Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Menne, skal du ikke ha glassfiberog poliester på utsiden også? Hvorfpr er det da så viktig å tette hullene?

tror det er for å oppretholde stivheten og bærekraften til skummet..

ganske god idè ang. den luka, men ang. knappene for å styre den, hva med å ha enten en liten bryter, eller to bittesmå knapper i underkant av vanntanken, eller kanskje inni fan-ducten.. F16 greia..

eller hva med bak, der ingen vil se den?

 

det tror jeg ville ha blitt bedre enn en ekstra luke da dette vil vises mye bedre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det hadde nokk blitt litt vanskelig.. men det var jo en god idè det der ja..

kanskje en sånn som er på en stereo som var populær for en stund siden, der tok du på oppå, og så gikk cd-dekselet ned..

tror den fungerer slik at fingeren kortslutter en krets.. eller kanskje den jorder gjennom deg?

Lenke til kommentar
Menne, skal du ikke ha glassfiberog poliester på utsiden også? Hvorfpr er det da så viktig å tette hullene?

tror det er for å oppretholde stivheten og bærekraften til skummet..

Tror ikke dette skulle være nødvendig. Med glassfiber og polyester på begge sider er det ikke skummet som der det bærende. Jeg trodde faktisk først at han kunn skulle ha skummet til form. Avhengig av hvor tykt man legger glassfiberen trenger man nesten ikke noe i mellom og det gjør ingen tiln om det er litt luft der. Det vil eventuelt fylles med polyseter. Personlig ville jeg nå pusset ned skummet maksimalt (bare få millimeter igjenn) og lagt glassfiber på utsiden kun for å få en liten forsterkning. Det er galssfiberet her som gir stivheten og bæreevnen, ikke skummet.

Lenke til kommentar

Det er nok glassfiberet som er det bærende, ja. Årsaken til at det ble snakk om å "sparkle" igjen hull, er at det er et par litt dumt plasserte hull foran, over luftinntaket. Når jeg legger glassfiberduken over disse, vil det bli en liten dump der dersom jeg ikke tetter dem igjen.

 

Tetting av de største hullene har altså kun en kosmetisk effekt.

 

Når det gjelder tykkelsen på skummet varierer det mellom 4-5cm og 1-2mm. Årsaken til dette er at det er litt forskjell på hva som er praktisk på innsiden og hva som ser best ut på utsiden. Skummet er jo svært lett, så det gjør ingenting om det er tykt. Jeg fant ut at det er like greit å ha skummet av en viss tykkelse noen plasser, som å evt bygge opp støtter for ramme av epoxy el lign.

 

Ellers har jeg nå snart kappet til bitene som beina skal lages av. Jeg er litt redd for at det skal bli seende ut som et stort, overvektig insekt, men...

Lenke til kommentar

Tegning? Vel, kanskje jeg kan få ferdig beina i morgen. Det er en ganske enkel konstruksjon egentlig.

 

Jeg ser etter noe som vissnok kalles en "strekkfisk". De må være ganske små, da spennet bare vil bli 10-15 cm. Jeg klarer meg uten, men jeg tror likevel at det kan bli bra med..

 

Skal se om jeg får laget en tegning eller noe, men det får bli i morgen. Har besøk, så jeg må snike meg til maskina... :roll:

Lenke til kommentar

@dewszaq : Tror egentlig ikke at jeg trenger den. De fleste brytere og slikt skal skjules under et lokk. Designet på bryteren bryter også litt med stilen på maskina mi. Jeg tror at det jeg kommer til å bruke er microbrytere under egenproduserte knapper, slik som jeg gjorde i det første prosjektet mitt.

 

Er det noen som har erfaring med den Musketeer-saken? Jeg kan svært lite elektro-teori, så jeg ser ikke umiddelbart om man f.eks kan koble sammen to papst 120mm vifter på 1 kontakt og styre dem med den.. Jeg har lyst til å demontere den og bruke den i bryterpanelet som jeg skal lage. Det blir vel bare de to papst-viftene i systemet (som skal gå synkront) så det holder jo med en kanals viftestyring tror jeg.

Lenke til kommentar

Musketeer-saken spennings-styrer vifte utgangen (6-11V) og kan gi ut maks 1.5A. Så lenge viftene ikke trekker mer enn dette til sammen er det ikke noe problem å bruke splittere og sette flere vifter på vifteutgangen. Alle viftene vil da reguleres til samme spenning. Kikket litt på strømforbruket til Pastene på Microplex og det ser ut til at du trygt kan koble til intill 5 Papst på denne utgangen uten at du svir av noe elektronikk.

Lenke til kommentar

Akkurat koblet sammen to titanvifter for å kunne styre dem ut fra samme kontakten på Aerogaten min. Går fint det. Bare lodd sammen strøm ledningene og jordledningene. Turtalls ledningen bruker du bare den ene av (Når begge vifte er koplet til samme kontakt skal de jo trekke like mye strøm, ergo gå ca like fort). Funket fint hos meg. Regner med det ikke vil være noe større problem på Musketeeren.

Endret av Tabaqui
Lenke til kommentar
Akkurat koblet sammen to titanvifter for å kunne styre dem ut fra samme kontakten på Aerogaten min. Går fint det. Bare lodd sammen strøm ledningene og jordledningene. Turtalls ledningen bruker du bare den ene av (Når begge vifte er koplet til samme kontakt skal de jo trekke like mye strøm, ergo gå ca like fort). Funket fint hos meg. Regner med det ikke vil være noe større problem på Musketeeren.

kom til å tenke på at hadde det ikke vært en idè å ha turtallsteller på en kanal hver, selv om du styrer begge synkront?

da vet du jo om den ene har røket.. :yes:

Lenke til kommentar
Akkurat koblet sammen to titanvifter for å kunne styre dem ut fra samme kontakten på Aerogaten min. Går fint det. Bare lodd sammen strøm ledningene og jordledningene. Turtalls ledningen bruker du bare den ene av (Når begge vifte er koplet til samme kontakt skal de jo trekke like mye strøm, ergo gå ca like fort). Funket fint hos meg. Regner med det ikke vil være noe større problem på Musketeeren.

kom til å tenke på at hadde det ikke vært en idè å ha turtallsteller på en kanal hver, selv om du styrer begge synkront?

da vet du jo om den ene har røket.. :yes:

Da er du jo like langt med tanke på at du bruker opp en kanal på turteller. Det er dessuten veldig sjelden at vifter stopper.

Lenke til kommentar

Takker Xell. En dag skal jeg prøve å sette meg inn i elektro-teori. Merker at jeg trenger det ofte.

 

Håper at den Musketeer-saken ikke er limt sammen. Noen som har demontert den? Hadde vært greit om det gikk smertefritt. Jeg får ta en tur ned på Digital Impuls og se litt på den (har sett at de har den til utstilling).

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg skrev i går at det nok ble en oppdatering mht beina i dag. Det klarer jeg nok ikke å holde. Har saga til og fiksa litt, men så ble jeg nødt til å gå over i Silent-mode pga den andre her i leiligheta. Da fikk jeg prøvd ut blandingen sagflis/lim. Blanda det sammen til en leverpostei-aktig masse og smurte det på. Det så ut til å funke glimrende, så jeg takker Tabaqui for å ha overtalt meg til å prøve det. Har tatt litt bilder underveis, så det kommer etterhvert.

Lenke til kommentar

Ørliten update. Som dere kanskje har fått med dere, er jeg en ganske ustrukturert person, som ofte vingler litt mellom oppgavene, uten å helt følge timeplanen.. Updatene kommer derfor litt hulter i bulter, og kanskje ikke helt når jeg lover at de skal komme.

 

Nå kommer f.eks en liten respons på Tabaqui`s spørsmål om løsning på bein-design..

 

Jeg har brukt endel tid på å finne ut hvordan jeg skal lage beina. Jeg har vært innom tanken på å støpe dem i glassfiber/epoxy, bare epoxy, stålstenger og wire, før jeg nå har kommet frem til at jeg bare vil bruke de samme alu-rørene som jeg brukte til hk-ramma (2x1cm firkantrør).

 

bein1.jpg

 

I leddet har jeg limt sammen 2 plexi-biter som til sammen blir ca 7mm, tilsvarende den innvendige åpningen i røret.

 

bein2.jpg

 

Som dere ser har jeg ikke satt de helt sammen enda, men jeg håper dere forstår litt hvordan jeg har tenkt.

 

I skallet limer/fester jeg en alu-brakett (som skal lages av 2x4 rør) med et festehull til beina. Leddene skrus sammen med M4 umbraco-skruer. Vinkelen på bakbeina blir litt annerledes tror jeg, men etter samme konseptet.

 

bein3.jpg

Lenke til kommentar

Hmm.. Synes å lese snev av spott... De vil nok holde den oppe med god margin. Det kritiske er jo festene til skallet, men om jeg fester de brakettene under et par lag med glassfiber og epoxy, og brakettene har en solid base, skal det nok noe til at de løsner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...