Gå til innhold

en tidlig påskenøtt

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake gikk fatterns PC plutseligg *klikk*. Jeg hadde akkurat satt i en del ny hardware, og etter MYE fomling frem og tilbake fant jeg ut at ved å sette inn et GeForce2 MX kort, så løste PC'en seg ca. 30-60sec. etter at den var kommet inn i windows. Jeg satte inn det gamle Riva TNT2 kortet, og alt funka fint igjen. Jeg har alltid trodd at det var GeForce 2 kortet, helt til jeg oppgraderte min nye maskin, og slengte over mitt gamle GeForce 4 MX440 kort i hans PC. Nå er status som følger:

Maskinen startet opp helt fint. Jeg installerte nye drivere (brukte dem som fulgte medpå UT2k3 CD'en), og restarta. Oppløsningen var nå i 800x600 i 16bit, i 60Hz. Først prøvde jeg å stille på oppløsningen. Jeg fikk opp "skifter oppløsning og etter 15 sekunder så vil bla bla bla" ruta, og det som vanligvis skjer da er at skjermen blir sort et øyeblikk, så kommer den nye oppløsningen. Det skjedde ikke her. Skjermen ble sort, og ingenting skjedde... nada nix. Etter 15 sek. så ble den ikke som normal igjen. Restarta, og det samme skjedde når jeg skifta fra 16bit til 32bit, og fra 60Hz til 75Hz.

Hva i all verden er det som skjer? Er AGP porten i hovedkortet bøffa? Er det noe annet som kan skape dette problemet? Hvorfor funker Riva TNT2 kortet som en drøm, mens dette skjer med både GF2 og GF4 MX korta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du huska å avinnstallere alle gamle Riva drivere?. Kan være lurt å kjøre ett regcleaner-type program å fjerne alle gamle register nøkla, ellers er jo reinnstall av OS ett sikkert kort. Det kan jo også være at skjermen ikke tåler 75 hz. Er kun 'nye' skjermer som takler dette.

Lenke til kommentar

Skjermen er veldig god, og takler 85Hz uten problemer når jeg kjører den på min PC. Det med å gjerne gamle drivere var et godt tips though, men hvordan gjør jeg det? Jeg har alltid bare installert nye drivere over de gamle. Og vet du om noe gratis reg-cleaner program som funker bra? Alle tips mottas med stoooor klem ;)

Lenke til kommentar

Det finnes masser av gratis reg cleaner program. Gå til download.com og søk der. Hvis du har innstallert nye drivere over de gamle uten å først å avvinnstallere, er det 99 prosent sikkert at feilen ligger der. Geforce og Riva bruker to forskjellige driveroppsett og det kan da fort bli krøll. Først bare avinnstallerer du samtlige skjermdrivere fra kontrollpanel legg till/fjern programvare og bruk reg cleaner etterpå for å fjerne registernøkler og sånt som ligger igjen, legg inn nyeste versjon for MX driver fra nvidia.com, så bør det forhåpentligvis bli bra.

Endret av bat.man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...