Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uff.. synd at det gikk galt...

jeg håper det går bedre neste gang, for jeg lurer veldig på hva som kommer etter tanken.. :)

Det er jo tanken som teller! :roll:

 

Fra bløt spøk til harde fakta. Nå har jeg skåret ut nye sider til en tank. Etter litt frem og tilbake fant jeg ut at v3.0 ble for stor. Det så bedre ut med en mindre tank. Sidene er ganske ferdig tilpasset, mangler bare de hersens initialene i fronten.

 

Nå er jeg imidlertid så lei av å styre med den vanntanken, at den MÅ bli ferdig i dag! Om jeg ikke får til det med de bladsølv-bokstavene i dag, limer jeg den sammen med reservefronten jeg har laget, uten bokstavene. Hvis jeg ikke får til de i dag, lar jeg heller denne tanken være midlertidig, slik at jeg kan komme meg videre.

 

Når det gjelder rensingen med aceton, så vil det ikke virke. Jeg var jo sikker på at det skulle gå greit, men det gjorde det jo ikke. Det virker som om aceton fører til en viss krymping i tillegg til en viss smelting. Min teori er at det er denne krympingen som har ført til krakeleringen og tankhavari...

 

Mål: Tank limt sammen i dag.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke lei meg for at 3.0 gikk skeis egentlig. Jeg tror nemlig at 4.0 får et finere og bedre format, slik at sluttproduktet (...) blir bedre! Det var derfor bra at bokstavene på 3.0 ikke ble som planlagt!

 

(avsnittet over kan, men trengs ikke tolkes helt bokstavelig. Det er del av en strengt nødvendig pep-talk til meg selv for å få opp motivasjonen til fremgang)

 

Har nå kommet hjem fra jobb og setter i gang med Dremel`en.

 

(hadde dette vært en film, hadde denne scenen blitt spillt med "Eye of the Tiger" i bakgrunnen, og kryssklippet med vrakingen av de tre foregående forsøkene)

Lenke til kommentar

For å vise at jeg er i gang med 4.0 legger jeg ut en liten ukomplett oppdatering. Dette har jeg altså gjort siden sist:

 

Initialene tegnet jeg først opp på et ark med blyant. Selv om det er min egen håndskrift, varierer den jo litt, så jeg gjorde et par forsøk for å få noe som jeg var fornøyd med.

 

 

tank6.jpg

 

 

Så la jeg frontplata over og tegnet over med en tynn sprittusj. Denne gangen har jeg også valgt å sette på litt teip for å skåne overflaten. Det vil vel spare meg for endel pussing og polering får jeg håpe.

 

Så har jeg frest med flere små freser. Noen er Dremel-freser, mens de minste er gammelt tannlegeverktøy satt på dremelen.

 

 

tank5.jpg

 

 

Jeg er ikke ferdig med fresinga enda, men det er ikke så lenge til nå.

Endret av karamba
Lenke til kommentar

I dag er jeg en racer på oppdateringa! (måtte det fortsette slik..)

 

Det dukket selvfølgelig opp noe som gjorde at jeg ikke ble ferdig med fronten.. Imidlertid var dette i dag bare at jeg gikk tom for super-lim. Jeg trengte bare noen få dråper, men jeg hadde visst bare til halvparten. Typisk.

 

Jeg har altså ikke fått ferdig bokstavene i fronten enda, så teipen er fortsatt på for å beskytte. Det kommer ikke så godt frem på bildene, men denne gangen kommer det til å bli bra (bank i bordet).

 

Lim-løs valgte jeg derfor å borre hullene til de forskjellige sakene som skal festes på tanken. Sidene må jo selvfølgelig pusses og poleres før (og etter) de limes sammen, men det får jeg ta i morgen.

 

Jeg klarte ikke å dy meg, så jeg måtte stille dele opp sammen og ta bilder av dem slik at det går an å få et visst inntrykk av hvordan den kommer til å bli.

 

 

tank7.jpg

 

 

I toppen har jeg laget to hull som stort sett skal være tettet med en kork. Det ene er tenkt for påfylling, og det andre er lufttilførsel under påfylling for at den skal gå unna med minst mulig søl (sikkert unødvendig).

 

De to blanke sakene som er brukt har vært en kabelgjennomføring på et gammelt rack. Jeg synes de så bra ut, så da det viste seg at den ene enden (den som vender opp) passet perfekt til å tre en 1/2" slange på, måtte jeg finne noe å bruke dem til. Tanken er da å ha en liten slangestump med en trakt på, som jeg bare trer på når jeg skal fylle på vann.

 

(Jeg skal sage av det meste av det som stikker ned i tanken før jeg fester dem for godt.)

 

 

tank8.jpg

 

 

Messingniplene har jeg også tenkt å modde litt. Jeg kommer til å sage av de to tappene (som skal gjøre det enklere å skru dem av og på) og polere dem.

 

 

tank9.jpg

 

 

På baksiden har jeg en slags albue. På den skal det selvfølgelig også settes en slangenippel av samme type som den som står på enden. Jeg har tenkt å pusse/polere albuen også.

 

 

tank10.jpg

 

 

Det var selvfølgelig litt ergelig at jeg ikke fikk ferdig initialene slik at teipen kunne tas av, men jeg er likevel fornøyd med dagens økt.

 

Hva synes dere om tanken? Har den potensiale?

Lenke til kommentar
Hu hei som det går..

Likte vanntanken, men klarer ikke helt å se for meg hvor du skal plassere den, slik at man ser noe av den (med tanke på hvor mye arbeid du har lagt ned i saken)..

 

Liker blanke ting jeg også, så puss puss så får du en..ehm.. ja du vet ;)

Den kommer til å bli synlig.

 

Den er tenkt plassert i front, midt på.

 

Dette bildet (ja, et gammelt et, postet tidligere i loggen) viser hvor den er tenkt.

 

 

skall17.jpg

 

 

Jeg har brukt vannvittig (nesten for dumt å spøke med) lang tid på denne vanntanken, så det skal bli godt å få den helt ferdig. Det er nesten komisk at jeg har laget denne versjon 4.0 i løpet av et par timer i dag..

 

Jeg har lært mye underveis, og de forskjellige forsøkene har jo forhåpentligvis hjulpet meg frem til et resultat som blir bedre enn det hadde blitt om det hadde gått seg til på første forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...