stoffix Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 gode forslag.. hva med å gjøre tankfronten utbyttbar? ellers så er det flott arbeid, og jeg gleder meg til det kommer mer... Lenke til kommentar
peet-79 Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Dette blir bare bedre og bedre Gleder meg villt til "dyret" er ferdigt Hvor kjøpte du det som du limer plexien med ?? Lenke til kommentar
karamba Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 @ the coolkid: Vanntank med utskiftbar front blir ikke aktuelt. Det vil knapt være gjennomførbart med tanke på at den bør være solid, tett osv. Kanskje jeg må lage flere versjoner av vanntanken pga ett eller annet, men det får vel fremtiden vise. @peet-79: Jeg bruker flere ting til å lime sammen plexi. -Acrifix 192 er en polymiserende plexi-sement som "smelter" sammen plexien. Den blir laget av det samme firmaet som har varemerket "Plexi", Degussa. Den har jeg kjøpt på Claes Ohlson. Jeg har ikke funnet den på websiden, men den ligger ved plexi-platene. -Aceton har jeg også brukt. Det er jo et løsemiddel som jeg har kjøpt på en malingsforretning. På samme måte som Acrifixen, smelter den sammen plasten. -Kloroform har jeg også skaffet meg. Det har jeg fått en liten slump av hos noen jeg kjenner som jobber på et laboratorium. Så vidt jeg har funnet ut, er Kloroform kun lov å bruke i "lukkede kjemiske prosesser" i industrien (det er kanskje å trekke det litt langt å kalle det jeg driver med på stua for noe slikt, men...). Den fungerer på samme måten som acetonen, bare litt kraftigere. I industrien er det kloroform som brukes for å skøte plexi (og kanskje også Lexan?). Nå har jeg en liten pause etter å ha lagt et nytt strøk med epoxy og pusset litt på delene til tanken. Jeg avverget ganske tilfeldig en liten katastrofe for litt siden. Jeg hadde satt "skallet" bort for å tørke. For at epoxyen ikke skulle renne over kanten på luftinntaket, og ned på gulvet, tippet jeg det litt bakover. Jeg oppdaget heldigvis i tide at det gjorde slik at det samlet seg en "dam" av epoxy i den ene enden. Hadde det størknet slik, hadde jeg ikke fått plass til radiatoren, og jeg måtte kanskje ha begynt på nytt igjen.. Da er det tilbake til moddingen. Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Ser supert ut karamba! gleder meg til å se den ferdig. Lenke til kommentar
karamba Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Kveldens jobbing har ført til at det er mere sannsynlig at jeg setter i gang med forsøk nr 3 på fronten til vanntanken... Årsaken er at nr 2 nå har blitt ganske matt og stripete. Da jeg støpte den blandet jeg litt for lite epoxy. Det gjorde at det ble en liten kant som stakk opp ca 1mm over fronten. Den måtte jeg selvfølgelig pusse ned. En liten glipp med Dremelen laget et lite hakk, det måtte jo pusses ned, og så balla det på seg. Nå ser den jævlig ut. Den er jo ikke beyond repair, men.. Kanskje det blir et nytt forsøk i morgen. Har nå også lagt på et strøk med hvit filler (i epoxyen) på prøveområdet. Jeg tror det blir bra. Når jeg skal legge glassfiber på resten av skallet, kommer jeg til å bruke den hvite filleren både på lag 2 og 3, ikke bare det tredje strøket som jeg har gjort nå. Strøk fire blir blankt, slik at det blir en glossy overflate. I morgen er det atter en dag. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Epoxyen jeg bruker, er Resin 105 og Herder 206 fra West System. Den er ikke billig Lenke til kommentar
karamba Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Den er ikke billig Det sa dama også når hun så kvitteringen! Kjøpte en 3m rull med fin glassfiberduk samtidig.. Jeg velger å se på det som svært billig, regnet etter underholdning i bygging og bruk pr time. Da er det kun en symbolsk sum! Lenke til kommentar
karamba Skrevet 3. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2004 Det er litt mye jobbing og andre ting på timeplanen denne uken, så det er ikke alt for mye som blir gjort, men litt er det jo. Jeg har måttet justere formen på skummet litt. Når det gjelder slikt, er det materialet genialt å jobbe med. Hvis det blir gjort en feil, er det bare å spraye over litt nytt skum, vente til det herder, og prøve igjen. Slik er det ikke med vanntank-fronten.. Prøve-området med glassfiber ble jo nyttig. Fant jo ut et par ting som jeg vil ta lærdom av når jeg skal gjøre resten. Det er jo bare småting, men for å få det ønskede resultatet er det nødvendig. Fikk f.eks et lite problem med små bobler i epoxyen. Det skyldes nok den porøse overflaten på skummet. Jeg tror jeg vil unngå det hvis jeg legger et epoxy-strøk under glassfiberen, og pusser ned dette litt med fint papir. Jeg må også være litt mere forsiktig ang. støv og slikt... Finishen på epoxyen ble imidlertid svært blank og fin, så jeg er vel ved godt mot. Lenke til kommentar
Tabaqui Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Gjør en test med epoxy rett på en liten skumklatt først sånn at du er sikker på at de ikke reagerer med hverandre og det blir hull. Nå begynner dette å bli ganske spennende å følge med på faktisk. Keep up the good work. Lenke til kommentar
