Gå til innhold

Perfekt redigerings PC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir jo selvsagt et spørsmål om penger, men jeg tror du kan få mer pc for pengene enn det der..

dinside.no vurdere hver måned beste pc-tilbud for max. 8000,- og jeg tror dette kunne passet til videoredigering:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=97992

er fra Mamoz PC og gir deg:

Prosessor: AMD XP2500+

Minne: 512 MB

Harddiskstørrelse: 160 GB

Grafikkort brikke: Geforce FX5200

CD/DVD-leser/brenner: LiteOn/Gigabyte DVD+/-RW brenner

Skjermstørrelse: 19''

Garanti: 3 år

i forhold til elkjøp sin får du bedre cpu, litt mer lagringsplass og dvd-brenner

Lenke til kommentar

Dere glemmer jo det som er desidert det viktigste når man skal redigere:

skjermen!

du må huske å legge masse penger i skjermen. aller helst LCD da du skal sitte minste 3-4 timer i strekk for å redigere en liten kortfilm.

Viktig med størst mulig skjerm.

Skal du være litt seriøs med redigeringen, er uansett utstyret ikke all verden. jeg redigerer på en 2 år gammel compaq laptop med piii 1 ghz og 20 gig hd. det går helt fint og resultatene blir faktisk veldig bra.

så han tosken som snakka om "må ha to harddisker for ikke å få hakking" er så utrolig på jordet. det er mye viktigere at det du redigerer er bra laga og planlagt og gjennomført enn utstyret ditt. jeg ville heller lagt et par tusenlapper ekstra i et ordentlig kamera + utstyr enn å kjøpe en halvveis pc til redigering.

apple pcer er veldig fine å redigere på, men koster seff endel.

det er gode muligheter å få støtte til å drive med kunst/kulturarbeid. søk rundt om kring, du blir overrakset!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
du må huske å legge masse penger i skjermen. aller helst LCD da du skal sitte minste 3-4 timer i strekk for å redigere en liten kortfilm.

Med tanke på at CRT har best fargegjengivelse er det det beste til redigering imo. Siden mange gjør color correction på klipp, er det en fordel å få en mest mulig realistisk gjengivelse av farger.

Lenke til kommentar

Å anbefale en egen hardisk for video er langt i fra dumt! Jeg vet ikke om det er forskjell på de forskjellige videoprogramene mht dette. Jeg har kjøpt pinnacle studio 8 i høst, og senere oppgradert til 8.10. Pinnacle skriver jo selv at redigering skal legges på egen hardisk. Videoredigering i seg selv tar jo også svært stor plass, så jeg la inn en ekstra hardisk til på 120 gb, og siden har det fungert bra.

Lenke til kommentar

Som du skjønner er det ekstremt mye å tenke på... Og folk prioriterer ulikt. Jeg tror det viktigste er at du INVESTERER, heller enn å kjøpå det første og beste (og mest komplette pakken). I hvert fall om du har ambisjoner om å nå høyt, er det lureste du gjør å kjøpe en dyr (og bra) del av gangen.

Du trenger en rask og stillegående harddisk. Det får bli Seagate Barracuda-diskene eller disse nye Samsungene. (IBM-disker bråker helt j*vlig)

Kjøp et støydempet kabinett med et hovedkort UTEN chipsettkjøler (bråker forferdelig) (dvs MSI kjører ofte denne løsninga) og et skjermkort UTEN kjøler... Gjerne med videoINNgang.

Bruk gode, gamle høyttalere og forsterker i stedet for å kjøpe et jalla 5.1-sett til 1000 kroner eller noe. Det er veldig få stasjoner som sender noe særlig i 5.1, så stereo holder nok en del år enda. Om du skal ha 5.1, så kjøp et sett høyttalere av gangen, i stedet for en slik "familiepakke" uten detaljgjengivelse eller justeringsmuligheter.

Få deg en 14-20" TV å bruke som monitor å ha på pulten

Kjøp etterhvert et godt lydkort fra M-Audio eller Terratec (gode billigmerker) og gjerne med en mikser og midi-keyboard...

hmm... der måtte jeg forlate.........

lykke til! Kommer muligens med mer tips en annen gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Takk for alle svara :thumbs:

Men hva med Dell sine PC-er?

Er de noe man bør vurdere eller er de som elkjøp PC-ene

Er du redd for å bygge selv? Det er alltid beste løsning.

Lenke til kommentar

Dersom jeg skulle hatt meg bærbar hadde jeg kanskje gått for Dell... Dette egentlig KUN fordi Dell er den eneste fabrikanten som har skjønt at det er widescreen som gjelder, og i ULTRAhøye oppløsninger uten spesielle tillegg i prisen. (1920x1280 er vel det beste man får der). Man trenger såpass høye oppløsninger i videoredigering og gjerne også bildebehandling.

Men sånn bortsett fra kun skjerm hadde jeg bygget selv. Det er VIRKELIG ikke vanskelig.

Lenke til kommentar
Mulig Dell var først ute med widescreen, men HP er i aller høyeste grad med nå i alle fall. Modellen NX7000 var en kjempehit, er nå sluttsolgt og NX7010 har tatt over.

Fåes med DVD brenner eller Combo.

http://no.kelkoo.com/sitesearch/search.jsp...rchQuery=nx7010

..... litt utenom topic kanskje.....

Apple var de første med widescreen og 17" skjerm på bærbar!

Når det gjelder oppløsning er det ingenting som slår Dell,

1980x1200 er rimelig rått, og er glimrende til redigering...

Kelkoo anbefales ikkje, viser kun sponset hit¨s!

Lenke til kommentar
kjører du 1980x1200 på en 17" vil du vel knapt se ikonene? Lite vits med høy oppløsning hvis alt blir så dødla smått

Spørs ka man er vant til... og hvor gode øyne man har.

Liker at det er smått. kjører 1400x1050 på 14.1", og det kunne gjerne

vært mere...

Det er stort sett en vanesak..

:yes:

Lenke til kommentar

Vet egentlig ikke om jeg kan bruke penger på å kjøpe en splitter ny pc :(

Har jo en pc med følgende spesifikasjoner:

1200 Mhz

40 Gb

2 x 128 Mb SD ram (kun 2 porter)

Grafikk kortet har 32 mb (hvet desverre ikke hvilket merke og sånn)

2 firewire porter

2 usb porter

Windows XP Home

Det gør fint å redigere med den helt til jeg skal sende tilbake filmen til DV-kamerat. Da blir lyden og bildet helt øddelagt når jeg spiller av på TV-en (eller på kameraet) Så hva anbefaler dere at jeg bruker penger på? (større harddsik, mer ram?)

Tusen tusen takk for svar :thumbs:

Endret av yrjan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...