Aetius Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 (endret) Saken er den at vi skal nå forsøke å dele på bredbåndet her i huset, slik at alle (dvs fire-fem PCer og en Mac) kan være på nett samtidig. Vi har et Motorola SurfBoard kabelmodem, og en 8-porters 10/100 switch. Mine spørsmål er som følger: 1) Såvidt jeg har forstått må viha en router, siden ISP bare tilbyr en enkelt IP-addresse. Noen som har anbefaling på hvilken router vi bør skaffe oss? Billigst mulig, helst. Tenkte på denne routeren. 2) Switchen har bare 8 porter - ingen merket uplink. Er det sånn å forstå at port nr 8 er "standard" å bruke til uplink i et slikt tilfelle? 3) Vi må registrere MAC-addressene til maskinene hos ISPen for at de skal kunne kobles til på nett. Har en router sin egen MAC-addresse som vi må registrere? Holder det med kun denne, eller må alle maskinenes MAC også være registrert hos ISP? Kan bare registrere fem stk, så jeg håper det holder med routeren. 4) Kabelmodem og router skal stå i en etasje, switchen i en annen, slik at noen maskiner skal være koblet til routeren, og noen til switchen. Hvilke kabler trenger vi? Har forstått det sånn at ukryssede skal brukes til hver enkelt maskin, og krysset mellom kabelmodem og router, men hvilken kabel må vi bruke mellom routeren og switchen? 5) Noen tips om hva som må gjøres for å få dette til å funke? Er det bare å koble sammen og så funker alt, eller må ting settes opp etc? Sikkert temmelig teite spørsmål, men dette er en av de få tingene inne data jeg har temmelig liten erfaring med, så all hjelp mottas med takk! EDIT: La til link til router, men denne funker ikke første gang du klikker. Prøv en gang til, så funker den. Endret 18. januar 2004 av Aetius Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Saken er den at vi skal nå forsøke å dele på bredbåndet her i huset, slik at alle (dvs fire-fem PCer og en Mac) kan være på nett samtidig. Vi har et Motorola SurfBoard kabelmodem, og en 8-porters 10/100 switch. Mine spørsmål er som følger: 1) Såvidt jeg har forstått må viha en router, siden ISP bare tilbyr en enkelt IP-addresse. Noen som har anbefaling på hvilken router vi bør skaffe oss? Billigst mulig, helst. 2) Switchen har bare 8 porter - ingen merket uplink. Er det sånn å forstå at port nr 8 er "standard" å bruke til uplink i et slikt tilfelle? 3) Vi må registrere MAC-addressene til maskinene hos ISPen for at de skal kunne kobles til på nett. Har en router sin egen MAC-addresse som vi må registrere? Holder det med kun denne, eller må alle maskinenes MAC også være registrert hos ISP? Kan bare registrere fem stk, så jeg håper det holder med routeren. 4) Kabelmodem og router skal stå i en etasje, switchen i en annen, slik at noen maskiner skal være koblet til routeren, og noen til switchen. Hvilke kabler trenger vi? Har forstått det sånn at ukryssede skal brukes til hver enkelt maskin, og krysset mellom kabelmodem og router, men hvilken kabel må vi bruke mellom routeren og switchen? 5) Noen tips om hva som må gjøres for å få dette til å funke? Er det bare å koble sammen og så funker alt, eller må ting settes opp etc? Sikkert temmelig teite spørsmål, men dette er en av de få tingene inne data jeg har temmelig liten erfaring med, så all hjelp mottas med takk! 1. Du må ha en router mellom modem og switch. selv bruker jeg Sunsway/ST Lab Broadband Gateway som er billig og bra. 2. Har selv en 8 porters Cnet switch uten "uplink" port, så da er det bare å bruke port nr 8. 3. Det skal holde med å kun registrere MAC adressen til routeren (tror jeg). 4. Mellom router og switch så fungerer ukryssede kabler.. NB! på Sunsway routeren så er det 4 LAN porter + egen uplink port + porten som kobles til modem. 5. Koble alt sammen, deretter åpner du IE på en av maskinene og går til http://192.168.1.1 så får du opp admin menyen til routeren. Der kan du enten kjøre en wizard eller stille inn manuelt. Hvis ISP'en din registrerer MAC adressen, så kan det tyde på at du ikke har statisk IP adresse. Da trenger du kun info om HOSTNAME og muligens DNS. Hvis du har STATISK IP så trenger du info om: - Tildelt IP adresse - Subnet mask - Gateway - DNS I tillegg har denne routeren innebygget firewall med DMZ sone, samt NAT forwarding. Dette oppsettet fungere utmerket for meg med 5 maskiner på nettverket. Det eneste jeg savner på routeren er NAT-LOOPBACK. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 18. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2004 Hehe! Du foreslår jo akkurat samme routeren som jeg tenkte å kjøpe, så det tar jeg som et godt tegn! Ellers takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå