Gå til innhold

stille spill-pc til 17k

Anbefalte innlegg

Min kjære 800MHz AMD m. ati radeon vivo 64 begynner å føle seg litt rusten i forhold til de nye spillene, og jeg tenkte å bytte den ut i starten av februar. Målet er å ende opp med gammel pc i kjellern, og ny i stua. Den i kjellern vil bli styrt via terminalserver f.eks

Jeg kommer til å handle litt fra psdata/komplett og litt fra microplex

PC skal brukes til spill (fps, rts), mp3, internett og divx

Jeg har fra før av 2stk WD 120 8MB som tidvis vil bli satt inn i denne maskinen, men som primært vil stå i gammelmaskinen nede i kjelleren direkte knyttet på router. Mus og tastatur tar jeg med meg til ny pc, og gir gamle nye deler. Jeg tar også med meg plextor 16x cd-brenner

Fra NGT-linja i kjellern vil jeg benytte trådløs oppkobling mot pc i stua. Jeg vil ha en pc som ikke bråker, ser lekker ut, og som det vil være mulig å overklokke på en litt kjip regnversdag. Min forrige maskin kjøpte jeg en bråkete vifte til for å kunne overklokke, men etter 3 år har jeg enda ikke gjort det, så overklokking er sterkt underprioritert :-) Det samme kan desverre sies om raid-muligheten jeg har på mitt abit-kt7 raid hovedkort..

Kjøper antageligvis en brukt 21" skjerm frem til jeg får råd til 20" flatskjerm, resten av utstyret blir som følger:

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA

NEC DVD-brenner IDE ND-2500, Bulk Sort

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR

Asus SpaceLink Wireless Router 54 Mbps

MSI Wireless 11g PCI 54 Mbps

2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz,SATA

Bråker dette? Er dette kun overklokkerens våte drøm, og ikke noe for oss andre? Støyer integrert lydkort? Jeg kan ta ut creative 1024player fra gammelmaskinen dersom integrert lyd gir mye sus

PC6070b Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC6070B

Jeg synes denne stiller i en egen klasse når det gjelder stil, men funker den i praksis?

FSP40060PN:

Fortron/Source, 400W, ATX12V

Kan jeg benytte en mindre kraftig strømforsyning og likevel ha nok futt? Jeg vil benytte 3 disker, 2 optiske drev, og antageligvis sette inn 1 disk til dersom jeg tar en ny tur på TG til påsken :roll:

Jeg har lite imot amd, men ønsker å benytte Intel på grunn av lite støy i boxed-viftene. Her er jeg kanskje på jordet? Gode løsninger på anti-støy?

Har her satt opp ATI, men jeg har et stooort horn i siden til dem etter å ha produsert så mye kødde-drivere til mitt nåværende kort. Kjøper muligens nvidia..

Jeg har satt av 17k til dette, men har en øvre grense på 20k. Primært er jeg villig til å bruke penger på støydemping, men uten å gå helt bananas. Kan det vurderes å kjøpe billigere utstyr og bruke penger på vannkjøling og deretter overklokke for å komme opp i ytelse igjen? Ellers noe som bør endres?

Ser frem til å spille doom3...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min kjære 800MHz AMD m. ati radeon vivo 64 begynner å føle seg litt rusten i forhold til de nye spillene, og jeg tenkte å bytte den ut i starten av februar. Målet er å ende opp med gammel pc i kjellern, og ny i stua. Den i kjellern vil bli styrt via terminalserver f.eks

Jeg kommer til å handle litt fra psdata/komplett og litt fra microplex

PC skal brukes til spill (fps, rts), mp3, internett og divx

Jeg har fra før av 2stk WD 120 8MB som tidvis vil bli satt inn i denne maskinen, men som primært vil stå i gammelmaskinen nede i kjelleren direkte knyttet på router. Mus og tastatur tar jeg med meg til ny pc, og gir gamle nye deler. Jeg tar også med meg plextor 16x cd-brenner

Fra NGT-linja i kjellern vil jeg benytte trådløs oppkobling mot pc i stua. Jeg vil ha en pc som ikke bråker, ser lekker ut, og som det vil være mulig å overklokke på en litt kjip regnversdag. Min forrige maskin kjøpte jeg en bråkete vifte til for å kunne overklokke, men etter 3 år har jeg enda ikke gjort det, så overklokking er sterkt underprioritert :-) Det samme kan desverre sies om raid-muligheten jeg har på mitt abit-kt7 raid hovedkort..

