Gå til innhold

AMD 2500+ eller 2800+?


Earendil

Anbefalte innlegg

Sitter her og har en ødelagt AMD Athlon XP 2800+ :cry:

Må naturlig nok kjøpe ny, og lurer på om jeg skal kjøpe en AMD Athlon XP 2500+ eller en AMD Athlon XP 2800+. Står mellom de to.

Har hørt at 2500+ er bedre enn 2800+ på overklokking, og derfor lurer jeg på om det lønner seg å kjøpe den i stedet for en 2800+

 

Alle svar mottas med takk.

 

Mvh

Stein-Ivar "Eärendil" Gamlem

 

PS: Ingen AMD VS Intel diskusjoner. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye XP`er er ALLE låst, men enkelte butikker sitter fortsatt med den gode "gamle" typen. Finner du ut når AMD begynte å låse CPU`ene sine, kan du være spesifikk når du bestiller. Isåfall er en XP2500 fantastisk, kan klokkes LETT til XP3200, er du flink, mer...Pr.dags dato er det bare AMD64 FX som ikke er låst.

Lykke til på jakten!

PS. Finner du butikker som fortsatt har gammel-typen er det bare å si fra her på forumet. Sikkert mange som vil sikre seg denne "godbiten" før den forsvinner :p

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får tak på en ulåst XP2500+, så er likevel XP2500+ det beste valget da den har lavere multiplier enn XP2800+.

 

Dvs:

 

XP2500+ = 166 X 11 = 1,833 Ghz

Xp2800+ = 166 x 12,5 = 2,083 ghz

 

Ved kun FSB klokking så blir "målet" å nå 400Mhz (FSB 200) helst med original Vcore.

 

og da blir det teoretiske resultatet:

 

XP2500+ = 200 X 11 = 2,2 Ghz

Xp2800+ = 200 x 12,5 = 2,5 ghz

 

Men erfaring viser at det er vanskelig å komme over 2,4 Ghz uten å bruke ekstremt høy Vcore som igjen krever ekstrem kjøling.

 

Den enkleste veien til god ytelse blir derfor en XP2500+ som kjøres med original Vcore (eller en liten økning på 5-10%) ved FSB mellom 190-210 som gir deg en hastighet mellom 2,0 Ghz - 2,3 Ghz. M.a.o like bra eller bedre en en std XP2800+

 

NB! Eneste grunn til ikke å velge XP2500+ er hvis du har et hovedkort som ikke lar deg justere FSB, som f.eks Asus A7N8X-VM.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Godt nyttår folkens!

 

Til saken; en XP2500 er godt egnet til klokking, som de fleste sier. Hadde en ihende, men den klokket æ til de evige jaktmarker :wallbash: ja ja ja...

Brukte den i serveren min, den nådde 11,5x225 ~2587,5 før den tok kvelden,

mens min trofaste XP2800 som æ kjører på nu (se signatur), har vært oppe i 12x225 ~2700Mhz, men da sto den i balkongdøra i -19C :cool:

Til vanlig når det er romtemp inne, kjører æ på 11,5x210 ~2451mhz

(grunnet temp som hele kassa produserer...10hdd's!?!)

 

Er du heldig kan det være nesten like mye å hente på både XP2500 og XP2800,

men på oc så kommer det nesten nesten alltid an på kjølinga -og hvor bra HK du har.. yupp!

Lenke til kommentar

Jepp kjøpte et nytt Nf7-S bare for å teste det litt,har 2 stk. 8RDA+ det ene rev. 1 og det andre rev.1,2.

Må si at jeg er skuffet over Abit kortet, klarer 225 stabilt uansett spenning på rammen men så snart jeg prøver 227 så failer Prime men ikke memtest.Prøver nå forskjellige bioser men ikke noe som hjelper.

8Rda+ kortet rev.1 som jeg har er en del bedre og er stabilt på Vcore noe ikke Nf7-S er i det hele tatt.

Mulig jeg bestiller et DFi eller et nytt 8Rda+ rev.2 for å se om jeg når høyere på fsb. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...