Gå til innhold

hvilken distro?

ways

Anbefalte innlegg

jeg vokste opp med MS og har derfor nølt med å hoppe over til den andre siden. xp funker stort sett bra for meg. går nå på ingeniørhøyskole. har foreløpig klart å lure meg unna her og, selv om noen av lærerne oppfordrer oss til å bruke linux, spesielt til programmering. men etter å ha innsett at mange bedrifter bruker linux-servere, tror jeg det nå er på tide å bytte ut windows-serveren min, slik at jeg kan lære litt nyttige ting til jobbsammenheng (i fremtiden en eller annen gang).

kan en del kommandoer ol. fra diverse linux & OS fag her, og det ligger jo mye hjelp på nettet, men det er en del forvirrende info om distro'er. "hvilken er best?". selvfølgelig er det forskjellige ting til forskjellige behov. men slik jeg har forstått det:

linux

-debian [anbefales som client i denne kategorien]

-fedora [anbefales som server i denne kategorien]

-red hat

-mandrake

-suse

-slackware

bsd

-freebsd [anbefales i denne kategorien]

-openbsd

* er dette mer eller mindre 'riktig'?

* hvilken av kategoriene er 'best'? hva er forskjellene?

brukervennlighet og en 'fin' desktop er viktig, men ikke alt. å betale for os er uaktuelt. om apache følger med er et +

Endret av ways
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har over flere år prøvd det meste som er av Linux-distroer og jeg kommer stadig tilbake til at den beste for meg er Slackware. Det er kvalitetsdisto det...! Har du ønske om å sette deg litt inn i Linux og slikt (det regner jeg med siden du tar den utdannelsen) er det også en av de beste stedene å begynne. Skulle du ønske en mer begynner-tilrettelagt distro er Fedora (og muligens SuSE) klart det beste alternativet etter min mening.

Men jeg vil anbefale deg å lese alle de andre postene på dette området, for som du selv sier er det mange av dem ;)

Lenke til kommentar

Hei,

Om du ønsker å lære deg Linux, vil jeg ikke anbefale SuSE, Fedora, Xandors o.l. (ikke ment stygt, så venligst ikke ta det personlig de som bruker disse :p).

Personlig vil jeg anbefale Gentoo!! Portage (pakkesystemet i Gentoo) er bare helt konge!

For å feks oppdatere trenger man kun å skrive:

emerge sync
emerge world

Alltid den nyeste programvaren lett tilgjengelig. Kjører selv KDE 3.2 CVS 140104, som det ikke var noe problem å få opp. Og skulle du frykte kompilering av kjernen, som faktisk kan være litt moro, så finnes genkernel som tar seg av den saken for deg...

Men det er ingen hemmelighet at Gentoo kan være litt vanskelig å få igang, men det finnes knall gode installasjonsdokumenter som loser deg igjennom det hele!!!

Anbefales!!! :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd de fleste linux distroene, dvs

Fedora

Debian

Gentoo

Red Hat

Suse

Mandrake

Slackware

og har kommet frem til Suse dersom du skal ha en desktop maskin. Til server er målet mitt å bruke BSD men ting tar tid og jeg har ikke kommet i gang enda :blush:

Lenke til kommentar

Har testet både SuSe 9 og Fedora, og må innrømme at jeg foretrekker fedora LANGT...

(og vet jeg ikke er alene, i alle fall ikke på skolen min...)

Gentoo er kansje ikke det beste på en server - du må kompilere alt, noe som tar tid og verdifulle sykler. pluss at de kansje har en tendens til å være en smule "bleeding edge". Har aldri testet gentoo, men det er nå min mening.

Min mening:

Server: Debian

Klient/desktop: Fedora

Lenke til kommentar
Hvis læring er hovedmålsetningen, vil jeg rangere BSD-ene med NetBSD først, OpenBSD i midten og FreeBSD til sist.

Hvorfor...

Jeg tror nok jeg ville snudd det der opp ned. FreeBSD først iallefall. Enkelt og greit fordi FreeBSD er mer egnet til desktop, og er lettere å få igang enn Open og Net.

Lenke til kommentar
Hvis læring er hovedmålsetningen, vil jeg rangere BSD-ene med NetBSD først, OpenBSD i midten og FreeBSD til sist.

Hvorfor...

Jeg tror nok jeg ville snudd det der opp ned. FreeBSD først iallefall. Enkelt og greit fordi FreeBSD er mer egnet til desktop, og er lettere å få igang enn Open og Net.

Det jeg også mente. Har hørt at FreeBSD er enklest og egentlig best.

Lenke til kommentar
[quote name='moesen' date='20/01/2004 : 20:40'] [quote name='Nichotin' date='20/01/2004 : 19:29'] [quote name='moesen' date='19/01/2004 : 18:01'] [quote name='arehb' date='19/01/2004 : 15:43'] Hvis læring er hovedmålsetningen, vil jeg rangere BSD-ene med NetBSD først, OpenBSD i midten og FreeBSD til sist.
[/quote]
Hvorfor... [/quote]
Jeg tror nok jeg ville snudd det der opp ned. FreeBSD først iallefall. Enkelt og greit fordi FreeBSD er mer egnet til desktop, og er lettere å få igang enn Open og Net. [/quote]
Det jeg også mente. Har hørt at FreeBSD er enklest og egentlig best. [/quote]
Ehh.. "Enklest".. Les innlegget dere svarer på én gang til. Ser dere "hvis læring er målet..."?

Han mener med andre ord at NetBSD er den vanskeligste som du trenger å kunne mest for å sette opp. Du vil derfor - naturlig nok - lære mer av dette.

Ellers så er det vel heller som tidligere sagt:
Debian => Server
Fedora => Klient/Desktop

Selv så liker jeg Gentoo veldig godt, mye bedre en RH-familien og andre rpm baserte greier fordi de er så rotete og det er vanskelig å kompilere kernel til dem (alltid noe så klikker fordi de er så komplekse).
Lenke til kommentar

Adri kompilert kernel selv (!). til gjengjeld liker jeg å kunne slette programvare...

Er du helt grisefersk på *NIX start med fedora. lek med den i 2 uker til 2 måneder. Bytt til debian. Lek med den en stund. for å lære mest mulig GJØR ALT PÅ LINUX. ikke bruk windows med mindre du må. Så kan du teste gentoo eller FreeBSD

Lenke til kommentar

Jeg er en trofast debian-tilhenger og sier Debian=>Alt.

Dette er dog smak og behag, det er bare å begynne ett sted.

Du kan begynne med f.eks Fedora, lære deg litt(Husk: gå inn for å _lære_, om det er ett problem, prøv å fikse det!)

Optimiser systemet så mye du orker, dette er både morro og lærerikt.

Lenke til kommentar
Hei,

Om du ønsker å lære deg Linux, vil jeg ikke anbefale SuSE, Fedora, Xandors o.l. (ikke ment stygt, så venligst ikke ta det personlig de som bruker disse :p).

Personlig  vil jeg anbefale Gentoo!! Portage (pakkesystemet i Gentoo) er bare helt konge!

For å feks oppdatere trenger man kun å skrive:

emerge sync
emerge world

I Fedora oppdaterer du hele systemet med 'yum update'. Så hva var poenget ditt?

Lenke til kommentar
I Fedora oppdaterer du hele systemet med 'yum update'.  Så hva var poenget ditt?

Selvsagt er det lett med de andre og, men jeg må si at personlig så synes jeg Gentoo sin er den definitivt beste. Nå har jeg ikke prøvd Fedora noe særlig, men om det er likt RedHat, så husker jeg at det ofte var konflikt med manglende RPM's... Så oppgraderingen er nok ikke det største poenget, men om ting ikke har forandret seg veldig siden jeg prøvde RedHat, så opplevde jeg iallefall ofte at det kunne være et knot å få installert diverse programmer.

Men det skal være sagt at det er en stund siden, og jeg var også temmelig fersk den gange...

Lenke til kommentar

Hva er best, kjøtt eller fisk?

Hittil i tråden har man:

* Mandrake

* Fedora

* Debian

* Slackware

* SuSE

* NetBSD

* OpenBSD

* FreeBSD

* Xandors

* Gentoo

* Red Hat (dead rat)

Altså 11 anbefalinger til "best" distro, og det er 13-14 brukere som har postet.

Ja.

Kanskje vi skulle hatt en sticky poll om "hvilken distro er best" heller, som ble nullstilt hvert halvår?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...