karamba Skrevet 3. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2004 Rekker en liten update før jeg må på jobb igjen.. @Tabaqui: Jeg har allerede testet epixyen på skummet. Det skal du få se bilder av her (tror det står om det tidligere i tråden også). Det virket heldigvis! Nå bruker jeg endel tid på å tilpasse skroget til hw og ramme. Jeg har måttet legge på ekstra skum, og skjære bort igjen osv. Her er først et bilde ovenfra med hw og ramme løst plassert i. Bildet viser det ikke så godt kanskje, men det er på innsiden av luftinntaket jeg har lagt "prøve-området" med glassfiber. Som dere ser er det jo en ganske ujevn overflate, men jeg hadde litt hastverk... Resten blir bedre. På det neste bildet har jeg lagt inn bunnplaten på vanntanken for å vise hvordan den blir plassert. Jeg MÅTTE se hvordan det ble seende ut med fronten på vanntanken også.. Dette er forøvrig den første fronten jeg laget. Nr 2 vil nok aldri komme frem igjen.. Vil være forsiktigere med forsøk nr 3! Jeg kommer til å legge glassfiber på innsiden først. Da vil jeg ha en sterkere struktur å jobbe med når jeg gjør finishen på skummet før jeg tar utsiden. Jeg kan ha et ganske tynnt skumlag på den måten, og forhåpentligvis få et godt resultat. Lenke til kommentar
Tabaqui Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 hmmm. vet ikke helt hva jeg skal si jeg. Tror dritbra og sinnsykt kult summerer opp ganske godt Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 blir ikke tank fronten ganske langt inn i skummet? gleder meg til resten, men synes du fortsat at du ikke likte idè'en med å gjøre den lengre bak med tanke på proposjoner og leiremodellen? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 hmmm. vet ikke helt hva jeg skal si jeg. Tror dritbra og sinnsykt kult summerer opp ganske godt Amen! -KJ Lenke til kommentar
karamba Skrevet 3. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2004 blir ikke tank fronten ganske langt inn i skummet?gleder meg til resten, men synes du fortsat at du ikke likte idè'en med å gjøre den lengre bak med tanke på proposjoner og leiremodellen? Jeg skal skjære av mere av skummet, og forme litt mere i detalj når jeg har fått etablert formen innvendig og lagt glassfiber der. Ang. formen, så tror jeg ikke at det gjør noe at den blir forskjellig fra plastilina-modellen. Den ble jo laget uten tanke på detajene med de praktiske løsningene. Skulle jeg laget den i den eksakte formen, måtte jeg f.eks satt hovedkortet på tvers osv. Jeg har jo visse idèer om hvordan jeg vil ha det videre, men enda ikke helt i detalj.. Langs sidene, i samme høyde som tanken, skal jeg ha utluftingshull. Der blir det en eller annen løsning med aluminium og epoxy. Har et par skisser, men må jobbe videre med planen. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 ok.. men skal tankfronten være så langt inn, eller kommer den mere frem på det endelige resultatet? hvis ikke, et tips: la tanken komme lengre frem på det endelige resultatet... Lenke til kommentar
karamba Skrevet 3. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2004 ok.. men skal tankfronten være så langt inn, eller kommer den mere frem på det endelige resultatet?hvis ikke, et tips: la tanken komme lengre frem på det endelige resultatet... som sagt, om enn litt uklart, så skal mere av skummet bort. Det vil bringe tanken lengre frem. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Hvis ikke dette blir bra, så er jeg Dalai Lama. Fortsett slikt... Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Hva er egentlig sånn ca dimensjoner på monsteret? Ser ganske heftig ut den der ja Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Sinnsykt tøft prosjekt! Gleder meg til flere oppdateringer! Lenke til kommentar
karamba Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 Hva er egentlig sånn ca dimensjoner på monsteret? Ser ganske heftig ut den der ja Slik som det står på de siste bildene måler det 57cm i bredden, 45 i dybden og 29 høyt. Det vil nok bli slanket et par-fire cm i bredde og dybde så snart jeg får etablert innsiden skikkelig. Med lokket (som jeg ikke har begynt å lage enda, men tekt på endel i det siste) og beina kan det vel bli rundt 50cm høyt. Når det gjelder lokket, så tror jeg at jeg nå har funnet et par lure løsninger som jeg tror vil ta seg bra ut og kanskje sette prikken over i`en. Jeg tror jeg vil demontere den lille gadget`en først, og sjekke om det faktisk vil gå før jeg lanserer idèen her (det vil jobbes endel med maskina i uka som kommer tror jeg). I dag har jeg fått tak i M3 blindmuttere som jeg skal poppe fast i de 2x1cm alu-rørene. Med et par mellomstykker tror jeg da at jeg vil kunne få festa hk trygt, pent og betjeningsvennlig. Skal gjøre det i morgen ettermiddag. Jeg skal forsøke å få lagt inn en liten update da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå