Gå til innhold

Trenger jeg oppgradere?

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er store forandringer i vente på HW markedet, samtidig som det kommer mange nye, krevende spill.

Er det lurt å oppgradere nå, eller bør jeg vente før jeg rører dette systemet:

Athlon XP 2100@2400 (troughbread)

GF4 ti4800se (klokket til et eller annet...)

Aopen AK-77 8XN (HK)

512 MB DDR400

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser det er store forandringer i vente på HW markedet, samtidig som det kommer mange nye, krevende spill.

Er det lurt å oppgradere nå, eller bør jeg vente før jeg rører dette systemet:

Athlon XP 2100@2400 (troughbread)

GF4 ti4800se (klokket til et eller annet...)

Aopen AK-77 8XN (HK)

512 MB DDR400

Hmm...

Anbefaler et raskere grafikk kort som ati radeon 9600xt :thumbs:

Mer ram som 1GB, :thumbup:

Processoren kan også være raskere, men alt annet vil være unødvendig. :dontgetit:

Husk

PCI-X, DDRII eller X-RD og Prescott kommer snart... :thumbs: Hvis ikke du er AMD hardcore fan... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er en såkalt "prosumer" har du god nok PC.

Har merket at jeg har kommet i en ond sirkel, det ligger PC utstyr på posthuset en gang i uka nå....men jeg forandrer ikke hovedoppsettet før noe virkelig revolusjonerende har kommet.

I mellomtiden kan man jo klokke det man har, blir jo ikke verd mer med tiden.

Lenke til kommentar

Still deg følgende spørsmål:

Hvordan syns du det du har nå fungerer?

Føler du et stort behov for å kjøpe noe bedre? Bruker du programvare som krever mer enn ditt nåværende system?

Har du allerede kjøpt nye spill som du ikke får til å virke? Er det verdt pengene?

Har du pengene?

Dersom svaret blir ja på disse spørsmålene så er det vel bare til å sette igang ;)

Ellers er det alltid lurt å vente til behovet blir reelt. Du får alltid mer for pengene i fremtiden, og det er litt forskjellig nytt på gang i tiden fremover. Som Pci-Express og ddrII.

Valget er ditt. :p

Lenke til kommentar

hadde eg vert deg hadde eg ikkje vert i nærheten av å tenke på å bytte enda..

snart kommer ddrII og pci express og athlon 64 kan bli billig om 1/2 år eller 1, og viss du då har kjøpt en barton og et ati9x00pro/xt sitter du der og har brukt masse penger på out-of-date ting..

eg anbefaler å vente uansett om du vil ha 2500+ og ati9x00-kort eller ikkje

Lenke til kommentar

Processoren kan også være raskere, men alt annet vil være unødvendig. :dontgetit:

Husk

PCI-X, DDRII eller X-RD og Prescott kommer snart... :thumbs: Hvis ikke du er AMD hardcore fan... :thumbdown:

Nei, Radeon 9600XT er ikke noe raskere i de fleste spill. (Link)

CPU'en er jo ikke så gal den heller. Kan kanskje klokke den litt til da og øke FSB om hovedkortet takler det. De fleste Tbred-B takler rundt 2,2GHz. Hvis hovedkortet ditt takler 200MHz FSB så vil jeg anbefale å kjøre PCU'en på 11x200MHz = 2,2GHz og dermed synkront med ram (200MHz). Ram'en kan du sikkert også tyne litt på timings. (f.eks CL2 3-3-6)

Ellers så er det ingen små oppgraderinger som passer akkurat nå.

Sats heller på en større oppgradering når det raset av nye standarder har kommet (PCI-express, Athlon64 på Socket 939 eller Prescott, nye GPU'er, S-ATA etc.) OG ikke minst: Ikke kjøp noe før du vet du trenger det. F.eks etter at ett eller annet nytt og veldig krevende spill har blitt lansert.)

Lenke til kommentar

Husk

PCI-X, DDRII eller X-RD og Prescott kommer snart...  :thumbs: Hvis ikke du er AMD hardcore fan... :thumbdown:

Nei, Radeon 9600XT er ikke noe raskere i de fleste spill. (Link)

CPU'en er jo ikke så gal den heller. Kan kanskje klokke den litt til da og øke FSB om hovedkortet takler det. De fleste Tbred-B takler rundt 2,2GHz. Hvis hovedkortet ditt takler 200MHz FSB så vil jeg anbefale å kjøre PCU'en på 11x200MHz = 2,2GHz og dermed synkront med ram (200MHz). Ram'en kan du sikkert også tyne litt på timings. (f.eks CL2 3-3-6)

Ellers så er det ingen små oppgraderinger som passer akkurat nå.

Sats heller på en større oppgradering når det raset av nye standarder har kommet (PCI-express, Athlon64 på Socket 939 eller Prescott, nye GPU'er, S-ATA etc.) OG ikke minst: Ikke kjøp noe før du vet du trenger det. F.eks etter at ett eller annet nytt og veldig krevende spill har blitt lansert.)

Nei, 9600xt er ikke alltid raskere.

Lenke til kommentar

Sitter med det samme oppsettet som du har, og det funker ganske greit i alt jeg driver med. Sitter ikke å spiller så mye FPS spill lenger, men heller MMORPGs og der trenger man ikke den store fps'en slik som i de "vanlige" spillene.

Jeg skal i allefall vente en stund før jeg oppgraderer, hadde jo selvfølgelig vært morsomt, begynner vel å nærme seg to år dette oppsettet, men det funker og gjør jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...