Gå til innhold

underklokke xp1700

alkazelters

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å bygge meg en Stuepc med et shuttle barebone e.l. Har en svært klokkbar xp1700 Jiuhb som jeg tenkte jeg kanskje skulle underklokke en god del og kjøre viftløst. Er det noen som har noen erfaringer med å underklokke Athlon xp prosessorer (barton eller Thouroghbread). Temperaturer etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs på mulighetene Shuttle har for innstilling av spenning. NF7 har ned til 1,1v, testet min XP2400 på 1,15v (lavere ville ikke poste) og ca. 1 GHz (kunne sikkert hatt den høyere) med en ræva kjøleribbe uten vifte. Tempen krøp over 50C når jeg kjørte Prime, men det var ikkeno problem. Ga fra seg 15w :green:

Endret av EnD.R.E.
Lenke til kommentar

Jeg hadde en veldig klokkbar Thunderbird (varmebomba). Den var orginalt 1GHz/1,75V men lot seg få vifteløst på 800MHz og 1,2V. (altså 20% underklokket og ca 40% lavere spenning.) Kjølingen var en TT Vulkano7 (silent viking-versjonen). Vifta var bare plugget ut når den gikk på 800MHz. Temperaturene med vifte og orginal frekvens var ca 50'C load, og altså det samme som når jeg hadde underklokket og koblet ut vifta.

Jeg tipper du kan oppnå det samme om du underklokker tilsvarende. F.eks om du setter ned spenninga til 1,1V (om det går) og reduserer hastigheten til 1,1-1,2GHz.

Kjøleribba bør forresten stå nært PSU'ens luft-utsug, og den kjøler bedre med vifta montert av enn bare koblet ut.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å kjøpe en ny Duron 1400(og sende meg Jiuhb'en? :D ) , da store deler av cache'n på disse er disabla har du mye inaktiv core som hjelper stort på varmeutviklinga. Har sett de ned i 30 grader med en grei luftkjøler, tør ikke tenke på hva de kan gjøre underklokka. :)

Lenke til kommentar

Tacritan: L2 cachen er den minst aktive og minst varmeproduserende delen av kjerna. Hele L2 cachen er estimert til å utvikle så lite som 5-20% (avhengig av hvilken type CPU) av varmen på hele kjerna. Dermed er det ikke mye man sparer på å ha mindre cache.

Derimot vinner man en god del mer ytelse på å ha mer cache. Det er bla. grunnen til at Barton kan rates til 200+ mer enn Tbred på samme frekvensen. Slik er det også med Tbred og Duron, bare at cachen utgjør en ennå større ytelseforskjell der. Dermed får man mer ytelse ut av f.eks en Tbred på 1,2GHz enn en Duron på 1,4GHz. Når man i tillegg skal underklokke duron'en så sier det seg selv at den yter myyye dårligere enn en underklokket Tbred.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...