ville være kjempebra, da Powerbook konkurrerer mot notebooks med Centrino-chipset, og prosessorer på omtrent den klokkefrekvensen. Det burde duge plenty, egentlig. Powerbooks selger i hopetall bare med en lusen G4 allerede, den ville selge som hakket møkk med en slik G5 i seg

Så sant så sant. PB selger utrolig bra i forhold til pris/ytelse. Men jeg synes det er for ille at folk kjøper denne dyre bærbare maskinen. Det er nesten rip off.

Apple har to bærbare utgaver. iBook og PB. PB skal være toppen av bærbare maskiner. Vel den var det. iBook skal være en "student" bærbar.

Tror ikke at mange folk hadde hatt noe imot å ha en maskin som hadde vært litt tynger og litt større. Men får litt mere kraft.

Så nettop at 970FX hadde 32K L1, mens P4EE bare hadde 8kb L1. Det vil medføre en stor forbering når det gjelder ytelse. selfølgelig hadde P4EE 2mb L3 ,men L1 minnet har mye større betydning. Men den blir kraftig slått av AMD sin 64 FX-51 L1:128k.

Apple har fått en kjempe prosessor, og jeg har null problemer med å tro at G5 kommer til å bli den prossesoren som kommer til å øke mest Ghz gjennom sin levetid. Tipper en 4Ghz G5 1Q 2005. Siden den kommer til å klokke høyere enn en Prescott, vil det bety at det blir en raskeste prossesoren på markede, hvis ikke AMD har noe å vise frem.

Lenke til kommentar

Beklager å brekke deg på dette, men vær svært overrasket om PPC970 skalerer bedre enn Prescott. Ryktene skal ha det til at Intel virkelig har pimpet pipelinelengde igjen, til 30 nivåer. Dette er nesten dobbelt så langt som pipelinelengden for 970, som er rundt 16 nivåer (24 for Altivec). Men selv om ryktene tar feil, så vil Prescott fremdeles ha 20 eller over. Punkt to er at Intel investerer tonnevis i å optimalisere kjerneoverflaten, slik at den blir mest mulig effektiv på alle punkter.

Er vi heldige, så ligger PPC970 bare 25% etter på klokkefrekvens i Q1 2005.

Forresten, så er L1 cache for PPC970 96KB, derav 32KB er datacache, og 64KB er instruksjonscache. Northwood har 8KB datacache, og en instruksjonscache som tar 12K µOPS, som dermed er av uspesifisert faktisk størrelse. :-)

Angående litt tjukkere PowerBooks, så er jeg helt enig i at jeg tror en serie PhatBooks eller noe i den duren på 1.5 tomme i tykkelsen ville ha gjort susen for et visst marked, med et større batteri, fetere CPU, og likevel mer enn 2 timers batterilevetid.

Lenke til kommentar
Det er nok sant at Intel klare å få fart på Prescott. Intel er jo tross alt the big firm i prossesor verden.

De MÅ få fart på Prescott. Om prescott virkelig har 30 trinn så er den ganske så avhengig av høy klokkefrekvens og/eller god hyperthreading. Uansett, med 30 trinn og smal(?) pipeline på Prescott så blir det vanskelig å sammenligne ppc970 og Prescott syklus for syklus.

Lenke til kommentar
Vet du når PPC970 kommer til å bli byttet ut?

Jo før jo bedre.

I wish I knew...

Håper på til sommeren, men det er jo ganske så tidlig, da.. Satser på at den blir byttet ut i 2004, hvertfall for PowerMacens del. Også kan man ha vanlig 970 i andre modeller, som iMac, og PowerBook. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...