Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg lurer på, i forbindelse med de speilflisene du hadde i ditt første prosjekt, åssen limte du de?

hehe - hører vel strengt tatt til under en annen log, men - flisene festet jeg på en capa-plate. Dette gjorde jeg både fordi jeg trengte å bygge opp litt over skruene til beina, og fordi det er en lett måte å gjøre det på.

Capa-plater er forøvrig en 5-6mm tykk plate av et slags skum-materiale med klistre-flate på den ene siden. De brukes til å stive opp bilder og plakater ved opphenging.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå!? skjer det noe her?

du vet, det er et stort ansvar å starte en worklog.. iallefall en som er så bra som din, (og f.eks. dr spawn og bamsefar sin også)

du må levere varene!!

ikke for å være sur, men nå begyner jeg å få en trang til å se mere nytt i denne workloggen.. :D

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

Beklager, Kid! Det skal komme mere! Nå har jo lønna kommet også, så ting ser ut til å gå seg til. Jeg hadde jo forhåpninger om å kunne levere inn to bidrag til vinterkonkuransen med frist i dag, men den gang ei. Nå driver jeg og tar bilder av mitt første prosjekt slik at jeg får mailet over det i alle fall.

Jeg skal ta å gjøre litt mere med denne også i kveld. Jeg driver jo med litt finjustering av alu-ramma som skal holde hdd og cd-rom. De skal jo også fungere som kjølere, slik at det tar litt tid å planlegge hullene og det jeg skal putte i dem (bildene som kommer senere vil forklare bedre). Det blir litt prøving og feiling, og slikt tar tid.

Varene skal bli levert!

Lenke til kommentar

Jeg er nå i ferd med å pusse ned alu-ramma, men har litt problemer med finger-merker på den ferdige overflaten. Er det noen som har et tips eller to til behandling av pusset aluminiumsflater? Det må vel finnes et middel som "impregnerer" overflaten slik at den ikke blir så fettete og stygg når man berører den...

Lenke til kommentar

hva med å bruke gummihansker mens du jobber med det...

slike som de bruker på laboratorier, de er jo ganske tettsittende og greie å bruke..

bare synd moren min ble sur etter at hanskemengden i boksen ble halvert, og ballong mengden på rommet mitt ble ganske så mye større..

Lenke til kommentar

Her kommer en liten up-date for å vise at jeg fortsatt gjør noe..

Arbeidet med ramma tar som tidligere nevnt litt tid. Siden sist posterte bilde av den, har den nå blitt litt finere.

ramme11.jpg

De trekanta hullene bak er der for at luften skal føres inn i ramma.

ramme12.jpg

De ytre rørene skal også få hull av samme årsak. Senere skal jeg putte inn et lite stykke plexi som skal hjelpe luften i riktig retning. Etter litt prøving med et papirstykke har jeg funnet ut formen på dette, men mere om det seinere.

ramme14.jpg

I bakgrunnen kan man se brakettene til beina også.

Som dere ser, vil det her også være behov for litt pussing...

ramme13.jpg

Endret av karamba
Lenke til kommentar

Selv har jeg fått litt stygga på pussa metalloverflater. Joda, det ser bra ut de første dagene, men så kommer fingermerkene, og så kommer oksidasjonen. Eneste jeg vet som kan hjelpe litt er en voksbehandling. Det finnes spesiell voks for metall. Ellers har man jo klarlakk som nevnt, eller helt overlegent, eloksering.

Lenke til kommentar

Voksbehandling, kanskje.. Har en kamerat som fikk ett eller annet til å sette inn fronten på kjøleskapet og oppvaskmaskina (som var i børsta alu) med. Kanskje det var en voks? Må sjekke opp videre.

Det kommer svært lett fingermerker på de profilene..

Jeg vil helst prøve å beholde den overflaten slik som den er nå, så eloksering får vente som en plan hvis voksen slår helt feil.

Lenke til kommentar

Har jobba litt med luftehullene i ramma de siste dagene. Grunnen til at jeg har luftehullene er både å lede luften gjennom alu-rammene, og å skape litt bedre plass over viftene som drar luft gjennom radiatoren.

