DuTTZi Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Skal på sesjon snart og lurer på hva jeg skal søke. Hva kan jeg vente meg hvis jeg søker marinen f.eks? Eller hæren eller flyvåpenet? Del dine erfaringer! Lenke til kommentar
xthal Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Søk befalskole! Heh, men hvis du vil ha en ganske grei tjeneste skal visst samband være bra, har jeg hørt. Kavaleri er jo også greit, kjøre (strids)vogner og generelt mindre pes enn vanlig infanteri. Dette er bare informasjon jeg har fått fra venner og slektninger som har gjort tjenesta si, om du får det like greit har jeg ikke peil på! Personlig skal jeg inn på befalskole, men det er jo bare meg da Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 militæret = 1 år med faenskap siviltjeneste = 1 år med jobbing for samfunnet totalnekt = 3 mnd. i buret hmm... har du jobb bør du gå for totalnekt. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 bli infanterist du! ..synes det var veldig ok, selv.. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Heh, men hvis du vil ha en ganske grei tjeneste skal visst samband være bra, har jeg hørt. Jeg skal inn i militæret (samband) om 1 1/2 år ( utsettelse, i læra først ). Noen som har vært/er i samband tjenesten ? noen som kan fortelle litt om hva slags tjeneste det er ? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Heh, men hvis du vil ha en ganske grei tjeneste skal visst samband være bra, har jeg hørt. Jeg skal inn i militæret (samband) om 1 1/2 år ( utsettelse, i læra først ). Noen som har vært/er i samband tjenesten ? noen som kan fortelle litt om hva slags tjeneste det er ? Har ikke hatt samband i førstegangstjenesten, men jeg var ops.ass litt over et halvt år i Kosovo, i KFOR1.. ops.ass = operasjonsassistent. Lærte jo litt om hvordan signaler ble sendt og mottatt osv.. Men, mest av alt så snakket jeg i diverse samband; ICOM og 1077.. Man lærte seg ihvertfall det fonetiske alfabetet (alfa, bravo, charlie, echo, delta..osv..) Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 totalnekt = 3 mnd. i buret har du ombestemt deg? Nei. 3 nye mnd i kasjoten Har du ombestemt deg? Nei. 3 nye mnd i buret Har du ombestemt deg? Nei. 3 nye mnd i fengsel Har du ombestemt deg? Nei. Da gir vi opp, du er fri. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 militæret = 1 år med faenskapsiviltjeneste = 1 år med jobbing for samfunnet totalnekt = 3 mnd. i buret hmm... har du jobb bør du gå for totalnekt. Du har tydeligvis aldri vært inne, for det du skriver oser av "jeg har ikke peiling". Militæret er ikke synonymt med faenskap, faktisk så kan det være ganske så lærerikt, nyttig og givende. Det kommer helt an på hva man velger. Man MÅ ikke være en soldat som leker krig hele tiden. Man jobber faktisk for samfunnet når man er i militæret også..(ok ikke alltid, men i mange tilfeller). Dessuten: En arbeidsgiver har ikke lov til å si deg opp pga førstegangstjeneste. Du har med andre ord krav på jobb når du er ferdig. Er man selvstendig næringsdrivende er saken en annen.. Til trådstarter: Jeg tror du vil få mest ut av å velge hæren, i allefall om du ønsker noen utfordringer. Hvis du har lyst på noe daft så velg luftforsvaret. Marinen kan jeg ikke uttale meg om, men av de jeg kjenner virker det som om de som har vært i hæren har fått mest ut av tjenesten (men det trenger ikke være sånn). Var selv grensejeger og stortrivdes. Lærte veldig mye, et av mine beste år så langt. Dette har vært oppe flere ganger før, søker du vil du nok finne noe lesestoff. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Siviltjenesten er vel 14 maånder er den ikkje? Sjølv var eg i luftforsvaret på maddla. rekkrutskule --> Brann og redningskurs --> brannstasjonen på ørlandet Hadde ei veldig bra tjeneste med turnus (ei veke på ei veke av). Ingen oppstilling om morgenen, vaske dame to gonga i veka, rolige daga so langt det ikkje gjekk noken alarm då var det fullt kjør Veldig fin tjeneste utan skogsturar med knappetelt og raudplast. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Jeg skal på UB, utskrevet befal. 1. Får gjort noe fornuftig i forsvaret. 2. "Bedre" lønnet. 3. Lavere tetthet av giddaløse folk. Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 siviltjeneste er vel 16 mnd, er det ikke? anyway, jeg regner med jeg havner i forvaltning, noen som har erfaringer med det? søkte meg inn i luftforsvaret, for obersten sa han gjerne ville ha forskjellige uniformer hos seg (han satt meg på en liste over noen få folk som hadde mulighet til å tjene i Gamlebyen, hvilket betyr at jeg kan bo hjemme gjennom hele FGT bortsett fra rekruttskolen). Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Skal på sesjon snart og lurer på hva jeg skal søke. Hva kan jeg vente meg hvis jeg søker marinen f.eks? Eller hæren eller flyvåpenet?Del dine erfaringer! Har de ikke "slakter-avdeling" lenger i militæret? Hvor man da går inn som spesialstyrke (seff) og utrydder alle som bor innenfor et bestemt område, fordi dem er terrorister og motstandere av frihet og demokrati? Nei, det er skuffende. Men så lenge du tilfeldigvis får skutt ett par 10-åringer eller liknende, så får man kanskje være fornøyd med det. Og ja, søk deg til flyvåpenet; da trenger du ikke se dem du dreper. Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Totalnekt, lurer på om jeg skal gjøre det..... Nei, kanskje ikke, fengsel er vel ikke veldig lurt for rullebladet. Eller kanskje jeg skulle gå i militæret og starte en egen klubb for kommunister. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 søk flyvåpenet. befalskole på kjevik Lenke til kommentar
kenny Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 (endret) Var i luftforsvaret i 12 mnd (Bodø). Synes det var veldig lærerikt, utfordrende og spennende. Millitærnektere går glipp av et fint år med nye opplevelser. Det er også greit å ha et skolefri år mellom vgs. og høyere utdanning om det er planen. Luftforvaret er vel kjendt for å være litt "slappere" enn hæren og sjøforvaret (med tanke på fysisk aktivitet). Dette samsvarer også med mine erfaringer, var lite løping i skog og mark (men mer av andre ting). Det finnes selvfølgelig mer fysisk krevende tjenester også i luftforsvaret. Man får jo til en viss grad velge tjeneste selv etter sesjon, litt avhengig av karakterer derfra. Det finnes nok tjenester som er mindre ok, men millitæret generellt er en ok institusjon å slå ihel et år på. Endret 19. januar 2004 av kenny Lenke til kommentar
lodott Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 (endret) Hvor man da går inn som spesialstyrke (seff) og utrydder alle som bor innenfor et bestemt område, fordi dem er terrorister og motstandere av frihet og demokrati? Jepp det er akkurat slik man blir om man gjennomfører FØRSTEGANGSTJENESTEN...saklig? nei. Nei, det er skuffende. Men så lenge du tilfeldigvis får skutt ett par 10-åringer eller liknende, så får man kanskje være fornøyd med det. Må skuffe deg, slik er det ikke i det norske militæret. Og ja, søk deg til flyvåpenet; da trenger du ikke se dem du dreper. Er vel under 1 promille av de som er i flyvåpenet som er flygere. Bra at du vet hva du snakker om! Endret 19. januar 2004 av lodott Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 (endret) Og ja, søk deg til flyvåpenet; da trenger du ikke se dem du dreper. Er vel under 1 promille av de som er i flyvåpenet som er flygere. Bra at du vet hva du snakker om! Er det noen motsetninger i det DrDoogie skrev? Vennligst tenk før du skriver neste gang! Endret 19. januar 2004 av Luftbor Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Har alltid ansett meg selv litt mot høyresiden, men begynner å skli litt mot venstre. Uansett har jeg alltid ment at militæret er noe forbanna møl. Rett og slett. Ingen burde tvinges til noe de ikke vil, jeg var på sesjon og endte opp med at jeg fikk utsettelse til jeg er ferdig med utdanning. Å gå i militæret for meg, blir som å starte på jazzballett for en sersjant / statsmann. Jeg tvinger ingen til det, de burde ikke tvinge meg heller til en dritt. Jeg tror jo større militæret blir, jo mere problemer blir det, istedet for det motsatte. Visse land er jo glade i å ta en showoff på muslimer for å vise hvor lang kuk de har, og da slenger selvsagt Bondevik sin minikølle på grillen også.. Nei pokker så offtopic, SKAL du på liv og død i militæret, søk marinen. /me hates the dark side of the force Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå