Gå til innhold

Grantsdale/Alderwood`s offisielle navn avslørt

[Protus]

Anbefalte innlegg

X-bit labs har visst fått tak på de offisielle navnene til Grantsdale og Alderwood.

Grantsdale blir vist hetende i915, mens Alderwood vil bære navnet i925X.

De tre Grantsdale-versjonene blir vist hetende i915P (Grantsdale-P), i915G (Grantsdale-G) og i915GV (Grantsdale-GV).

Alderwood vil vist også få en PAT-lignende funskjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, siden både PCI-Express eller DDR-II har fått reativt beskjedne mottakelser, og ingen kan si hva slags ytelse minne-boostene vil innebærei praksis, så venter nok folk mere på at tester av faktiske produkter eller referanse-kort med disse chippene kommer. Akkurat nå er det bare navn.

Og siden masse av hypen om nye produkter både fra Intel og AMD har vist seg å være akkurat det - hype, så vil ivertfall jeg seg beviser på at teknologien leverer, før jeg blir "oppildnet" (fant ikke bedre ord i farta :blush: ).

Just my 2 cents

Mvh.

S.

Lenke til kommentar

Her er nok endel interesse for slikt, men med unntak av navnene på chipsettene så er det ikke egentlig kommet frem noe nytt nå. Matrix-RAID, 4 S-ATA kanaler, PAT, forbedret lyd/grafikk og PCI Express funksjonaliteten er det allerede svært velkjent).

PCI Express vil jeg tro det er endelentusiasme for, hvertfall blandt dem som vet hva det er men det faktum at der enda ikke er lansert gjør at de fleste neppe er klar over hvilken enorm forbedring PCI Express er (over dagens PCI og I/O system). Personlig har jeg planer om å skaffe meg PCI Express hovedkort uka det kommer i salg.

DDR2 er vel litt mere "lunkent" siden dagens 800FSB prosessorer, som nå benytter dual channel DDR400 ikke vil se noe pratisk ytelseøkning med DDR2-400, men først når DDR2 begynner å få opp farta (533, 667 etc). En annen fordel er jo at brikkene er billigere og enklere å produsere/implementere.

Lenke til kommentar
Her er nok endel interesse for slikt, men med unntak av navnene på chipsettene så er det ikke egentlig kommet frem noe nytt nå. Matrix-RAID, 4 S-ATA kanaler, PAT, forbedret lyd/grafikk og PCI Express funksjonaliteten er det allerede svært velkjent).

PCI Express vil jeg tro det er endelentusiasme for, hvertfall blandt dem som vet hva det er men det faktum at der enda ikke er lansert gjør at de fleste neppe er klar over hvilken enorm forbedring PCI Express er (over dagens PCI og I/O system). Personlig har jeg planer om å skaffe meg PCI Express hovedkort uka det kommer i salg.

DDR2 er vel litt mere "lunkent" siden dagens 800FSB prosessorer, som nå benytter dual channel DDR400 ikke vil se noe pratisk ytelseøkning med DDR2-400, men først når DDR2 begynner å få opp farta (533, 667 etc). En annen fordel er jo at brikkene er billigere og enklere å produsere/implementere.

Dersom det er slik at DDR2 vil gi dobbel båndbredde på samme klokkefrekvens som vanlig DDR, da vil det jo være meningsløst med dette, siden 800 FSB CPUene til Intel allerede har den båndbredden de trenger gjennom Dual DDR 400. Er jeg på jordet nå ?

Lenke til kommentar
' date='19/01/2004 : 11:43']

Dersom det er slik at DDR2 vil gi dobbel båndbredde på samme klokkefrekvens som vanlig DDR, da vil det jo være meningsløst med dette, siden 800 FSB CPUene til Intel allerede har den båndbredden de trenger gjennom Dual DDR 400. Er jeg på jordet nå ?

Nei. Det er korrekt. DDR2 skal være billigere å produsere enn DDR. Men jeg har nå mine tvil om vi vil se noe til den lavere prisen med det første. Alt som er nytt i data verdenen har alltid en premium. Men vi får se...

Lenke til kommentar
...DDR2 skal være billigere å produsere enn DDR. Men jeg har nå mine tvil om vi vil se noe til den lavere prisen med det første. Alt som er nytt i data verdenen har alltid en premium. Men vi får se...

Regner heller ikke med noe "billig" DDR2 før sommer'n men når volumet begynner å øke (Q3?) så kommer nok prisene til å ramle.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet kommer ingen av Intels nye brikkesett til å erstatte PCI med PCI Express fullstendig, da de kommer fortsatt til å ha innebygget PCI-kontroller ved siden av PCI Express.

Det er først og fremst AGP som PCI Express skal erstatte (se her), men det er ikke pga. båndbredden (AGP8X har en maks båndbredde på 2.1GB/s) ettersom alle skjermkort har sitt eget minne (f.eks. Geforce FX 5950 har 256MB DDR-minne som kjører på 950MHz med en maks båndbredde på 30GB/s) så representerer ikke båndbredden til AGP-bussen i seg selv noen flaskehals i dag. AGP har derimot andre begrensninger som gjør at man etterhvert ønsker å bytte den ut, først og fremst fordi den bare kan gi opptil 25W (50W m/AGP Pro) til skjermkort noe som er for lite. Da PCI Express kan gi opptil 75W til skjermkort, så er den sånn sett å foretrekke fremfor AGP. Det er helt klart en forbedring, men en enorm forbedring er vel å ta litt hardt i? ;)

PCI Express er veldig interessant, men jeg tror neppe det kommer til å ta av før tidligst i 2005 da behovet melder seg for fullt :thumbup:

DDR2 er vel litt mere "lunkent" siden dagens 800FSB prosessorer, som nå benytter dual channel DDR400 ikke vil se noe pratisk ytelseøkning med DDR2-400, men først når DDR2 begynner å få opp farta (533, 667 etc).

Ja, for ikke å snakke om at DDR2 også har dobbelt så høye minneforsinkelser ('latency') som DDR400 (bare se her)...

...DDR2 skal være billigere å produsere enn DDR. Men jeg har nå mine tvil om vi vil se noe til den lavere prisen med det første. Alt som er nytt i data verdenen har alltid en premium. Men vi får se...

Regner heller ikke med noe "billig" DDR2 før sommer'n men når volumet begynner å øke (Q3?) så kommer nok prisene til å ramle.

Tja, jeg tror ikke prisene på DDR2 kommer til å gå ned nevneverdig før tidligst ved årsskiftet. I følge siste nytt (se her) så kommer DDR2 til å koste dobbelt så mye som DDR400, og når vi nå vet at disse nye brikkesettene til Intel primært bare kommer til å støtte DDR2 så kan en slik oppgradering bli veldig kostbar...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

De fleste PCI Express hovedkort kommer til å bli utstyr med PCI spor for bakover kompatiblitet men hovedkortene er bygget rundt PCI Express systemet (den klassiske PCI broa kommer bare til å hektes på southbridge.

PCI bussen vi har idag har flere problemer, båndbredden er dårlig, *alle* ATA eller SCSI kontrollere med 2 eller flere disker kan alene oversvømme hele bussen, gigabit kan trekke det dobbelte av hva PCI kan levere og en Firewire 800 kontroller kan nesten ta hele bussen. Det eneste PCI kortet jeg har som ikke overbelaster bussen er lydkortet ;) .

Latency og muligheten for hvert kort til å sende/motta data samtidig (på hver sin uavhengige kanal) er kanskje den største praktiske. Vi slipper alle den høye forsinkelsen og alle venting på I/O som dagens PCI gi. Den totale ytelsen øke, og systembelastningen synke. At hovedkortene kan gjøres billigere og enklere er jo bare en ekstra bonus.

AGP bussen's problem er ikke båndbredde men latency, det er en gammeldags protokoll basert på en gammeldags standard, PCI. Hvor stor effekten av PCI Express vet jeg ikke men jeg vet både ATI og Nvidia er svært entusiastiske, det er vel ikke uten grunn.

Naturligvis, om det blir en enorm forbedring kommer jo ann på bruket... de fleste maskiner har jo en harddisk og intregrert skjermkort, så for de fleste er forbedringen ikke enorm men for oss 'power users' vil den nok bli stor :)

*

Etterspørsel (liten/ingen gevinst ved PC3200) og pris (høna og egget problemstilling) tror jeg er det som kommer til å hindre DDR2 frem til Intel øker FSB til 1066 eller 1333 (dual DDR2 @ 667), et stort frekvenshopp vil jo skjule latency økningen - vi vet alle at minne latency er mindre viktig enn frekvens for Northwood/Prescott. Jeg tror og Intel 'optimaliserer' DDR2 for netburst (båndbredde før latency) på bekostning av f.eks AMD ønsker (K8 er avhengig av lav latency, ikke båndbredde).

Når dette skjer er litt vanskelig å vite, men sett i lys av artikkelen som kom her igår(?) så tror jeg nok at Q3 'guesstimate' heller bør bli '2005' ;)

Merk at Intel's nye chipsetter i all hovedsak er beregnet til å parres med DDR1 PC3200 men og har støtte for DDR2 når det kommer. De to teknologiene er såvidt like at de fleste chipsett produsenter ser ut til å legge til DDR2 støtte uten at det går på bekostning av DDR1 :)

Lenke til kommentar
Merk at Intel's nye chipsetter i all hovedsak er beregnet til å parres med DDR1 PC3200 men og har støtte for DDR2 når det kommer. De to teknologiene er såvidt like at de fleste chipsett produsenter ser ut til å legge til DDR2 støtte uten at det går på bekostning av DDR1 
Bra... :dribble:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...