Gå til innhold

En uke uten gummi og plast !

Newt32

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg kom til å tenke på at i dag brukes plastikk og gummi til nesten alt. I en vanlig hverdag hjelper gummi og plastikk deg til mange nyttefulle ting.

Jeg kan jo nevne ett par ting som blir ubrukelig uten de to stoffene. Vi kan begynne med strøm, som du garantert ikke har i boligen din... hvis du biter på en ledning, hva biter du i da?

Her er ting som blir ubrukelig uten aplst og gummi:

- Tv
- Tannbørst
- Tannkrem
- Vindu
- Sko
- Strøm
- Tastatur
- Mus (pc)
- Kjøleskap
- Bil

Hvis du finner flere ting, skriv her! Og håper denne er postet på riktig plass :green:

Edit: Skrive feil ! Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje for å kverrulere, eller foresten jo kunn for å kverrulere. Uten gummi og plast so hadde vi nokk klart oss fint, det hadde alltid vært ein annan måte å ordne ting på. Slik som f.eks strøm, uten gummi hadde vi brukt uthulet trestokker eller noke slikt. Tastatur kunne blitt laget i f.eks stein, hadde ikkje vært noke problem men ting hadde kanskje ikkje vært så praktiske i bruk men vi hadde nokk funnet ein løysning. :p

Lenke til kommentar

Det er riktig at plast og gummi, som for tiden stort sett (utelukkende) lages av petrokjemikalier, er så tilstedeværende i vårt samfunn at det nesten blir umulig å forestille seg en verden uten.

Men plast kan også lages biologisk, som f.eks. DuPont hadde et prøveprosjekt gående om for noen år tilbake. Det ble dessverre dyrere enn fremstillingen ved bruk av olje, men det kan la seg gjøre. Dessuten var plasten som man da laget (mener jeg å huske) biologisk nedbrytbar, til forskjell fra plast idag, som har noen 100K år nedbrytstid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Heh, la meg gjette: var det en naturfagsbok fra 10. klasse som fikk deg på disse tankene? Minner veldig om noe jeg lærte i fjor :p

Lenke til kommentar
woooooops....mente silikon og slikt.  :blush:

Vel, d hadde i vert fall vert vanskelig å få hjem varene fra butikken!

D mnr snn rnt brtstt fr t d knn brkt pprpsr?

jg_logo2.gifr.gifik-logo.jpgfjortis.jpg

= Jg r ik 14is

(Copyright sparks)

BTW: jeg tror babethreaden hadde vært kjedelig uten plast :ermm:

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...