amgat Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Jeg lurer litt på om jeg skal investere i tråløst nettverk i huset. Pr. idag har jeg kabler som slenger rundt, men det blir så mye rot utav dem. Jeg har følgende spørsmål: 1. Hvilken type anbefales? - vet det er 2 (mest kjente?) protokoller. type B og G. Type G har, etter det jeg har forstått raskest overføring og oppimot 54Mbit. Er det noen bakdeler med G'en? 2. Router og modem står parkert i kjelleren, og jeg tenkte jeg skulle koble på et accesspoint her. Vil nettverket da bli tilgjengelig i hele huset? - også i etasjene over? 3. Hvilket nettverkskort (PCMCIA) må jeg kjøpe for å få mest utav accesspointen? Det er jo så mange Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 1. Bakdel med G: Pris...... 2. Det kommer ann p& routeren... om jeg ikke husker feil gjelder f0lgende: Telenor, du m& ha base stasjon, NGT, aksesspunkt holder. Alt kommer ann p& hvordan du kobler. Det er noen guider her og p& barbara.no 3. Det kommer ann p& aksesspunktet/basestasjonen. Igjen, les p& barbara.no, det er enklere enn & la andre "proffer" hjelpe deg (hvis de ikke har testet selv eller har grunnlag i tester (SOM DE LINKER TIL)) , barbara.no har testet, og derfor vet de. Lykke til! Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 1. Bakdel med G: Pris...... Prisen på b-utstyr faller, men prisen på g-produkter har også blitt meget hyggelig etterhvert. I tillegg får du WPA kryptering som anses for mye bedre enn WEP 2. Det kommer ann p& routeren... om jeg ikke husker feil gjelder f0lgende: Telenor, du m& ha base stasjon, NGT, aksesspunkt holder. Alt kommer ann p& hvordan du kobler. Det er noen guider her og p& barbara.no Hvorvidt han får dekning i hele huset kommer an på utstrålt effekt og antennekonfigurasjon på aksesspunktet, mottaksforholdene til kortet, samt hva bygningen består av. Armert betong feks er et effektivt hinder. Dette har ingen ting med hvilken ISP han har å gjøre. Hva mener du med basestasjon kontra aksesspunkt? At basestasjonen også inneholder ruter/DHCP? Når han har ruter trenger han uansett kun et rent aksesspunkt, ikke aksesspunkt med ruterfunksjon. 3. Det kommer ann p& aksesspunktet/basestasjonen. Igjen, les p& barbara.no, det er enklere enn & la andre "proffer" hjelpe deg (hvis de ikke har testet selv eller har grunnlag i tester (SOM DE LINKER TIL)) , barbara.no har testet, og derfor vet de. Wi-fi-sertifisert utstyr skal (i teorien) fungere sammen, uavhengig av merke. Men det finnes også eksempler på at det ikke gjør det. Velger du klientkort av samme merke som aksesspunktet burde det være gode muligheter. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Hva enn du velger; pass på og standarisere på enten b eller g. Hvis du blander klienter med b og g vil man på mange basestasjoner(les:de jeg har testet) oppleve langt lavere hastigheter enn hvis man bare har en type klienter.(hvis man bare bruker til deling av internett blir det nok ikke merkbart, men ved filoverføringer lokalt o.l. merker man det godt) Lenke til kommentar
alfalfa Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Hva du enn gjør: IKKE gå for trådløst i 2,4 ghz båndet. Dersom du senere vil ha trådløs overføring av TV/Video/DvD signaler er løpet kjørt. Disse enhetene kjører nemlig på samme frekvens... Dette har ingenting å si for nettverket ditt, men Video-signalene lager kvalm helt til du fysisk napper det trådløse nettverkskortet ditt ut av maskinen. (Har prøvd 2 typer, med alle tenkelige drivere & kanaler) Kjøp trådløst på 5Ghz båndet!!!!!!!! (54mbit) Kan ikke understreke dette sterkt nok. Mvh Alfalfa Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Hva du enn gjør: IKKE gå for trådløst i 2,4 ghz båndet.Dersom du senere vil ha trådløs overføring av TV/Video/DvD signaler er løpet kjørt. Disse enhetene kjører nemlig på samme frekvens... Dette har ingenting å si for nettverket ditt, men Video-signalene lager kvalm helt til du fysisk napper det trådløse nettverkskortet ditt ut av maskinen. (Har prøvd 2 typer, med alle tenkelige drivere & kanaler) Kjøp trådløst på 5Ghz båndet!!!!!!!! (54mbit) Kan ikke understreke dette sterkt nok. Mvh Alfalfa En liten ting til deg her. Både 11 mbit og 54 mbit kjører på samme frekvens 2,4 ghz. Dette gjør hustlf, trådløse tlf, tv/video osv. Det vil alltid gjøre det, pga at dette er den eneste fri verdens standar på trådløs teknoligi. Men, det finnes mange 2,4 ghz enheter som virker sammen. Du har jo alt i fra 2,4000 til 2,4999,så noe kan dyttes inn der. Det selges fra Draytek en wlan router som har 54 mbit, firewall, dhcp, usb printserver, inne bygget adsl modem til ca 1700,- Sjekk BGC Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 2. Det kommer ann p& routeren... om jeg ikke husker feil gjelder f0lgende: Telenor, du m& ha base stasjon, NGT, aksesspunkt holder. Alt kommer ann p& hvordan du kobler. Det er noen guider her og p& barbara.no Hvorvidt han får dekning i hele huset kommer an på utstrålt effekt og antennekonfigurasjon på aksesspunktet, mottaksforholdene til kortet, samt hva bygningen består av. Armert betong feks er et effektivt hinder. Dette har ingen ting med hvilken ISP han har å gjøre. Hva mener du med basestasjon kontra aksesspunkt? At basestasjonen også inneholder ruter/DHCP? Når han har ruter trenger han uansett kun et rent aksesspunkt, ikke aksesspunkt med ruterfunksjon. 3. Det kommer ann p& aksesspunktet/basestasjonen. Igjen, les p& barbara.no, det er enklere enn & la andre "proffer" hjelpe deg (hvis de ikke har testet selv eller har grunnlag i tester (SOM DE LINKER TIL)) , barbara.no har testet, og derfor vet de. Wi-fi-sertifisert utstyr skal (i teorien) fungere sammen, uavhengig av merke. Men det finnes også eksempler på at det ikke gjør det. Velger du klientkort av samme merke som aksesspunktet burde det være gode muligheter. huh.... Han skrev ikke at han hadde router, han skrev router/modem, og jeg gikk ut ifra at han ikke visste forskjellen. Hvis han ikke vet forskjellen s& vet har han heller ikke byttet ut det utstyret han fikk orginalt fra ISP. Sa aldri noe om dekning.. Det kommer ann p& utstyret som du sier. Jeg mente at basestasjonen har innebygget routerfunksjon ja. N&r du quoter sp.m&l 3 sier du at alt skal i teorien funke sammen. Det samme sier jeg, men det er ikke det han sp0r om. Han sp0r om hva som funker BEST sammen. Derfor ber jeg han lese tester av basestasjonen/aksesspunktet og hvilke kort det er testet sammen med (det er alltid fler) Og deretter velge det beste. Det er ikke alltid at samme merke er best. Ingen grunn til & bli hissig, jeg pr0ver & hjelpe, og har d&rlig tid etter jeg flyttet fra Norge. Har ikke tid til & drive & forsvare meg, hvis du mener noe er uklart s& rett meg p& en ordentlig m&te. Hvis du leser rundt i postene mine ser du at jeg ALDRI p&st&r noe jeg ikke vet er 100% sant, og hvis det er tvil linker jeg til sider som sier dette. Beklager for d&rlig quoting, men har ikke brukt det nye forumet s& mye, og har ikke hatt tid til & laere meg det enda Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 huh.... Han skrev ikke at han hadde router, han skrev router/modem, og jeg gikk ut ifra at han ikke visste forskjellen. Hvis