Gå til innhold

Power Point

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke alle som bruker den samme oppløsningen på skjermen sin. De fleste her på forumet bruker sikker 1280 x 1024, og det finnes de som bruker større eller mindre.

Selv benytter jeg 1280 x 1024. Når jeg da bruker Power Point er denne da optimalisert for denne oppløsningen??

Bakgrunnen til dette er at jeg skriver en artikkel om LCD skjermer og det er ikke alle skjermer som er like bra i andre oppløsninger enn det den er ment som.

Jeg leste også dette på digi: http://www.digi.no/php/art.php?id=98485

Har noen noe konstruktivt å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt klart problemstillingen, det er to forskjellige ting; Windows sin tegning på skjermen kontra skalering av inngangssignalet på skjermen.

Windows programmer kan ikke være optimalisert for en bestemt skjermstørrelse, det er opp til skaleringsrutiner i software å tegne et bilde til den oppløsning som er valgt. Hvis grafikken er definert som vektorer så blir dette helt uavhengig av skjermstørrelse.

Men en LCD skjerm som mottar et videosignal på en oppløsning vil skalere dette i hardware hvis skjermoppløsning er en annen. Dette vil naturligvis degradere kvaliteten. Så vidt jeg har sett så er dette verre jo lavere oppløsning skjermen har.

Bitmap grafikk vil måtte skaleres på samme måte som det gjøres i en skjerm, så hvis en Powerpoint presentasjon blir lagret som bitmap så er det degradering hvis det skaleres ned. Men Powerpoint jobber i vektor, ikke bitmap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...