Gå til innhold

PCI-express

Ragorh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De første PCI-express kortene tror jeg skulle komme i løpet av denne måneden faktisk (ifølge hardware). men de første versjons kortene vet jeg ikke om blir noe bra. er nok lurt og vente til mars/april når socket 939 også kommer med dobble minne kanaler og slikt.

Lenke til kommentar

PCI Express er et nytt grensesnitt som alle I/O kort (og skjermkort) kommer til å benytte. Her er 'ikke noen første revisjon' å snakke om, PCI Express standarden har vært kjent lenge og hovedkort (for testing og debugging) med PCI Express har sirkulert lenge, de som blir tatt på senga her har sovet bak rattet.

27ende mars lanserer Intel en rekke chipsetter med PCI Express støtte, AMD har også (såvidt jeg vet) sagt s939 skal lanseres denne dagen, men merk at AMD (vistnok) ikke har planer om å lansere et PCI Express chipsett med det første, for de som vil benytte AMD og s939 må de vente på tredje-parts PCI Express løsninger, disse er det meg bekjent ikke klar noen dato på men det kan umulig være langt unna samme dato (tatt i betraktning at VIA's P4 chipsett med PCI Express er ryktet til å komme ganske snart).

Prismessig kan vi nok vente at PCI Express I/O kort kanskje er marginalt dyrer (de første ukene/måndene) men salgs volum og antall alternativer vil snart få prisene ned, under dagens PCI kort nivå, PCI Express kort er "enklere" og billigere å lage = lavere priser (til syvende og sist).

Lenke til kommentar
bakoverkompitabelt med PCI ?

PCI Express er ikke bakoverkompatiblet med med PCI. De aller fleste hovedkortene som kommer i løpet av året beregnet på entusiastmasrkedet vil mest sannsynlig ha:

1 stk. PCI Express 16x

maks 4 stk. PCI Express 1x

noen PCI spor

PCI Express 16x og PCI vil sameksistere en stund på samme måte som ISA og PCI sameksisterte den første tiden. PCI Express 16x vil derimot erstatte AGP med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...