Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velger å ta en liten update igjen. Har i kveld laget fronten på vanntanken. Det er en sak jeg har hatt lyst til å gjøre lenge. Har hatt teorier om hvordan jeg skulle kunne ha et motiv i bladsølv innestøpt i plexi. Det ser ut som om det går etter planen!

 

Det første jeg måtte gjøre, var jo å sage ut de to bokstavene i plexi. Brukte først det nye fancy forstykke til min kjære Dremel. Brukte senere en liten rund fres for å grovforme. Pusset til slutt over med sandpapir og polerte med neglefil (fra H&M!) slik at bokstavene fikk en rund og klar overflate.

 

 

1-1.jpg

 

 

Det neste jeg gjorde var å legge på bladsølv. Legger først på litt lim, før man forsiktig legger på små biter med bladsølvet med en pensel. Jeg la bladsølvet på bare på forsiden av bokstavene. Baksiden beholdt jeg klar.

 

 

2-1.jpg

 

Jeg laget så en liten "ramme" av 2mm (?) plexi med kanter, slik at det ble som et lite basseng (vel...svært lite, faktisk. Bare 7mm dypt, og 18,5 x 7 cm i areal, men jeg forsøker likevel å kalle det et basseng..). De forsølvede bokstavene ble så limt (med kloroform) i midten.

 

 

3-1.jpg

 

I "bassenget" hellte jeg så en tokomponents epoxy/støpeplast-masse. Den skal nå stå og herde. Det er meningen at den skal bli helt klar og blank, selv om den foreløpig ser skremmende gul ut... Jeg håper at den har blitt betydelig lysere når jeg står opp i morgen! Selv om den gir en litt spennende gull-effekt når den er så gul, var det ikke helt det jeg hadde tenkt.

 

Jeg må si at denne delen av prosjektet ble akkurat slik som jeg hadde sett det for meg, så jeg tror det kan bli en lekker vanntank om en liten stund! Plexi-underlaget i bokstavene forsvinner ganske bra, og det ser ut som bladsølvet svever inne i plasten. Overflaten på bladsølvet synes jeg også ble tøff, mye bedre enn om jeg f.eks hadde malt dem med en chrome-spray eller sølvmaling.

(klikk på bildet for close-up)

 

4-2.jpg

 

Da er det på tide å ta kvelden... Kanskje får jeg laget ferdig tanken i morgen.

Lenke til kommentar

Stod opp i dag, svært spent på om støpet var blitt mindre gult. Det hadde det ikke blitt.. Fortsatt samme farge som da jeg la meg.

 

5-1.jpg

 

Jeg tror årsaken til at det ble slik er at den støpeplasten min har blitt for gammel. Jeg har funnet ut at den hadde en viss holdbarhetsdato som sikkert er overskredet. Den bør visst brukes innen et halvt år. Min har stått lengre. Den består jo av to komponenter som blandes sammen, en "ett eller annet", og en herder. Herderen var blitt ganske gul; sikkert for gammel :wallbash: .

 

Det er en liten skuffelse. Nå får jeg se om jeg kanskje velger å lage et nytt forsøk av epoxyen som jeg kjøpte inn til skallet. Den skal visstnok bli nesten helt blank. Jeg får fundere litt over frokosten og se om jeg skal gjøre et nytt forsøk (som vil gi meg en mulighet til å sjekke hvordan epoxyen fungerer..).

 

@Balle: "Fucka"? Hmm - Det er jo initialene mine, omtrent slik jeg skriver dem.. Synes ikke J`en ble så ille.. Tror at jeg vil ha den omtrent slik i neste forsøk også (om jeg velger å gjøre et nytt).

Endret av karamba
Lenke til kommentar

Ta en tur innom rørlegger'n eller byggmakker og finn deg noe sikaflex. Tror den finnes i blank versjon. Holder nok det meste om du blir mer avansert på plexifronten.

 

Du får fugemasse som blir steinhard og noe som blir mer som gummi.

 

Den epoxy limen jeg kjøpte og brukte på noen metalldeler var så svak at det var bare å ta litt hardt i så datt de av.

Lenke til kommentar

@Stonescream: Kjenner til Sikaflex, men tror ikke den vil hjelpe meg noe særlig til dette. Den vil nok holde, men den blir gummiaktig og er vanskelig å få til å se bra ut. Den Epoxyen jeg har, er en marin epoxy fra West Systems som bla brukes til å lage båter med. Jeg er ikke sikker på hva som er forskjellen på det og Epoxy lim, men det er ikke det samme. Jeg er ikke i tvil om at den vil gjøre nytten OG holde til det jeg skal bruke den til. Det som gjenstår å se er hvor blank den blir. Når det gjelder å "lime" sammen plexi, bruker jeg kloroform eller Acrifix. Disse smelter sammen plexien, slik at de blir nesten som ett stykke. Det er kanskje derfor bedre å si at de sveiser sammen plasten.

 

@Tabaqui: Jeg ser idèen, men tror likevel at jeg går for det massive som planlagt. I tillegg til at det blir betraktelig sterkere, tror jeg at det ville blitt vanskelig å forhindre at det over tid ville vokst frem div livsformer som alger eller lignende i et slikt lukka system (selv med en god porsjon algemiddel). Noe av idèen min er også at sølv-bokstavene skal ha en gitt 3D-form, hvor bare bladmetallet skal vise. Det vil være vanskelig å få til på andre måter, tror jeg.

Lenke til kommentar

Hey, genial mod!

 

Jeg kan nærmere ingenting om materialer og slikt, men jeg våger meg på et lite forslag til et siste touch likevel.

Jeg vet ikke hvor porøst dette skummet er, men hvis det er mulig kunne du jo brukt en slik sandpapirmaskin, beltesliper eller hva det heter for å få glattet ut utsiden så mye som mulig, deretter lakkert med en chrome/grå metallisk lakk for å få "flyskrogfarge".

Som prikken over i'en kunne du jo også malt på en sånn rundingdings som det var på britiske fly under annen verdenskrig, du vet sikkert hva jeg mener (Du vet, tyskerne hadde krysset og japanerne hadde den røde massive sirkelen).

 

Bare et forslag ;)

Håper også på en oppdatering snart, denne modden likte jeg!

Lenke til kommentar
Hey, genial mod!

 

Jeg kan nærmere ingenting om materialer og slikt, men jeg våger meg på et lite forslag til et siste touch likevel.

Jeg vet ikke hvor porøst dette skummet er, men hvis det er mulig kunne du jo brukt en slik sandpapirmaskin, beltesliper eller hva det heter for å få glattet ut utsiden så mye som mulig, deretter lakkert med en chrome/grå metallisk lakk for å få "flyskrogfarge".

Som prikken over i'en kunne du jo også malt på en sånn rundingdings som det var på britiske fly under annen verdenskrig, du vet sikkert hva jeg mener (Du vet, tyskerne hadde krysset og japanerne hadde den røde massive sirkelen).

 

Bare et forslag ;)

Håper også på en oppdatering snart, denne modden likte jeg!

Skummet ER porøst og svært lite egnet å ha som overflate i seg selv. Derfor skal jeg legge et lag med glassfiber/epoxy over. Assosiasjonen til fly er jo grei. Jeg fikk jo inspirasjon til metoden når jeg så på "A plane is Born" på Discovery, når de laget flyvingene. Jeg skal glatte ut overflaten på skummet med sandpapir før jeg legger glassfiberet.

 

Fargen skal legges inn i epoxy-lag nr 3, med et blankt lag som nr 4 for å få "a shiny surface".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...