Kjøper antageligvis en brukt 21" skjerm frem til jeg får råd til 20" flatskjerm, resten av utstyret blir som følger:

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA

NEC DVD-brenner IDE ND-2500, Bulk Sort

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR

2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz,SATA

Bråker dette? Er dette kun overklokkerens våte drøm, og ikke noe for oss andre? Støyer integrert lydkort? Jeg kan ta ut creative 1024player fra gammelmaskinen dersom integrert lyd gir mye sus

PC6070b Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC6070B

Jeg synes denne stiller i en egen klasse når det gjelder stil, men funker den i praksis?

FSP40060PN:

Fortron/Source, 400W, ATX12V

Kan jeg benytte en mindre kraftig strømforsyning og likevel ha nok futt? Jeg vil benytte 3 disker, 2 optiske drev, og antageligvis sette inn 1 disk til dersom jeg tar en ny tur på TG til påsken :roll:

Jeg har lite imot amd, men ønsker å benytte Intel på grunn av lite støy i boxed-viftene. Her er jeg kanskje på jordet? Gode løsninger på anti-støy?

Har her satt opp ATI, men jeg har et stooort horn i siden til dem etter å ha produsert så mye kødde-drivere til mitt nåværende kort. Kjøper muligens nvidia..

Jeg har satt av 17k til dette, men har en øvre grense på 20k. Primært er jeg villig til å bruke penger på støydemping, men uten å gå helt bananas. Kan det vurderes å kjøpe billigere utstyr og bruke penger på vannkjøling og deretter overklokke for å komme opp i ytelse igjen? Ellers noe som bør endres?

Ser frem til å spille doom3...

Så meget bra ut! Gå for IC7 MAX3 kortet du har dette selv og er storfornøyd med det! :cool:

Lenke til kommentar

heatpipen til powercolor 9800 ser greit ut hehe, tror jeg skal ha meg en slik en ja

Hvilke vifter burde jeg eventuellt byttet ut med?

Bør jeg bytte ut fordi de som følger med bråker, eller fordi de ikke vil takle en eventuell overklokking?

Lenke til kommentar

Ser at du har tenkt på trådløst nettverk. Vel og bra det. Men har du et hus/leilighet som takler det. F.eks. tjukke murvegger mellom rommene er en dårlig kombinasjon.

Har også hørt og erfart at de PCI-baserte kortene som har påmontert antenne blir plaget av dårlige mottaksforhold. Og at de derfor anbefaler USB-løsninger som en kan plassere antennen til et mer fornuftig sted.

PS. Oppdaget at det MSI-kortet du har har en mer fornuftig antenne løsning enn jeg har prøvd tidligere (ala SMC og Cnet sine løsninger som dårligere), så i det går sikkert bra.

Lenke til kommentar

Du kan jo velge denne Thermaltake TR2 M6 (K8) og du vil få en still AMD pc. Velger du en A64 3000+ må det en ca. P4 3.4GHz for å matche a64 3000+ i spill.

Når winXP med 64 bit støtte kommer, så vil du få enda bedre ytelse på din A64 prosessor.

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

tja, antar ATI har skjerpet seg, men jeg føler et brennende og intenst hat :p

Ang. trådløst nettverk så består kjeller av murgulv og murvegger, men taket er tre, og veggene ellers i huset er gips.

Hvilket hovedkort er i så fall det beste på amd-siden?

Endret av findon
Lenke til kommentar
Enig med at han kanskje burde gått for en A64 ja, tross alt 17000 kr som skal brukes og en A64 vil vel være mer fremtidsrettet?

:yes:

Så var det jo spill pc han skulle ha, men A64 har vel vist seg å ikke være den store overklokkeren. Mulig hk må ta noe av skylden for dette men...

Lenke til kommentar

Har ikke rukket å lese så mye om Prescott, men jeg forstår det slik at den ikke vil bli så altfor dyr. Som sagt skal jeg ikke kjøpe før i Februar, men vet ikke om jeg orker sitte i februar og febrilskt trykke refresh på komplett.no for å se når det kommer :o

En 2.8 p4 er vel også forholdsvis enkel å klokke opp litt?

En ting til, er det faktisk verdt å bytte ut viftene? F.eks kjøpe en ikke-boxed cpu og nye kabinettvifter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Når winXP med 64 bit støtte kommer, så vil du få enda bedre ytelse på din A64 prosessor.

Rundt 30% faktisk. Det har forresten kommet.

Lenke til kommentar

PC World er jo habile de, men jeg antar det blir Intel okke så

Takk for mange gode tips :-)

Har søkt rundt på forumene og finner ikke mye positivt å lese om hovedkortene som støtter A64 desverre

Kommer til å kjøpe meg en heatpipe til 9800-kortet samt vente på at prescott gir en prisreduksjon på det gamle rælet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...