Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går fremover, sakte men sikkert. I kveld tror jeg at det blir glassfiberlegging. Nå har jeg jobbet litt med brakettene for beina. Jeg er ikke ferdig med dem enda, men jeg har kommet fram til en løsning som jeg tror vil holde. Brakettene er en L-vinkel med skruehull (no offence, Skrue!) som felles inn i skallet 1-2 cm med epoxy over og under. Det skal holde.

 

Bildene fra i går ble ganske dårlige så det var kanskje litt vanskelig å se. Derfor legger jeg ut noen jeg tok nettopp. Her kan man også se hvor brakettene blir stående.

 

 

skall20.jpg

 

 

skall21.jpg

 

 

skall22.jpg

 

 

skall23.jpg

Lenke til kommentar

det der ble jo veldig mye spiderlegs da..

jeg hadde ventet noe mere slik jeg.. psjs_c.jpg

 

men det blir vel sikkert pent tilslutt uansett..

kanskje du kan ha leds oppover bena også? eller nederst på foten..

evt. gjøre slik jeg har sett et sted, å ha en mattet/sotet plexiplate i bunnen+leds.. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at det blir leds i beina med det første. Som avslutning på beina tenker jeg en liten, hvit plexi-bit.

 

Det blir nok litt spider-aktig, selv om det ikke helt var tanken i begynnelsen. Jeg tror likevel at når hele maskina står ferdig vil assosiasjonen til edderkopper ikke være så sterk (håper i alle fall det).

 

I loggen har jeg jo nevnt et par av assosiasjons-kildene mine (f-16 og sitruspressa i alle fall). Det har aldri vært intensjonen min å kopiere disse, bare å gi en omtrentlig idè om planen. Når jeg har nevnt disse, har vel kanskje detaljene i planene vært helt klar heller. Mye blir til underveis.

Endret av karamba
Lenke til kommentar

jeg tror nå planene har vært ganske så klare for meg..

men du vet, det hadde fortsatt vært stilig med bena festet på "taket"..

og da har du jo festemekanismen til lokket i orden også.. hektemekanismer..

 

f.eks.

|_- på topplokket, (dårlig forklart) og så en pinne som skal stå i "lommen" innerst. for å få lokket av, så må du da skyve den av, evt, løfte og skyve.. :yes:

Lenke til kommentar

Planene har vært litt uklare for meg, derfor blir det litt forandringer etterhvert...

 

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår forklaringen din. Uansett vil jeg nok holde meg til denne planen til dette prosjektet. Et kabinett som henger i beina (som det vil gjøre hvis man plasserer beina på lokket) vil trenge en annen grunnstruktur, men det lar seg jo selvfølgelig gjøre (men det blir evt et annet prosjekt :p ). Hvis jeg kommer frem til en annen design på beina seinere, kan jeg jo bare lage nye og skru dem fast til brakettene.

Lenke til kommentar

Er beina lange? Synes de så så små ut i forhold til kroppen på bildet. Tror det ser best ut hvis det er litt lengde på dem så de får løftet "kroppen" et stykke opp fra underlaget. Går ut fra du har dimensjonert dem så de tåler vekten skikkelig allerede :)

Lenke til kommentar

karamba.. jeg skal prøve å lage en tegning for å illustrere..

men det blir i paint, så verdens beste tegning har du nokk ikke å vente deg.. ;)

 

ok, her har jeg den...

skall22.jpg

 

den røde flekken er der hvor den svarte "brikken" skal festes i lokket

den blåe flekken er en stang i nedre del av skallet som skal henge på "brikken" når den er lukket..

det svarte er "brikken"

 

og hvis du er redd for at det ikke skal holde, så kanskje du kan gjøre det omvendt, og så fester du brikken i alu-ramma, og såvidt jeg har forstått, så skal alt være festet på den, så da burde det ikke være noe problem å feste det nedre skallet i alu-ramma. f.eks. med en bolt fra siden elns, som du limer elns, tilslutt, så har du epoxygreiene over...

 

dette tror jeg burde gå greit.. :)

(hvis du bestemmer deg for å gjøre det da ;) )

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
Er beina lange? Synes de så så små ut i forhold til kroppen på bildet. Tror det ser best ut hvis det er litt lengde på dem så de får løftet "kroppen" et stykke opp fra underlaget. Går ut fra du har dimensjonert dem så de tåler vekten skikkelig allerede :)

Beina er slik at luftinntaket er 5-7 cm over gulvet. På bildet er det skjult av hånden min. Bakbeina har jeg ikke kappet til riktig lengde enda. Det tenker jeg å ta når jeg har fått skrudd på frambeina, slik at jeg kan watre opp maskina slik at den står rett.

Lenke til kommentar

En liten up-date.

 

La jo på litt glassfiber i går kveld. Jeg la den bare på et par punkt som er kritiske mht at de er så tynne.

 

skall24.jpg

 

"Finnene" har fått litt på innsiden...

 

skall25.jpg

 

...og fronten har fått et lag over stedet der jeg skal skjære ut luka til cd-rommen.

 

Pussa litt på et bein også. De blir nok blande og fine etterhvert. Jeg fant ut at jeg må korte ned "låret" på beina endel. Det ser ikke bra ut når beina stikker så langt ut som de gjør nå.

 

bein4.jpg

 

 

 

Det kommer mere etterhvert ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...