Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Nå er det snart klart for en ny oppdatering igjen. Etter en uke med mye annen jobbing, skal jeg nå atter sette av litt tid. Noe av grunnen til at jeg ikke har fått gjort så mye med prosjektet, er jo at finansene nok en gang har satt begrensninger...

Jeg kom jo på idèen til å gå å spørre om noen ville sponse meg med litt hardware. Det er jo absolutt ikke noe som er "typisk meg" å gjøre, men jeg gjorde det likevel. Jeg er ved et punkt nå hvor jeg absolutt trengte en radiator. Det må litt fintilpassing til for at alt skal passe. Derfor tok jeg mot til meg, og spurte betjeningen på Digital Impuls (hvor jeg ofte er innom og handler uansett :p ) om de ikke ville sponse meg med en EVO240.. og det ville de. Rett før helga var jeg nedom (det er nærbutikken min for HW) og hentet saken, så nå blir det mere jobbing! Jeg har en kamerat som skal hjelpe meg med en hjemmeside for prosjektene mine, så jeg vil nok legge inn en link til web-shoppen deres der.

(Jeg forstår at jeg beveger meg på tynn is når jeg på en måte reklamerer litt for Digital Impuls her i forumet, men jeg våger meg likevel til å nevne dem. Håper at moderatorene ser gjennom fingrene med dette denne gangen. Det ville jo vært unaturlig om jeg ikke kunne få lov til å fortelle om slik super-service til en modder med større prosjekter enn lommebok....) :blush:

Jeg setter snart i gang (må bare smiske-rydde litt hjemme mht dama først), så jeg håper at jeg får lagt inn bilder i kveld.

Lenke til kommentar
(Jeg forstår at jeg beveger meg på tynn is når jeg på en måte reklamerer litt for Digital Impuls her i forumet, men jeg våger meg likevel til å nevne dem. Håper at moderatorene ser gjennom fingrene med dette denne gangen. Det ville jo vært unaturlig om jeg ikke kunne få lov til å fortelle om slik super-service til en modder med større prosjekter enn lommebok....) :blush:

Går greit det, karamba. Det er hovedsaklig egenreklame vi slår ned på, altså som DI skulle reklamert med dette selv. Det er ingenting i veien for å si at du liker en eller annen webshop, spesielt ikke når det har noe direkte med prosjektet å gjøre :-)

Lenke til kommentar

Ok. Ikke den største oppdateringen, men det går fremover!

Jeg har ikke fått gjort så mye som jeg planla i dag med dette prosjektet, men litt har det jo blitt. Alu-delene til rammen er nå grovt saget til i den lengden de skal ha. Må gjøre et par ting med dem senere, men de er i alle fall slik at jeg kan begynne å stille dem opp etter tegningen...

hw1.jpg

Satte litt hw og alu-delene løst ned i "skumklumpen" for å sjekke (bortsett fra radiatoren er vel alt gammelt og kassert, men det tar jo like stor plass). Jeg ser jo at jeg må kjøpe en boks med skum til, og etterfylle litt på et par plasser. Når jeg skar bort rundt omkring i dag, var det et par plasser som var litt vel tynne. Et par huller er det også, men ingenting som ikke går an å tette. Begynte å frykte at noe skulle knekke av når jeg holdt på som værst, men det gikk bra. Tror også at det ikke ville vært så vanskelig å erstatte en avknekt del. Sikkert bare å spraye på mere skum og skjære rent igjen.

skall9.jpg

Man kan jo begynne å ane visse konturer i alle fall, selv om det fortsatt er mye av skummet som må bort. Proporsjonene på den ferdige maskina blir litt annerledes enn modellen jeg laget, men tror det skal gå bra.

skall10.jpg

Ja, jeg vet at det ikke er helt beint. Det skal bli bedre. Jeg må få lov til å si at jeg tror det blir litt tøfft med radiatoren slik.... Åh, jeg gleder meg til å se det ferdige resultatet!

skall11.jpg

Det var alt for i kveld, men det er ikke umulig at jeg får oppdatert neste gang allerede i morgen.

Lenke til kommentar
Kanskje en fordel å lage litt større plass til harddiskene, så du kan legge imellom noe gummi eller annen vibrasjonsdemping? Stygt redd for at skumkroppen kan bli en interessant resonnanskasse...

Har fundert endel på problemet, og...det skal bli spennende å se (og høre) hvordan resultatet blir. Jeg har tenkt å la HW-rammen hvile på vibrasjonsdempere av gummi i "skallet". Videre skal jeg lime sammen alu-skinnene med Sika-flex. Sikaflexen gir jo en sterk og samtidig vibrasjonsdempende fuge. Harddiskene ønsker jeg å skru tett inntil alu-skinnene pga kjøle-effekten. Tanken er at det skal lages åpning i bakkant av skinnene slik at noe av luften fra viftene blir ført gjennom røret. Det vil forhåpentligvis bidra til kjøling av hdd.

Når man gjør et slikt prosjekt for første gang, er det klart at det vil dukke opp problemstillinger som man ikke har forutsett. At en "klump" dekket av glassfiber kan bli en glimrende resonanskasse er vel kanskje ett... Vi får se. Forhåpentligvis vil gummiforingene redusere problemet.

Sakte men sikkert nærmer dagen seg hvor jeg kan få begynne å teste ut glassfiber og epoxyen. DET skal bli spennende, for det er jo materialer som jeg aldri har brukt før. Jeg har ingen erfaring med glassfiber, så der kan det nok dukke opp et par små utfordringer....

Lenke til kommentar

hadde et bittelitehåp om at en av de siste postene skulle inneholde et ferdig bilde!

he-he! Vel, den er langt fra ferdig, dessverre...eller heldigvis, for da får jeg jo jobbe mere med det jeg liker å gjøre!!

@tepOsen: Jo, det er den fortsatt døde psu`en. Den har nå blitt degradert til måleredskap... Bruker den bare for å dobbel, trippel osv -sjekke at alt vil passe til slutt.

Var nede på DI og kjøpte meg et par Papst-vifter i går, slik at jeg kan få laget til den duct`en (vet at jeg har sett et annet ord på det, men..) mellom radiatoren og viftene.

Tror det kan være lurt å lage den hw-delen mest mulig ferdig før jeg fortsetter med resten av skallet. Skal prøve å få gjort en update i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...