Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mmmm... Blank og fin! :thumbup: Men er ikke kloroform noe til å bedøve med da? :dontgetit: Uansett, kjempefin tank! Fortsett sånn!! :w00t:

De brukte kloroform til å bedøve før, men etter at de fant ut at det var litt for mange skadevirkninger med det, sluttet de.

 

Triklormetan som det også heter, er det beste til å sveise sammen plexi med. Når man bruker det får man en nesten usynlig og sterk fuge. Det er litt vanskelig å få tak i, men hvis man kjenner noen som jobber i laberatorium f.eks kan det jo gå seg til...

Lenke til kommentar

takker og bukker!

 

Lys kommer ikke helt enda tror jeg. Det tror jeg at jeg skal vente med til ting er nesten på plass. Jeg må liksom se hvor slanger og slikt går før jeg legger opp lyset. Jeg vil i alle fall ha lokket på plass..

 

Et par ting vil kanskje bli lyssatt først. Pumpa for eksempel. Jeg tenkte at jeg skulle legge opp en led inne i det grå "buret" i Eheim 1048-pumpa mi. Det kan jo kanskje bli en ok effekt. Så noen som hadde en link til en led-butikk på nettet som var billig. Kanskje jeg skal finne frem den linken og bestille opp noe.. Ellers blir det en tur på elfa.

 

 

@Grev Rasmus: Tror ikke at det går an å selge denne maskina. Da hadde jeg jo vært tvunget å sette en pris på mitt eget arbeid, og hvis jeg skulle f.eks satt en timespris... :hmm: ...men takker for interessen.

 

Det hadde vært moro å bygge maskiner på heltid..

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg beundrer ditt mot!

At du i det hele tatt turte å fullføre en idé basert på et helt (med sotr H)

orginalt kabinett.

Jeg ser at du har brukt en del penger på prosjektet. La meg også fortelle deg at vannpumpen ble slett ikke verst! Ganske "kul" faktisk.

Det gjelder å prøve ut idéene sine i praksis.

 

Stå på! :thumbs:

Lenke til kommentar

I dag har jeg kjøpt meg et hk (++), så nå begynner hardwaren å komme såpass på plass at jeg i alle fall kan få startet opp maskina for å ta en liten prøvetur snart..

 

Inspirert av ok-treffet i går kveld, der jeg bla fikk sett Skrues nye blokker, fant jeg ut at jeg skulle starte dagen med en liten sliping av min enda ubrukte WhiteWater-blokk. Det står jo at den er pussa med 600 papir, så det var den korningen jeg startet med.

 

 

blokk1.jpg

 

 

Fortsatte så med 1200 og 2000, før jeg tok en ørliten runde med Autosol og polishen som er på bildet (Claes, 39,-kr).

 

 

blokk2.jpg

 

 

Man kan jo se at jeg kanskje skulle vært litt grundigere med de grovere papirene, men de stripene får bare være.

 

 

blokk3.jpg

 

 

Synes den så så fin ut der den lå på bordet, så jeg slenger med et bilde til ;)

 

 

 

blokk4.jpg

 

 

Så var det dagens byggeprosjekt. Over radiatoren skal det jo stå to papst-vifter. De må festes i ett eller annet. For å få maksimal effekt av viftene fant jeg ut at jeg skulle feste dem i en plexiplate som vinklet dem utover sidene. Vinklingen valgte jeg pga den korte avstanden det er fra viftene til ramma over. Med viftene i vinkel håpte jeg å begrense det at luften ble rikosjert tilbake mot vifta, og at lufta heller ble ført ut gjennom ramma og forbi harddiskene.

 

Plexiplata valgte jeg å kappe ved å skjære langs en linjal (eller alu-profil her riktignok..) flere ganger med min kjære Leatherman. Etter en liten stund kan man så bare brekke plata og få en ganske ren skjæreflate som gir deg mindre pussing osv enn hvis man skulle ha kappet den med en Dremel eller stikksag f.eks.

 

 

vifte1.jpg

 

 

(ganske enkel å knekke i alle fall... Det lønner seg ikke å være utolmodig. Her gikk det bra riktignok)

 

 

vifte2.jpg

 

 

Så limte jeg de to platene sammen i en vinkel med et par plexibiter som støtte på undersiden i skjøten.

 

 

vifte3.jpg

 

 

Så ble det målt opp for hull til viftene

 

 

vifte4.jpg

 

 

Av mangel på hullsag eller lignende valgte jeg å frese ut hullene med Dremel-fres.

 

 

 

vifte5.jpg

 

 

Jeg festet viftene fra oversiden med M4 skruer og mutter.

Denne plexiplaten skal paddes på sidene som er i kontakt med resten av maskina for å hindre at vibrasjoner fra viftene skal spre seg i kabinettet, men de har jeg ikke satt på enda. Bildene viser bare en prøveplassering (må prøve med èn gang!).

 

 

vifte6.jpg

 

 

 

Kantene rundt viftehullene skal jo selvfølgelig også pusses, men som sagt...

 

 

 

vifte7.jpg

 

 

Satte på rammen for å se hvor stor klaring jeg fikk. Det ser jo greit ut tror jeg. (bildet er tatt fra der vanntanken skal stå omtrent.)

 

 

vifte8.jpg

 

 

Et bilde tatt på skrå ovenfra for å se ned på der viftene er. Dette åpne hullet skal tettes etterhvert for å styre luften mest mulig forbi harddiskene. Radiatoren skal stå i de tomme blindmutterene man kan se nede i venstre hjørne. Slangene fra radiatoren vil altså komme opp gjennom det hullet man kan se viftene gjennom.

 

 

vifte9.jpg

 

 

Et siste bilde så langt:

 

 

vifte10.jpg

 

 

I natt tenker jeg å prøvekjøre vannkjølinga for å se om den er tett. Da får jeg kanskje satt opp en forenklet utgave av maskina i morgen for en liten test (bare for å demontere den igjen og fortsette, men..)

 

 

 

 

Dette var vel en oppdatering!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...