Gå til innhold

Hjemmelaget Vanntank


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis plexi'en er tykk nok (ca. 3mm. eller tykkere) kan du bruke en gjengetapp. Vanntanken min består av et alurør 100mm. diameter, 60mm. langt, 3mm. tykt, og med påsveiset dørkplate i endene (i mangel av vanlig aluplate) med 1/2" gjengede hull i rørsiden. Ser ut som et dass og er alt for stor som tank, men gjør jobben sin utnmerket godt :D .

Lenke til kommentar
Hvis plexi'en er tykk nok (ca. 3mm. eller tykkere) kan du bruke en gjengetapp. Vanntanken min består av et alurør 100mm. diameter, 60mm. langt, 3mm. tykt, og med påsveiset dørkplate i endene (i mangel av vanlig aluplate) med 1/2" gjengede hull i rørsiden. Ser ut som et dass og er alt for stor som tank, men gjør jobben sin utnmerket godt :D .

Jeg prøvde dette i min tank:

1. Det er et h*?%!te å gjenge i plexien, sponet bare klumper seg og legger seg nedi hullet. (kan ha noe med kvaliteten på plexien)

2. Etter at jeg fikk gode nok gjenger, la jeg en pakning mellom lokket og tanken og skrudde det fast. Lokket (plexi) var for mykt til å klemme ned pakningen andre plasser enn rett rundt skruene.

 

Løsningen ble å kline silikon på kanten av tanken og deretter skru på lokket, jeg skal alltid klare å rive opp den silikonen når jeg en gang skal ha opp tanken igjen.

Lenke til kommentar

Plexi er ikke det enkleste å jobbe med nei... Jeg foretrekker Lexan hvis jeg absolutt må jobbe med slike materialer, men det kan ende opp slik du beskriver hvis det blir varmt. Både "vanlig" plexi og Lexan er et temmelig mykt materiale, så jo tykkere det er, desto mindre flexing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...