Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shiny!

Var et pent lite speil der ja, men vil ikke polish virke mot varmeoverføringen? Bare en vill gjetning, men vil det ikke ligge igjen rester etter polish? Har aldri brukt polish selv så derfor spør jeg..

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Jeg vet ærlig talt ikke helt 100%, men jeg vil ikke tro at det gjør noe med overføringen. Det vil jo bare være micorskopiske rester igjen av polishen siden jeg har polert med tørr fille etterpå.

Jeg forsøker å finne tilbake en "lapping-guide" som jeg så for ikke så lenge siden. Der så det ut som om at man burde bruke en viss polish til slutt for at det skulle værne blokka mot korrosjon. Korrosjon ville gjøre noe med kjøleeffekten i negativ retning, den polishen visstnok ikke.

Nå er jeg jo så absolutt ingen ringrev innen vannkjøling, så det kan godt hende at informasjonen jeg har er feil.. Når jeg ser andre blokker rundt omkring i forskjellige fora er det jo tydelig at de ikke bare er pussa, men fått seg en omgang polish også.

Lenke til kommentar
Shiny!

Var et pent lite speil der ja, men vil ikke polish virke mot varmeoverføringen? Bare en vill gjetning, men vil det ikke ligge igjen rester polish? Har aldri brukt polish selv så derfor spør jeg..

Mener at den gjør det ja... Overclockers.com testet dette en gang på en HSF og Heat spreaderen til en Intel P4.

Lenke til kommentar
Mener at den gjør det ja... Overclockers.com testet dette en gang på en HSF og Heat spreaderen til en Intel P4.

Var det mye det var snakk om?

Det ville jo vært overraskende om det f.eks hadde utgjort en hel grad i forskjell..

Lenke til kommentar

Var det mye det var snakk om?

Det ville jo vært overraskende om det f.eks hadde utgjort en hel grad i forskjell..

Det var en målbar forskjell ja, innen 1-2 om jeg husker rett.

Men om denne forskjellen var pga poleringen eller rett og slett er dårlig montering i forhold til forige måling er usikkert.. Vannblokker variere alt fra 0.1 til 3C på forskjellige monteringer.

Lenke til kommentar

Når man avfetter blokka grundig med et eller annet løsemiddel, så vil evt voks og annet fra poleringen forsvinne. Du står fortsatt igjen med en veldig blank overflate; en stund i allfall. Så kan man selvfølgelig diskutere om denne blanke overflaten er heldig. Jeg støtter meg til Pritorian, men moderer meg til under 1 grads forskjell. Selv så bruker jeg 800-1200 papir til planslipingen, og ikke noe mer. Skal jeg polere blokken ellers, så teiper jeg på undersiden for å hindre at det kommer noe autosol eller annet dit.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å polere med Swint (stålull) etter jeg har planslipt med 600 og 1200 korning. Gir en glatt overflate men krever skikkelig rengjøring med isopropanol og microfiberklut og kaffefilter (lint-free cloth).

Til de av dere som ikke har prøvd det, gnikk ett kaffefilter på blokka og se hvor mye metall-belegg det er på filteret etterpå....

Lenke til kommentar

Jeg suger til meg informasjon fra de kyndige, så når jeg installerer blokka skal den ha blitt grundig rensa med isopropanol først. Den neste blokka jeg sliper skal jeg la være å polere.

denne siden har de jo også et 10 000 grit slipepulver (ikke kjemisk) som man kan bruke som en siste finish..

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det skal ha noen hensikt å få senebetennelse over å slipe blokken med 10K grit papir... Jeg sitter sjelden mer enn 10minutter med hvert grit (600 - 1200 og deretter 20minutter med lett gnikking over stålullet). Skal se hva som skjer om jeg holder på i 20-30minutter på hvert grit og en time med stålull på Maze4 blokken min (slenger inn ett bilde når jeg er klar). Passer bra med en film som varer ca 2timer det ;)

Btw jeg våtsliper ved å helle litt vann på blokken og deretter slipe til papiret er nesten tørt. Har gitt gode resultater så langt.

10K grit, huff og huff (armen min får senebetennelse bare ved tanken).

Lenke til kommentar

10 000 grit er et pulver som man påfører og polerer bort med poleringsmaskin etter det jeg forstår av websiden:

" This is an abrasive grit “gel” used for final polishing, the equivalent grit of this abrasive is appx 10,000. It is packaged in small bags with an average of 4 to 6 grams of product – a little will go a long way in use.

Due to the fineness of this abrasive, a mechanical application is highly recommended such as a rotary tool at low speed with a felt pad. An alternate method of application is to use this as a final lubricant when lapping on the highest grit sandpaper in the kit.

The abrasive is suspended in an inert water based soluble liquid and does not work through a chemical action, but rather through mechanical abrasion and provides a very mild cutting action only. While this polishing compound is non-toxic and safe to use, it is a very fine abrasive and care must be taken not to get in your eyes or ingested. It will rinse and dilute easily with the addition of water, so clean up is easy.

While the use of this final polishing compound isn’t strictly necessary, some customers insist that this product provides the ultimate finish.

"

Lenke til kommentar
Eyh, Karamba, hvor kjøpte du aluminiusmaterialene du har brukt til "skjelettet"? Hva kostet de?

Phett prosjekt btw!

De aluminiumsrørene lå i "metallavfall" på jobb og skulle kastes. De var altså gratis.

the coolkid Skrevet 30/05/2004 : 19:39

ser MEGET bra ut...

det er vel ikke så lenge igjen til du må begynne med lokket...

så iallefall ikke slik ut...

Lokket.. Det må jeg jo snart begynne på, ja. Håper å få pusset ned og justert litt på bunnen denne uka. Målet er også å få lagt på glassfiber på hele bunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...