Gå til innhold

Automatisk innlogging av bruker

spit

Anbefalte innlegg

Heisann, dette er mitt første post :)

Jeg driver å setter opp en del Linuxbokser på en skole for at de skal spare noen kroner på lisenser og slikt. Jeg bruker GDM til å automatisk logge inn en elevbruker med en timedelay.

Men, et lite problem er at TimedLoginDelay optionen i gdm.conf tillater ikke en delay under 5 sekunder. Er den under 5 ser jeg i syslog at den sier "TimedLoginDelay is below 5, using 5." noe i den dur..

Grunnen til at dette er et problem er at så snart noe blir tastet inn i loginscreenen til GDM (før de 5 sekundene har gått) blir login delayen satt til 30 og da blir det texas :/ Da er alt så ille og linux er dårlig osv osv..

Jeg har lagd en egen session i /etc/X11/gdm/Sessions som gdm logger inn med default.. Egentlig hadde det vært greit å droppe GDM og putte det som står i den sessionfilen i ~/elev/.xinitrc f.eks, men da går jeg glipp av autologin og at X starter igjen etter den er avsluttet.

Helt kortfattet vil jeg at: X skal starte automatisk ved bootup, logge inn elevbruker, kjøre Remote Desktop klient, og når X blir avsluttet starte automatisk igjen og logge inn elev igjen uten noen delay. Rinse and repeat.

Er det noen alternativer til GDM, eller en workaround som kunne ordnet dette?

Erling

Endret av spit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, fikk KDE til å logge inn automatisk. Men når Remote Desktop applikasjonen lagdt i ~/elev/.xsession blir avsluttet, havner jeg tilbake til KDM login screen. Og da uten noen form for automatisk innlogging. Da er det nesten bedre å bruke GDM :)

Lenke til kommentar

Man kan jo mekke ett script?

*ikke huske helt syntaxen på while i bash-scripting, men prinsippet:*

while true {

X &

export DISPLAY=:0

rdesktopklient

sleep 1

}

X starter, og rdesktopklienten starter.

Når noen dreper rdesktopklienten, starter den på nytt. Om X fortsatt kjører, så quitter den bare med en feilmelding. Denne trenger ingen å se :p

Lenke til kommentar

Det må vel gå an å rekompilere GDM...

Kanskje dette med 5 sekunder er bare en opsjon som du kan bruke ved kompilering? Som --SET_MINIMUM_DELAY=0 eller lignende i komandolinje eller konfigfil (bare eksempel, jeg har ikke noe peiling på hvor vanskelig kan det være å kompilere GDM). Siste utvei (hvis denne type opsjon ikke finnes) er selvfølgelig å endre kildekoden.

Lenke til kommentar

Ett script gjorde biffen. o_O

Lagde ~/elev/.login.sh

#!/bin/bash

while [ moo=1 ]; do

X&

export DISPLAY=:0

/bin/remotedesktop

sleep 1

done

~/elev/.xinitrc

#!/bin/bash

exec ~/elev/.login.sh

Works like a charm!

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Det ser ut at du bruker TimedLogin. I manualen står det at minimumverdi på delay er 10 sekunder der. Kanskje den er 5 på din versjon.

Har du prøvd med AutomaticLogin? Den har ikke noe ventetid, men funker den etter logoff?

Med AutomaticLoginEnable=true i gdm.conf logger den inn AutomaticLogin=elev automatisk uten delay med en gang gdm starter men, etter du har logget av (altså rdesktop dør og du havner tilbake igjen til gdm) bruker den TimedLoginDelay.

Lenke til kommentar

Nå har det kommet opp et nytt lite problem.. Programmet jeg starter opp skal lese av konfigurasjonsfiler fra ~/elev. Jeg la til "/home/elev/.login.sh" i /etc/rc.d/rc3.d/S98login. Så "login" starter under boot og executer login.sh. Men den klarer ikke lese av konfigurasjonsfilene.. Så hvordan kan jeg liksom få kjørt det programmet som bruker "elev"?

Jeg har testet su -c "cmd" elev, men da ber den om passord..

Det funker helt flott når jeg logger inn fra konsoll og starter X derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...