Gå til innhold

Prosjekt nr 2 (oppdatering 27.02. 2005!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utskjæringen er såpass trang at de sitter ganske fast bare ved å presse dem på. Jeg kommer vel til å lime aluminiumen til plexien på sidene og toppen (kanskje ikke i bunnen for å beholde muligheten til å demontere..eller... Er ikke sikker på hva som er lurest. Må se hvordan det blir først).

 

Er det noen som vet om Autosol (poleringspastaen) verner mot fettflekker på aluminium?

Lenke til kommentar

Det sitter sikkert, men jeg synes det så innmari stort ut. Sikker på at du har plass?

 

Autosol verner ikke mot noe etter min erfaring. Ta en runde med klarlakk rundt aluminiumet, eller bruk bil-voks. Har enda ikke et fingermerke på aluminiumsplatene hos meg, men stålet derimot :scared:

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
Det sitter sikkert, men jeg synes det så innmari stort ut. Sikker på at du har plass?

Det er jeg som lager plassen ;) så det skal vel gå. Jeg skal ta et bilde av det i morgen. Jeg kan jo bare sette det sammen løst, slik at dere får se hvordan det blir seende ut med bakplaten på.

 

Den er jo litt stor, men jeg tror det blir bra. Jeg får jo bare lage til lokket slik at det passer til. Har satt bakplaten på for å se. Det tar seg ganske bra ut med et vindu der bake, med orkersterplass til hovedkortet og whitewateren..

Lenke til kommentar
Tviler ikke.. Gleder meg til vi begynner å se hvordan det blir se ut til slutt. Har du mye igjen forresten? Smått eller stort?

 

*Se på RBX blokka fra Netconnection. Nyyyydelig finish*

Mye igjen? Ja, endel... hehe

 

Selv om det ikke skal så mye til før jeg kan sette i gang maskinen, så er det jo en hel del ting som jeg må gjøre før jeg kan kalle den ferdig.

 

Jeg har jo som sagt ikke begynt på lokket enda, og skallet er jo ikke ferdig lagt med glassfiber. Bryterpanelet må bygges, beina må fikses.. Og så er det alt det kosmetiske.

 

Det er endel små ting som tar endel tid. Nå har jeg for eksempel fått tips om en ny metode for å lage de innstøpingene i fronten på tanken. I går fikk jeg prøvd ut den metoden (vanskelig å bli overbevist før man har prøvd selv.. :blush: ) og fant ut at resultatet bli bedre enn det jeg har klart hittil i de to forsøkene.

 

Ang RBX-blokka.. Når jeg nevnte Whitewater var det fordi jeg allerede har den blokka stående ved siden av meg her. Den er slett ikke så værst den heller! (om jeg ikke allerede hadde kjøpt den, hadde jeg sannsynligvis kopiert prosjektet til Arachno etter å ha sett hva han fikk til..). GPU og chipset-blokkene er jo ikke i hus enda...

Lenke til kommentar

Dagens update blir vel ikke helt som lovt. Det blir ikke bilde av bakplata i dag, siden den ikke er helt ferdig, men derimot kommer det en annen liten sak..

 

I dag har jeg sammen med min gode venn laget et fjøringssystem for vannpumpa mi. Da vi var ferdige med det satt vi faktisk og smålo fordi vi klarte å gjøre en såpass enkel konstruksjon så tidkrevende.

 

Som hovedkortfestene har jeg satt på blindmuttere som er poppet på plass.

 

 

pumpe1.jpg

 

 

Her er de forskjellige delene som systemet er satt sammen av. Ikke så imponerende kanskje, men vi klarte jo å bruke endel tid på det likevel. Skruene har vi jo laget selv. De er laget av 3 og 6mm messingstang som er gjenget, klinket sammen og polert. Det var det som tok litt tid... (vi laget et par forskjellige varianter).

 

Messingringene på pumpesokkelen er slike hull-forsterkere som brukes til skinn og lær.

 

 

pumpe2.jpg

 

 

Sokkelen til pumpa festet til ramma.

 

 

pumpe3.jpg

 

 

Til slutt et bilde av hele pumpa på ramma.

 

 

pumpe4.jpg

 

 

Jeg har også jobbet med bakplata og tanken, men resultatet av det vil først komme i neste oppdatering (forhåpentligvis i morgen).

 

Det skal bli spennende å se om fjøringssystemet til pumpa har noe for seg. Idèen er jo at den skal dempe vibrasjoner fra pumpa fra å forplante seg til resten av kassa. Jeg har jo Novec (?) sin kommentar om at kabinettet kan bli en god resonanskasse.. Det skal bli spennende å se (eller høre).

Lenke til kommentar
Ser jo _meget_ nice ut det :yes:

 

Men hvorfor ikke: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC41021 ?

Hvorfor ikke? Kunne jo ha kjøpt et slikt et også og spart en hel masse tid :p

 

Svaret er vel som jeg skriver i første innlegget i loggen at jeg liker å lage ting!

 

(Mye av dette prosjektet går ut på å finne nye og kanskje litt originale løsninger, samt å få prøvd ut tanker og idèer i praksis)

Lenke til kommentar

Jau, og pent modda sådan ;)

 

Men jeg tror ikke det vil dempe støy noe særlig, da det helst skulle vært en eller annen form for gummi som er eneste kontakt mellom pumpe og chassis (etter egen erfaring med Aquabee UP500 og Hydor L20II). Klart det er forskjeller på støynivået på disse kontra den Eheim pumpa du har, men jeg har tweaket endel så det kun er vibrasjonsstøy som eventuelt kan høres.

 

Desverre fungerte de fleste andre løsninger enn de eheim festene dårlig. Både spring-fjører og dempematter av forskjellig type, tok ikke knekken på vibrasjonsstøyen slik som de festene gjorde. Grunnen til det er nok at det eneste som er i felles kontakt mellom chassis og pumpe er av gummi og det belastes ikke noe særlig.

 

Det som kan fungere og som fremdeles burde være mulig å gjøre uten å poppe opp naglene igjen, ville vært å legge inn neoprene eller lignende mellom pumpe og fjør samt mellom fjør og chassis montering. Men du vil alltid ha kontakt direkte fra pumpen til chassis med mindre en kun har gummi mellom disse.

Lenke til kommentar
Hva med å dele fjørene i 2 og sette den ene mellom pumpen og skru toppen og den andre under som du har det i dag, det må da dempe vibrasjonene bedre.

Vi tenkte på den løsningen også. Slik det er nå hviler pumpen på fjærene. Fjær over pumpefeste kommer vel bare til nytte dersom det er en ganske bra bevegelse oppover. Med den vekten pumpen har tror jeg derfor ikke at det ville hatt noe effekt (kanskje jeg tar feil?). Løsningen med to fjærer ville unektelig ha tatt seg ganske bra ut, men vi var litt redde for at avstanden mellom pumpebraketten og pumpehuset ikke var så stor. Jeg hadde nemlig bare med meg den braketten ned til kameraten min, pumpa lå igjen hjemme..

 

Nå skal jeg ned å få jobbet mere med vanntanken. Kommer sikkert up-date senere.

Lenke til kommentar
Hva med å dele fjørene i 2 og sette den ene mellom pumpen og skru toppen og den andre under som du har det i dag, det må da dempe vibrasjonene bedre.

Vi tenkte på den løsningen også. Slik det er nå hviler pumpen på fjærene. Fjær over pumpefeste kommer vel bare til nytte dersom det er en ganske bra bevegelse oppover. Med den vekten pumpen har tror jeg derfor ikke at det ville hatt noe effekt (kanskje jeg tar feil?). Løsningen med to fjærer ville unektelig ha tatt seg ganske bra ut, men vi var litt redde for at avstanden mellom pumpebraketten og pumpehuset ikke var så stor. Jeg hadde nemlig bare med meg den braketten ned til kameraten min, pumpa lå igjen hjemme..

 

Nå skal jeg ned å få jobbet mere med vanntanken. Kommer sikkert up-date senere.

men kanskje du heller burde lagt noen(les: kanskje 1-2) stk gummiringer mellom pumpa og skruen... da ville jo den støyen som går i skruene bli dempet, ville jeg tro..

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger!

 

Jeg har fortsatt ikke fått startet opp pumpa mi, så jeg kjenner ikke til effekten av det jeg har gjort.

 

Tipset om gummiringer over og under fjæra skal jeg ta til etteretning og fikse. Ville jo i utgangspunktet ikke tro at en fjær ledet vibrasjoner så godt, men det er klart at en gummipakning over og under vil fjerne bedre.

 

Driver nå og freser kantene på sidene til vanntanken. Den var det vel et par måneder siden jeg sa ville bli ferdig.. Nå begynner den i alle fall å ta form!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...