Gå til innhold

feste plexi vindu

Anbefalte innlegg

som topicen sier, så skal jeg feste plexi i ett ferdig kuttet hull i toweret, kjøpte delene fra microplex, men har nå funnet ut at det er UMULIG å få festet det i ruta.

hvilken annen måte kan jeg feste ruta på, som er litt lettere, gjerne med noe "lim" eller lignende.

hullet til ruta er større enn ruta, så det holder ikke å lime det med noe vanelig, må være noe jeg kan bygge med..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

må da være mulig, har tenkt litt på varmlim, men har hørt at dette ikke blir bra, kan jo kjøpe en list å dekke med, så det blir mindre hull, trenger bare noe å feste lista til toweret og lista til plexi, har prøvd med superlim, men det funket ikke

Lenke til kommentar
har laget større hull enn ruta ja, skal man ikke gjøre det da??

må jo få den lista imellom ruta og siden :dontgetit:

hullet er ca 1 cm for stort

link til vinduet

oj. Den blir ikkje enkel å få til. Håpte det var eit anna vindu.

Limpistol vil fungere dårleg. Da den limen har ein tendens til å bli hard og har lett for å sprekke.

Dersom du setter lista på glasset er der glis mellom lista og kabinettet dersom du legger den mot kabinettet? (Dårleg formulert).

Dersom ikkje så kan det fungere med lim. Men da må du lage deg eit bakstykke som ligger rundt inni kabinettet. Sjølvsagt ikkje synelig. Men noko som kan halde det på plass.

Har ikkje vore borti dette før så kommer egentlig bare med ideer. Håper du får det til

Lenke til kommentar

Jeg satte inn et lignende vindu for halvannet år siden, og ja, man _MÅ_ bruke lim. Fest først ca. halvparten av listen til kabinettet med superlim. (lim på innsiden av kabinettet, så er det ikke så farlig om du søler litt) Så kan du jo prøve å feste vinduet fast.

Det er i hvert fall praktisk umulig å feste disse vindus-kit'ene uten lim...

Lenke til kommentar

de vinduene jeg har montert i list sitter som støpt uten lim, hverken på kabinettet eller vinduet.

monteringstips:

monter listen rundt vinduet og kapp listen i riktig lengde (ikke strekk listen, men la det være ørlite slakk).

ta av listen igjen og ta en tynn tråd/hyssing og stapp den inn i sporet for kabinettet (det smaleste sporet i listen) la det være rikelig med hyssingender som stikker ut.

legg så vinduet med utsiden ned på ett bord (eller gulvet) og legg sidedøra oppå. pass på å få hyssingendene inni åpningen i døra.

bruk ett passelig flatskrujern og vipp listen inn over åpningen slik at sidedøra kommer inni listen. tå så hyssingen og dra listen over resten.

monter så i låselisten og du er ferdig.

dette forutsetter selvfølgelig at hullet i sidedøren er stort nok (normalt er vel ca 5mm større enn vinduet på alle sider

Lenke til kommentar

Lag en ny list som ligger bare på innsiden av døra. Denne må være så bred at den går litt "inn i hullet" rundt hele. Limes fast.

Dette er altså ikke en list med spor, men bare en flat/avrundet gummidings.

Nå har du en fin "kant" å legge vinduet på.

Snu opp-ned. Legg på vinduet.

Legg en ny list, som den første, på utsiden. Limes fast.

Nå sitter vinduet fast.

Nå har du lister som dekker "gliset" du hadde, både på utsiden og innsiden.

Ulempen er at listen er litt bred. Vil du ikke ha bred list, trenger du nytt vindu eller ny dør for at det skal se pent ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...