Det første bildet viser en av de ytre rørene. En harddisk skal altså skrus fast i de to hullene. Jeg har brukt den samme hvite plexien som jeg bygde det forrige kabinettet mitt med til å lede luften rett vei. Formen på plexi-biten tok det litt tid og et par forsøk å finne frem til, men det gikk seg tålelig til til slutt.

ramme15.jpg

Det andre bildet viser en av de to midtre rørene. Plexibiten her var svært enkel å tilpasse.

ramme16.jpg

De forskjellige delene:

ramme17.jpg

Jeg er ikke sikker på om jeg klarer å forklare hva jeg har tenkt med det jeg gjør, eller om dere tror det har noe for seg det jeg prøver å få til... Kom gjerne med innspill.

Det siste bildet fra i dag viser de fire delene satt opp i forhold til hverandre omtrent slik de vil komme til å stå.

ramme18.jpg

Mandag skal jeg en tur til påskefjellet (hvor enn det nå ligger). Jeg tror ikke jeg har internett-tilgang fra hytta. Jeg er heller ikke sikkert på om jeg tar med meg delene til maskina på fjellet (selv om jeg har lyst...). Jeg må derfor forsøke å få gjort endel nå før jeg stikker, slik at jeg kan få oppdatert en gang til før jeg stikker..

Lenke til kommentar

Nå er det nok tid for en aldri så liten påskeferie. Jeg er en av de som ikke skal på TG, men jeg tror jeg vil klare meg likevel. Nå driver jeg og pakker bagen, og forsøker å få med alt som skal med: En bok, rødvin, solbriller, litt plexi, noen aluminiumsrør, noen borr og bits, samt en aldri så liten Dremel..

Målet er å få laget til bakplata hvor kort-festene og kontakt-panelet er. Det blir nok en 10mm plexi-plate med en aluminiumsramme rundt, festet til hk-ramma. Bakplata vil nok fungere som et fint vindu inn i maskinen fra baksiden hvis jeg får til det jeg har planlagt.

Skrudde på HDD`er og cd-rom på alu-profilene og satte det ned i skallet for å se hvordan de passet så langt, og for å se hva jeg måtte gjøre i front for at jeg skal kunne lage til den fronten til cd-skuffen.

skall26.jpg

God påske, og ha det fint på TG

Endret av karamba
Lenke til kommentar

Av og til skulle jeg ønske at jeg hadde klart å velge enkle løsninger, og laget et helt ordinært kabinett med utprøvde løsninger... Ting tar jo så lang tid!

Jeg har imidlertid ikke gitt opp, og arbeidet fortsetter. Jeg er tilbake fra fjellet, og har satt i gang igjen.

I dag har jeg frest litt i aluminiums-rør for å lage til en ramme til bakplata. Jeg er ikke helt ferdig med den enda, men i morgen er den nok klar. Da kommer det også en update.

Lenke til kommentar

Liten update:

Er ikke ferdig med bakplata enda, men tenkte jeg skulle legge ut noen bilder som viser hvordan jeg har tenkt å gjøre det.

Selve platen skal være i en ganske tykk plexi-plate (faktisk hele 10mm) og være rammet inn av aluminium (de 2x1cm rørene som jeg har brukt et par andre steder).

For å få festet platen til rammen, har jeg valgt å frese ut et spor i alu-rammen, slik at rammen sitter nesten 1 cm inn på platen. Rammen har jeg tenkt å feste til hk-rammen med skruer og blind-muttere. I tillegg vil jo også rammen hvile på de 2x4 rørene i bunn. Jeg må vel også finne på en eller annen løsning mht overgangen skallet/bakplaten, men det får komme etterhvert..

Det var ikke helt enkelt i "mitt lille verksted" (som dama kaller hjørnet på stuegulvet) å få laget den 10mm breie utskjæringen på langs av aluminiumen. Jeg forsøkte både med kappeskive, nibbler og sag før jeg endte opp med å bruke overfresen. Det var litt skummelt, siden den eneste fresen jeg har (bortsett fra til Dremelen) var akkurat like bred som det som skulle freses bort (hadde jo hatt litt større rom for å gjøre feil dersom en kunne tatt det i to omganger.

ramme19.jpg

Prøvetilpassing på platen:

ramme20.jpg

For å vise planen tar jeg med et bilde der jeg har lagt ut kortramma og det dekselet ved alle pluggene (det har sikkert et navn, men jeg kommer ikke på hva det er i farta, men dere forstår..)

ramme21.jpg

Hva synes dere? Vil det gå?

Jeg er egentlig litt nervøs for at det ikke vil bli tilstrekkelig festet, men jeg får teste og se..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...