Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en 16 CPU kan maks behandle 16 bit data pr. instruksjon, den kan emulere 32 bit, men det er ikke naturlig.

for å si det enkelt er en CPU bygd for å behandle 16, 32 eller 64 bit. Det funkerer derfor best å bruke det antall bit som cpu´en er laget for.

Det blir som om du kun kan ha tall som er 2 tall lange fks: 75, 43 ,56 ,60. Hvis du skal legge samme 100 + 100 ville du få problemer men du hadde sikker greid det, men med mange flere utregninger.

Hvis jeg hadde kjørt et 16 bit program/spill på min 32 bit CPU så ville mitt OS laget et lag mellom programmet og min CPU så programmet ville ikke merket at det blei kjørt på en 32bit cpu og cpu´en ville ikke merket at det var et 16bit program som blei kjørt, men som ved all emulering ville CPU´en bruke kraft til å utføre emuleringe å vil derfor fungere tregere. Men denne emuleringen skjer i softwaren ikke nødvendigvis et OS, jeg vet det finnes programmer for å simulere 64bit på 32bit CPU´er men de er ikke inkludert i windows som standard slik som 16bit til 32bit er.

Hvis du hadde en 32bit CPU så funker det best med et 32bit OS forde OS´et bruker ikke mere en 32bit tall som passer slik at man ikke trenger emulering å dermed slipper å gå en "lengere vei".

Det blir neste som om noen en skal snakke med en franskman (hvis du ikke kan fransk) da må du bruke en ordbok (noe som tar tid)

til slutt vil jeg bare si at jeg ikke er den beste til å forklare å jeg kan ikke garantere at alt jeg skriver er riktig.

av linker så kan jeg nevne

microsoft.com: søk etter win64, 64bit.

AMD.com søk etter amd64, 64bit.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen mellom Win16, Win32, Win64?

altså: hva er forskjellen mellom en 16 bit, 32 bit og 62 bit maskin\OS?

Når vi snakker om forskjellen på f.eks en 32-bits og 64-bits CPU er det i grunn bare "general purpose" registrene som har blitt større. Resten avhenger av hvilken løsning hver enkelt leverandør velger å bruke.

Lenke til kommentar

ja du har helt rett, en bit kan være enten 1 eller 0 så 16 bit blir da 16 enere eller null.

for å ta det lengere så er en byte 8 bit (noe du muligens vet)

Når vi snakker om forskjellen på f.eks en 32-bits og 64-bits CPU er det i grunn bare "general purpose" registrene som har blitt større. Resten avhenger av hvilken løsning hver enkelt leverandør velger å bruke.

Du har helt rett Manuel

EDIT: trykk leif

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...