Gå til innhold

BSD-filserver brukt også som print-server

Anbefalte innlegg

I vårt lille nettverk kjører vi for våre Windows-klienter en filserver på FreeBSD (4.9) med Samba. Nå ønsker vi å bruke denne serveren også som en filserver for blekkskrivren vår som hittil har vært koblet til en av windows-klientene.

Jeg har lest litt om printing i tilknytnng til dette, bl.a. på www.linuxprinting.org. BSD'ene og Linux ser ut til stort sett å benytte det samme printsystemet. Det ser ut som den printeren vi har, ikke bør volde noe problem i seg selv -- drivere er tilgjengelig mv.

I og med at vi foreløpig ikke kommer til å printe fra noen Linux eller BSD maskin, men bare fra Windows-klientene, er jeg litt i tvil om hvordan vi enklest griper det hele an.

I dokumentasjonen til Samba virker det som at man like gjerne kan la filserveren virke bare som et slags "rele" og bare la BSD-filserveren (Samba) videresende direkte til printeren de printerinstruksjonene som den installerte printerdriveren for Windows sender fra Windows-klientene. Det intrykket jeg blir sittende igjen med er at dette vil kunne bety en forenklet installasjon av printer/drivere på BSD serveren.

Hvordan tar vi fatt i dette? Hva må vi gjøre på BSD serveren for å få printeren installert slik at vi kan la Samba styre dette? Og hvordan konfigurerer vi Samba?

(Men vi bør vel kanskje allerede nå tenke på at vi trolig også i nærmeste fremtid vil begynne å teste ut brukermaskiner som bare kjører Linux ved siden av de eksisterende windows-klienten....?)

Et beslektet problem er at da vi installerte BSD på filserveren kuttet vi ut alt i installasjonsoppsettet som vi ikke regnet for relevant for fil-server funksjonen, inkludert parallell-porten som vi nå trenger for å koble til printeren vår. Må vi rekompilere kjernen får å støtte parallelporten (og i så fall, hvordan går vi frem for gjøre det på en enklest mulig måte uten å måtte sett opp alt på nytt), eller finnes det noe enklere verktøy for å få til dette?

Endret av Akelbee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...