Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Ikke fordi jeg liker å banne - men: Du har ikke vurdert å bruke MicroATX hovedkort..??? :roll: Du sparer plass, og det ser jo ikke ut som du har tenkt å bruke alle PCI-kortplassene...

hehe - vel, jeg har vært innom et par forskjellige idèer, også micro ATX, 2,5" disker og slim-line dvd..

 

Jeg valgte å gå for standard ATX. Årsaken til det var at jeg ville ha et mest mulig standard kabinett... ;)

 

Nå i ettertid er det jo ikke sikkert at jeg ville valgt det samme, men nå må jeg nesten holde meg til planen. Å gå over til en micro ATX ville ha krevd at jeg starta på nytt igjen.. Tanken om å lage en mindre versjon seinere er jo likevel grei å ha..

 

Jeg vil tro at jeg kan få brukt alle pci-plassene, kanskje bortsett fra den nederste (vil vite det sikkert når jeg får satt på plass pci-ramma på bakplata i morgen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe - med hk på 12x12 cm står man i alle fall ganske fritt ang design. Jeg kommer vel til å skaffe meg en maskin til å ha i stua også etterhvert. Får se da;)

 

Nå har jeg med hjelp av Breiker blitt i stand til en liten oppdatering. Takker!

 

Det jeg gjorde var jo som skrevet tidligere at jeg satte på flere blindmuttere for å kunne montere på bakplaten til rammen og sette sammen de forskjellige rammedelene.

 

 

ramme25.jpg

 

 

 

ramme24.jpg

 

 

 

ramme23.jpg

 

 

 

ramme22.jpg

Lenke til kommentar

Ingen gummiforinger enda. Det er jo tenkt gummiforinger (uten skruer) mellom denne ramma og de alu-rørene som er støpt inn i skallet. Jeg er ikke sikker på om det vil hjelpe med foringer mellom delene i ramma det er bilde av i den siste oppdateringen. Vibrasjonene vil jo der overføres via skruene. Det blir spennende å finne ut egenskapene til den lille kreasjonen min etterhvert. Med blindmuttere og skruer åpner jeg i alle fall for justeringer senere dersom denne planen ikke skulle fungere som tenkt.

Lenke til kommentar
hvis du skal lage en mindre versjon senere, så kan du jo gå for mini-itx eller nano-itx (19x19cm og 12x12cm)

 

nano-itx:

http://mini-itx.com/news/images/story0317-04L.jpg

*Host hark* Mini-ITX er 17cm X 17cm *host hark*

 

:yes:

 

Edit: Begynnerta form nå ja... ser bra ut dette. Lykke til videre! :thumbup:

I stand corrected.

Hukommelsen begynner å bli dårlig nå som man er 20... gammel mann ja :p

Lenke til kommentar

Det var vel på tide med en liten update igjen...

 

Legger ut noen bilder av det lille som har blitt gjort de siste dagene.

 

Jeg har lagt på litt mere glassfiber. Fortsatt er ikke alt dekt, men nå kan man jo ane konturene til hvordan bunnen av skallet vil bli seende ut.

 

Som dere ser av bildene, velger jeg å legge litt ekstra duk og bruke rikelig med epoxy. Den ekstra duken klippes/skjæres bare bort etterpå. Epoxyen må slipes ned litt før neste lag. Her har jeg foreløpig bare lagt ett.

 

 

skall27.jpg

 

Fronten ved luftinntaket var litt tricky. Jeg regner med at det skal gå greit, selv om det så litt stygt ut underveis.

 

 

skall28.jpg

 

Jeg forkorta "lårbeina" også. Jeg synes vel egentlig at beina er litt for lange, slik at maskina blir litt for høy etter min smak. Tror at jeg vil forkorte beina med en 4-5 cm (ca halvere avstanden fra luftinntak til bakken).

 

 

skall29.jpg

 

 

Jeg må jo selvfølgelig gjøre endel med de luftehullene i overkant. Sannsynligvis vil jeg sparkle med en glassfibersparkel før jeg legger finishen på denne. Duken som delvis dekker hullene skal reinskjæres selvfølgelig.

 

 

skall30.jpg

 

 

Skal forsøke å øke tempoet litt med oppdateringene....

Lenke til kommentar
sweet

 

men er det knekk i høyreside? (nest siste bilde)

Takker!

 

Knekk? Håper ikke det. Er ikke helt sikker på hva du sikter til, men jeg har ikke oppdaget noen knekk enda. Hvis det er den horisontale linjen oppe på høyre side er det bare en tusj-strek jeg har satt for å markere opp forskjellige felt. Jeg må jo fortsatt justere skallet endel underveis. Da er det greit å bruke sprittusj for å markere områder som må slipes ned osv. Det nest siste bildet tok jeg mest for å selv kunne vurdere lengden på beina.

 

Som bildene viser mangler jeg enda endel glassfiberlegging. Når jeg får glassfiberet på plass vil alt se svært mye bedre ut, håper jeg.

Lenke til kommentar

Nesten en uke uten oppdateringer..

 

Nå er jeg vel kanskje ferdig med bakplaten. Jeg sier kanskje fordi man aldri vet hva som kan skje med den senere, men..

 

Utgangspunkt for denne var en 10mm plexi-plate. Det er vel ingen tungtveiende grunn til at det ble 10mm bortsett fra at det er ca avstanden fra bakkanten av hovedkortet til "festeplata" på ekspansjonskorta, og at den kort-ramma jeg har fått ville passe bra.

 

Det første bildet viser plata etter at jeg sagde/fresa/fila ut de to store hulla.

 

 

bakplate1.jpg

 

 

Siden plata er så tjukk, ville jeg prøve å frese ut et skrått spor rundt I/O-dekselet for å bedre tilgjengeligheten.

 

 

bakplate2.jpg

 

 

Jeg hadde ikke vært så spesiellt forsiktig med plata mht riper og slikt, så det var helt på sin plass med litt sliping.

 

 

bakplate3.jpg

 

 

Heldigvis har jeg fått et par erfaringer med pussing/polering av plexi i løpet av prosjektet. Da jeg gjorde første forsøket på fronten til vanntanken ble jeg ganske oppgitt da den etter endel jobbing fikk samme finishen som dette. (Denne gangen ble jeg ikke nervøs.)

 

 

bakplate4.jpg

 

 

..litt Autosol og en gammel t-skjorte fikser biffen.

 

 

bakplate5.jpg

 

 

Jeg skal ikke påstå at finishen har blitt perfekt, men det har i alle fall blitt slik at man får et visst inntrykk av hva som er på andre siden av plexien, og det var jo det som var meningen.

 

Jeg har ikke skaffet hovedkortet enda (det som er på nå er jo et ødelagt et som er der for tilpassinga sin skyld). I/O-dekselet og hk`et som jeg bruker til tilpassingen, passer ikke sammen ( :roll: ) så jeg legger derfor med et bilde med I/O-dekselet i bakplata:

 

bakplate6.jpg

 

 

(nærbilde av utfresinga rundt I/O-dekselet

 

 

bakplate7.jpg

 

 

..og til slutt i denne oppdateringen et bilde av bakplata på ramma med hk osv.

 

 

bakplate8.jpg

 

 

Jeg har gjort et par andre ting også siden sist, men jeg liker å kunne vise oppdateringene litt i sammenheng (i motsetning til hvordan jeg jobber....)

 

 

 

Bis Später!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...