Gå til innhold

Lydkvalitet, lydkort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Teoretisk forskjell: Nei

Praktisk forskjell: Ja

En CD-spiller leser også bare av signalet, men det er fremdeles forskjell på CD-spillere. Tilogmed på digitale utganger.

På stasjonære cd-spillere benyttes som regel dac'en i cd-spilleren ettersom denne som regel er bedre enn den i recieveren. Det vil da være forskjell mellom ulike cd-spillere ettersom det er store forskjell på kvaliteten mellom de ulike dac'ene.

Dersom en benytter digital-ut benyttes altså dac'en i reciveren og jeg kan derfor ikke helt skjønne at det skulle være noen forskjell mellom dem.

Lenke til kommentar
Må bare spørre jeg. Er det noen forskjell på lydkvaliteten mellom ulike lydkort dersom jeg benytter digital-utgangen?

Kanskje? Det er jo en del gammeldagse komponenter i lydkortene fortsatt ... motstander og kondensatorer etc.

Lydkort bruker forskjellige chiper for å gjøre jobben. Du kan jo se om du blir litt mer forvirra av disse linkene. Se etter type audio chip/dsp/convertere o.s.v:

http://www.tomshardware.com/video/20031114...ctive_circuitry

http://www.tomshardware.com/video/20031007/audigy-08.html

http://www.tomshardware.com/video/20030821...nd_card-02.html

http://www.tomshardware.com/video/20030821...nd_card-06.html

http://www.tomshardware.com/video/20020115/terratec-01.html

Pal

Lenke til kommentar

Skjønner jo at forskjellige lydkort bruker forskjellige komponenter, men så lenge signalene faktisk kommer fram til forsterkeren kan det da ikke være noen forskjell på dem? Det er jo de samme signalene som kommer fra et dyrt lydkort som et billig lydkort, nemlig en PCM strøm fra cd-plata.

Lenke til kommentar
Teoretisk forskjell: Nei

Praktisk forskjell: Ja

En CD-spiller leser også bare av signalet, men det er fremdeles forskjell på CD-spillere. Tilogmed på digitale utganger.

Det er vel i så fall selve avlesinga som er bedre, at den klarer å lese med mindre feil (mindre sårbar for vibrasjoner kanskje), selv om jeg ikke er helt overbevist om at dyre cd-spillere er bedre på dette.

Når det gjelder lydkort så kjører de ut de samme signalene uansett sålenge det er digitalt, dvs det er ingen forskjell. Med ett bitte lite forbehold, har hørt at billige lydkort (non-pro), upsamler 44.1 khz fra feks cder til 48 khz og tilbake til 44 khz internt i lydkortet, så man ikke skal få en bit for bit perfekt overføring, etter påtrykk fra platebransjen, er det noen som vet om dette er fakta?

AtW

Lenke til kommentar
Når det gjelder lydkort så kjører de ut de samme signalene uansett sålenge det er digitalt, dvs det er ingen forskjell. Med ett bitte lite forbehold, har hørt at billige lydkort (non-pro), upsamler 44.1 khz fra feks cder til 48 khz og tilbake til 44 khz internt i lydkortet, så man ikke skal få en bit for bit perfekt overføring, etter påtrykk fra platebransjen, er det noen som vet om dette er fakta?

AtW

Har hørt akkurat det samme, men trodde dette gjaldt samtlige nyere lydkort. Kan noen bekrefte/avkrefte dette her?

Var noen som dro inn optisk vs coaxial overføring her. Selv om dette er en annen diskusjon ønsker jeg bare å kommentere dette. Bitfeil ved digital overføring av lyd kan sammenlignes med å vinne i lotto. Dette forekommer ikke, hverken ved optisk eller elektrisk overføring. Prosessen som gjør om det elektriske signalet om til lys er den enkleste sak i verden å lage og kan skrus fast i hvilken som helst enhet til en latterlig billig penge. Hadde det forekommet slike feil her av den typen hifibransjen hevder hadde kommunikasjon mellom PCer vært så og si umulig.

Lenke til kommentar
Har hørt akkurat det samme, men trodde dette gjaldt samtlige nyere lydkort. Kan noen bekrefte/avkrefte dette her?

Det gjelder de fleste ikke profesjonelle lydkort..

De eneste rimelige kortene jeg vet om som ikke nødvendigvis resampler er kort basert på VIA Envy24 chipen(bla. Terratec..)

Men også disse kan resample om driverene "ønsker" det..

Lenke til kommentar

Selv om lydkort A og lydkort B begge overfører en strøm med digital data perfekt til en reciever eller dac og de to datastrømmene har samme bitmønster, er det ikke dermed sagt at disse signalene er identiske. Timingen på bitene har også betydning. Dette blir kalt jitter, og er årsaken til at folk kan høre forskjell på lydkort, cd-drev, kabler osv..

Lenke til kommentar

En datamaskin bryr seg filla om "hastigheten" til hver elektrisk puls som kommer inn, altså bitstrømmen. Hifibransjen fant opp begrepet Jitter da de ikke greide å forklare et fenomen på noe bedre måte, nemlig at noen greide å høre forskjell på digitale kabler ol. Dersom Jitter skulle vært et problem mellom f.eks. lydkort og forsterker ville vi ikke hørt en forvrengt eller anerledes lyd, vi ville i stedet oppleve en pause i lyden ettersom forsterkeren i en kort tid ikke ville fått inn signaler.

Lenke til kommentar
Selv om lydkort A og lydkort B begge overfører en strøm med digital data perfekt til en reciever eller dac og de to datastrømmene har samme bitmønster, er det ikke dermed sagt at disse signalene er identiske. Timingen på bitene har også betydning. Dette blir kalt jitter, og er årsaken til at folk kan høre forskjell på lydkort, cd-drev, kabler osv..

Effekten av jitter er ikke nødvendigvis hørbar. I normalt oppegående utstyr er jitter på et så lavt nivå at den ikke er hørbar.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at bitene ikke ligger i riktig rekkefølge på cdene, dette for å forenkle feilkorrigerin, de blir derimot endt i feil reggefølge til en liten cache som gjør det om til riktig rekkefølge, men jeg vet ikke hvor i systemet dette gjøres. Poenget mitt er i alle fall, at Jitter har garantert ingenting å si før etter denne sorteringen er gjort, så jitter er vel neppe årsaken til å folk hører forskjell på cd-drevene.

Forøvrig tviler jeg sterkt på at jitter har noe å si uansett. Men det er ett par ting jeg luer på: hva slags konkrete resultater kan timing ha, utenom bitfeil, om timingen er dårlig blir jo firkantbølgen i ett digitalt signal bare litt forsøvet, hva forårsaker dette som ikke er bitfeil?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...