han ikke vet forskjellen s& vet har han heller ikke byttet ut det utstyret han fikk orginalt fra ISP. Sa aldri noe om dekning.. Det kommer ann p& utstyret som du sier. Jeg mente at basestasjonen har innebygget routerfunksjon ja. Han skrev ruter og modem, altså må man gå ut fra at det er det han har. Jeg skjønner nå at du snakket om hva han trenger i tillegg hvis han kjører på det han fikk fra ISP, altså at NGT leverer ruter mens Skrullenor ikke gjør det. Right? Når han spør om plassering av aksesspunktet i kjelleren vil gjøre nettverket tilgjengelig i hele huset - også i etasjene over- er det jo nettopp hvilken dekning han oppnår det kommer an på. N&r du quoter sp.m&l 3 sier du at alt skal i teorien funke sammen. Det samme sier jeg, men det er ikke det han sp0r om. Han sp0r om hva som funker BEST sammen. Derfor ber jeg han lese tester av basestasjonen/aksesspunktet og hvilke kort det er testet sammen med (det er alltid fler) Og deretter velge det beste. Det er ikke alltid at samme merke er best. Det jeg skrev ifm. punkt 3 var mer et apropos, en tilføyelse til det du sa, jeg har ingen innsigelser mot det du skrev! Ingen grunn til & bli hissig, jeg pr0ver & hjelpe, og har d&rlig tid etter jeg flyttet fra Norge. Har ikke tid til & drive & forsvare meg, hvis du mener noe er uklart s& rett meg p& en ordentlig m&te. Hvis du leser rundt i postene mine ser du at jeg ALDRI p&st&r noe jeg ikke vet er 100% sant, og hvis det er tvil linker jeg til sider som sier dette. Er det noen som hisser seg opp da? Jeg oppfattet bare ditt svar på punkt 2 som noe upresist og følte behov for noen tilføyelser. Jeg synes selv at jeg gjorde et på en ordentlig måte, tror du misforstår hvis du oppfatter det slik at jeg angriper deg og at du må forsvare deg. Beklager for d&rlig quoting, men har ikke brukt det nye forumet s& mye, og har ikke hatt tid til & laere meg det enda Ikke noe problem for meg! Ha en fortsatt god dag! :-) Lenke til kommentar
amgat Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Mange bra svar her. Takker for det. Har gått gjennom noen av testene her, og ser at spesielt 3com får generellt bra omtaler. Prisene er også overkommelige. Og 3com har jo vært på markedet i mange år med nettverksutstyr. Det var router OG modem jeg har ja hehe. OG min ISP er skrullenor (Telenor, telesnor) Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Ja, her var det mye morsom lesing du.............tydelig at mange ikke har trådløst nettverk hjemme ihvertfall....... Som du ser i spec'en min så har jeg trådløst nettverk hjemme i g- standarden. Alle mine produkter er 3Com. Nå har ikke jeg kjeller, så da kan det være mulig at du må/bør ha et ekstra accesspunkt for å få god signalkvalitet. Noen her sier at man må ha basestasjon når man har Telenor - det er ikke helt korrekt. Jeg ser du har ADSL- modemet fra Telenor + en router. Da er det nok at du kjøper deg et accesspunkt + PCI- kort for dine PC'er. Å kjøpe en basestasjon når du fra før av har router kan føre til mye mikkmakk. Dvs. at du må konfigurere den ene routeren til å virke sammen med basestasjonen din (som jo egentlig fungerer som en router). Her er det nok mange som får en del problemer - hvis man ikke har tunga rett i munnen. Mange tror at man kan smelle to routere sammen, og alt er OK - men det blir feil. F.eks. må man disable DHCP på den ene routeren som står nærmest accesspunktet osv...osv.... Selv opplever jeg stabilt signal og god fart i en leilighet på ett plan og 120 m2 (trevegger mellom rommene)........ Endret 1. februar 2004 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå