K.Austheim Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Hei! Har nettopp innstalert Fedora på burken min og det ser ut til å fungere ganske så bra. Jeg er relativt ny i gamet og ganske uviten på dette området, men jeg stusset litt over en sak jeg oppdaget i phpSysInfo. Skal disk swap størrelsen stå på 0 KB? Synes å huske at denne hadde en annen verdi i clarkconnect. Enda en ting, er det normalt at ramforbruket ligger på 80-97% hele tiden? Kjører jo ingen vesentlig store prosseser heller. I skrivende stund kjøres det kun en psybnc. System informasjon til serveren. Lenke til kommentar
sim Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Som tidligere sagt i en post for et par dager siden, så bruker Linux det minne den kan. Om ikke bare å kjøre programmer, så cacher den også de nyligste åpnede filene o.l. Lenke til kommentar
K.Austheim Skrevet 18. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2004 Men, er det ikke mulig å endre disk swap størrelsen? Har man ikke mer å gå på da, om all rammen skulle bli brukt til en prosses, eller har jeg missforstått fullstendig her? Lenke til kommentar
dvj Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 du kan enkelt lage ny swap partisjon og mounte den om det skulle vise seg å vær for lite swap.. hva sier "cat /proc/meminfo" om SwapTotal? Lenke til kommentar
K.Austheim Skrevet 18. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2004 Kunne noen forklart meg litt mer i detalj hvordan jeg mounter en ny swap partisjon? I cat /proc/meminfo får jeg opp "SwapTotal: 0 kB". Lenke til kommentar
dvj Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 How to create swap space 1. Create swap partition (This example uses IDE 2nd drive (/dev/hdb), 2nd partition). Use n command and make partition. Change ID to 82 by using t command # fdisk /dev/hdb 2. Make swap space using mkswap # mkswap -c /dev/hdb2 3. Enable swap space # swapon /dev/hdb2 Check swap space using free or top command 4. Edit /etc/fstab to enable next boot ... /dev/hdb2 swap swap default 0 0 http://www.grape-info.com/doc/linux/root/swap.html http://www.google.com/search?q=create+swap...=utf-8&oe=utf-8 Lenke til kommentar
sim Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 swap partisjonen settes ofte opp automatisk i installasjonen. Merkelig at du ikke har en slik da :/. Lenke til kommentar
dvj Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 håper du har ledig plass på harddisken til en ny partisjon kan det ver det ble lagt swap partisjon men for en eller annen grunn den ikke kom i /etc/fstab filen? Lenke til kommentar
telegeek Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Maskinen bruker vel ikke swap partisjonen før minnet er oppbrukt uansett? Fordelen med at maskinen bruker minne i stedet for swap er at minnet har ca 1000 (ja 1000) ganger høyere hastighet Lenke til kommentar
Errae Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 lurt å lage swapen dobbelt så stor som ram'en du har (= Lenke til kommentar
dvj Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 lurt å lage swapen dobbelt så stor som ram'en du har (= det er bare en gammel myte, mangen som vil vær uenig med deg der Lenke til kommentar
K.Austheim Skrevet 19. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2004 Takker så mye for hjelpsomheten! Jeg fikk da omsider laget meg en swap partisjon, dog bare på 251 MB, men det er da bedre enn ingenting Lenke til kommentar
dvj Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 251MB burde holde fint det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå