Gå til innhold

Fra VHS-kassett til PC til DVD.

Anbefalte innlegg

Har fått en del Super 8-filmer (gamle ruller uten lyd) fra barna var små overført til video (VHS). Før jeg leverte inn til fotobutikken som gjorde jobben for oss, sorterte jeg alt (la rullene i rekkefølge).

Da VHS-kassetten kom i posten viste det seg at butikken hadde rotet til alt. I begynnelsen er barna 1 år, så 3 år, så 1 år igjen. Argh! :devil: For noen idioter!!

Nå vil jeg prøve å få filmen inn på PC-en for å redigere alt selv og legge til lyd og tekst.

1. Er det i det hele tatt mulig å gjøre dette? Hvordan?

2. Hvilket redigeringsprogram vil være best egnet til denne jobben?

Tusen takk for all hjelp!

Mvh

Kalle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan. Her er det mange veier til målet, men den enkleste (og beste) er som følgende:

1. Skaff et DV- kamera med video inn. Spill filmen fra VHS inn på DV- tape

2. Overfør filmen til PC-en med Firewire- tilkobling. Det har alle DV- kameraer som har AV inn.. Du må ha Firewire- inngang på datamaskinen din.

3. Bruk et redigeringsprogram til å redigere filmen. Aktuelle programmer er Vegas video, Adobe premiere, eller for en nybegynner kanskje et av produktene til Pinnacle.

4. Velg "print to tape" fra videoredigeringsprogrammet, og send videoen tilbake til DV- kameraet.

5. Kopier filmen fra kameraet til VHS.

6. Husk å ta vare på DV- kassetten med mastertape. Fra den kan du senere lage DVD og flere kopier.

Ellers regner jeg med at du betalte en god del penger for kopieringen. Hva med å gå i butikken og klage litt, og påpeke at de har gjort en dårlig jobb.

Lykke til!

edit- skrivefeil som vanlig..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Du må ha et TV kort. Disse koster alt fra 600 kr og oppover til mange tusen. Som du sikker skjønner er de dyre ment mer for det profesjonelle markede.

Så jeg ville sett etter et kort i "midrange" klassen.

Når du har dette satt opp så følger det med software som tar opp det signalet som måtte komme inn fra TV korte.

Disse filene kan du så redigere i et program du sikkert alt har. Microsoft Movie maker. Kjører du XP så har du det. Hvis ikke så kan du finne pakke greier med TV kort og redigerings programvare. Feks fra Pinnacle.

Vel..her har du to fremgangsmåter da, den over...og min.

btw, en kammerat av meg hadde samme utfordring som deg. Han droppet hele det å gå til butikk. Han satte opp en prosjektor i et helt mørkt rom. Satte sitt DV kamera på en tripod og satte den helt perfekt opp så kamera dekket hele lerrete. Så spilte han det inn slik. Det er EKSTREMT viktig at rommet dette skjer i her helt mørkt. Da har du alle filmene på DV, og kan følge instruksjonene på han over.

og..btw..kjøp DVD brenner om du ikke har det.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste advare deg mot Akiras forslag. Hvis du ikke bruker så mange penger på det TV- kortet at du like gjerne kunne kjøpe et DV- kamera, kommer du til å slite skikkelig. Tro meg, jeg har forsøkt. Omveien om kamera løser problemer med dårlig kvalitet på bildene, problemer med synkronisering mellom lyd og bilde, dropped frames og så videre.

Hvis du synes dette virker litt voldsomt, så kan du jo droppe PC-en, og bruke et kamera til å redigere med- pauseknapp og så videre. De fleste DV- kamereraer har støtte for å beholde bilde og legge til ny lyd.

Forøvrig går det fint å spille av selv, som Akira nevner, men du får bedre resultat med et helt hvitt matt papirart ( for eksempel "bright" papir til en blekkskriver" i stedet for et lerret, som faktisk stjeler mye lys. Bruk forstørrelsesglass når du fokuserer, så blir det skarpt og bra.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Ellers regner jeg med at du betalte en god del penger for kopieringen. Hva med å gå i butikken og klage litt, og påpeke at de har gjort en dårlig jobb.

Jeg kan love at forretningen har fått høre siste nytt, men de gav meg ingen form for rabatt eller tilbakebetaling. Skal ihvertfall ikke dit flere ganger. Kostet noen og mange hundrelapper, ja.. :cry:

Jaja...takk for gode råd :thumbs:

Lenke til kommentar
1. Skaff et DV- kamera med video inn. Spill filmen fra VHS inn på DV- tape

2. Overfør filmen til PC-en med Firewire- tilkobling. Det har alle DV- kameraer som har AV inn..

Dette første leddet kan du hoppe over, dersom du har eit DV-kamera som også fungerer som digital konverter for analoge signal, altså ein AV->DV-konverter. Da kan du kopiere direkte frå VHS til PC via DV-kameraet (utan tape i). Har gjort dette frå Hi8-kamera, og går ut i frå at prinsippet er det same med VHS-spelar.

Lenke til kommentar

så lenge du har en videospiller så trenger du ikke å kjøpe deg noe svindyrt DV-kamera, det må være det dårligste tipset på lenge. du kan overføre signalene rett fra videospilleren.

Hvis du derimot ikke har en videospiller så kan det være en ide å kjøpe et skjermkort med tv-inn.

Så kan du bruke det innebyggete redigeringsprogrammet i windows.

For å lage en dvd trenger du en dvd-brenner.

Mvh.

Erik

Lenke til kommentar
så lenge du har en videospiller så trenger du ikke å kjøpe deg noe svindyrt DV-kamera, det må være det dårligste tipset på lenge. du kan overføre signalene rett fra videospilleren.

Hvis du derimot ikke har en videospiller så kan det være en ide å kjøpe et skjermkort med tv-inn.

Så kan du bruke det innebyggete redigeringsprogrammet i windows.

For å lage en dvd trenger du en dvd-brenner.

Mvh.

Erik

Vennligst les hele posten før du svarer. Begge metodene er presentert og diskutert.

AKIRA

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forslaget til Akira anbefales, men trinn 4-6 er helt unødvendige.

Dersom du bruker Pinnacle Studio velger du bare å generere DVD innhold etter at du er ferdig å redigere, etterpå brenner du ut resultatet på en ferdig DVD. I Pinnacle lager du menyer og alt du trenger.

Ingen vits å kopiere tilbake til DV kassett, dersom du vil ha en backup av prosjektet for senere redigering lagrer du bare prosjektfilene på DVD-disker. Dersom videofilene er for store til å få plass på en disk finnes det flere programmer for å splitte dem.

Dette forutsetter selvsagt at du har en DVD-brenner i PC'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...